28.7.2022

Chevrolet Blazer EV SS saa ensimmäisenä sähkömallina SS-statuksen – sopii myös takaa-ajoihin

Blazer EV on Chevroletin uusi täyssähköinen crossover, jonka uskotaan olevan riittävä SS-tunnuksen kantamiseen. Chevrolet tulee tarjoamaan siitä myös tehdasvarusteltua liikkuvan poliisin autoa.

Blazer EV on siis hieman pienemmän ja niin ikään vasta tulevan Equinox EV:n ohella Chevroletin ensimmäinen varsinainen sähkö-crossover. Aikanaan nämä odotetut mallit liittyvät Silverado EV:n sekä jo tuotannossa olevien, reilusti pienikokoisempien Bolt EV:n ja Bolt EUV:n seuraan Chevyn sähkömallistossa.

Keulassa on havaittavissa sukunäköä kuumaan uutuuteen nimeltä Silverado EV.

Ensimmäiset pohjoisamerikkalaiset asiakkaat saavat Blazer EV:nsä vasta vuonna 2024, joten aivan kaikkia yksityiskohtia tästä suuremmasta sähkö-crossoverista ei vielä tiedetä. Chevroletilla on myös Blazer-niminen polttomoottoripohjainen SUV, mutta nimien samankaltaisuuksista huolimatta tässä on kyseessä hyvin erilainen malli. Blazer EV rakentuu Moottorinkin jo useissa eri yhteyksissä mainitsemalle General Motorsin sähköautoille kehitetylle Ultium -pohjarakenteelle. Sama ratkaisu on käytössä muiden muassa GMC Hummer EV:ssä sekä Cadillac Lyriqissä ja tuoreeltaan paljastetussa Celestiq Show Car -loistoautokonseptissa. Ultium on täten hyvin joustava, ja siinä onkin kyse enemmän sarjasta samankaltaisia akku-, sähkömoottori- ja alustaratkaisuja, kuin yhtenäisestä pohjarakenteesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Blazer EV SS - siinä on sulattelemista

Blazer EV SS

SS-tunnus on Chevroletin tapa kertoa suorituskykymallista. Sanoista Super Sport juontuvat kaksi maagista kirjainta on istutettu vuoden 1961 debyytin jälkeen monenlaisiin Chevrolet- ja Holden-autoihin, muttei vielä kertaakaan sähköautoon. Tällä hetkellä SS-tunnus on saatavilla ainoastaan muskelimalli Camaroon. Tulevaisuudessa tilanne muuttuu Blazer EV SS:n myötä, joka on paitsi kaikkien aikojen ensimmäinen sähkö-SS, myös ensimmäinen SUV-SS sitten vuoden 2009 TrailBlazer SS:n 6-litraisine V8:eineen.

Blazer EV SS:ssä tullaan näkemään ja kokemaan taka- tai nelivetoinen sähkövoimalinja, joka tarjoaa parhaimmillaan 565 hevosvoimaa 880 newtonmetriä. Nollasta sataan päästään "alle neljässä sekunnissa" ja toimintamatkaa riittää 470 kilometrin verran. Auton alla pyörivät 22-tuumaiset vanteet, se pysähtyy Brembon jarruilla, ja SS-tunnukset hehkuvat punaisina korissa.

Lain sähköinen koura

Ensimmäisten Blazer EV:stä paljastamiensa tietojen joukossa Chevrolet kertoi tarjoavansa sitä myös valmiina poliisiautona. Uutinen ei ollut sinänsä amerikkalaisvalmistajat tuntien lainkaan poikkeuksellinen, sillä vastaavaa on tarjolla itse asiassa lukuisien esimerkkien voimin. Kuitenkin se, että Blazer EV varustellaan nimenomaan Police Pursuit Vehicleksi, mikä tarkoittaa muun muassa täyttä valmiutta juuri takaa-ajotilanteisiin, on melko lailla uutta sähköautomaailmassa. Chevrolet Blazer EV Police Pursuit Vehicle on varustettu sekä ulkoisilta että sisäisiltä ominaisuuksiltaan täysin valmiiksi poliisiautoksi, eli vain osavaltio- ja piirikuntatunnukset puuttuvat ennen kuin autolla voi lähteä tehtäviin, nyt tarvittaessa täysin äänettömästi.

Lähde ja kuvat: Chevrolet Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat