6.3.2020

Cupra Formentor – Seatin jälkeen urheillaan taas katumaasturilla

Cupra Formentor

Cupra Formentor on Seatin urheiluosaston ensimmäinen oma malli. Katumaasturin kuoriin on pakattu joko 245 hevosvoiman lataushybridivoimalinja tai 310 hevosvoiman perinteinen neliveto. Myöskään Cupra Ateca ei jää kovin kauas uutuudesta.

Pitämättä jääneiden Geneven autonäyttelyiden uutuuksiin kuuluu myös Cupra Formentor, joka on Seatista osittain irtaantuneen sporttibrändin ensimmäinen ikioma malli. Samalla kyseessä on kuulemma malliston "tunteellisin" malli, tarjoten räväkän muotoilun, suorituskyvyn ja käytännölliset tilat samassa paketissa. Kyseessä ovat muuten samat ainekset, joista Cupra tuli tunnetuksi jo Seatin alaisuudessa.

Cupra Formentor

Niin tai näin, tribaalilogoisen crossoverin salaisuus ovat VW-ryhmän uudet voimalinjat. 245 hevosvoiman ja 400 newtonmetrin lataushybridivoimalinja luottaa etuvetoon ja DSG-kaksoiskytkinvaihteistoon. 1,4-litrainen bensiinimoottori tuottaa 150 hevosvoimaa, lopputehojen tullessa 115 hevosvoiman sähkömoottorista ja 13 kilowattitunnin akusta. Muun muassa Octavia RS iV:stä tutut ainekset riittävät Formentorissa noin 50 kilometrin sähköajoon, jääden kompaktimmasta Škodasta kymmenisen kilometriä.

Formentorin toinen voimalinjaversio on perinteisempää Cupraa. 2,0-litrainen bensiinimoottori on nyt 310 hevosvoiman ja 400 newtonmetrin iskussa. DSG-kaksoiskytkinautomaatti ja 4Drive-neliveto kruunaavat paletin.

Cupra Formentor

Auton muotoilussa on valmistajan mukaan haettu inspiraatiota tuulten tuivertamista kallioista, jotka näyttävät liikkeeltä ja korostavat tunteita. Varsinaiset mitat ovat hiukan arkisempi tarina. Cupra Formentorin pituus on 4,45 metriä, leveys 1,84 metriä ja korkeus on 1,51 metriä, ollen kymmenisen senttiä Atecaa sekä pidempi että matalampi. Akseliväli on vaikkapa Cupra Atecasta tuttu 2,68 metriä. Tavaratilan kooksi ilmoitetaan 450 litraa.

– Kiehtovalla muotoilulla ja lataushybridinkin käsittävillä suorituskykyisillä voimalinjoilla olemme tehneet Cupra Formentorista todella erityisen auton erityisille ihmisille, sanaili Cupraa luotsaava Wayne Griffiths.

Cupra Formentor Seat

Värivaihtoehdoissa tarjolla on neljä pehmeämpää metallivärivaihtoehtoa (Urban Silver, Midnight Black, Magnetic Tech ja Candy White), kolme erikoisväriä (Graphene Grey, Dark Camouflage ja Desire Red) sekä kaksi mattaväriä (Petrol Blue Matt ja Magnetic Tech Matt). 19-tuumaiset vanteet ovat saatavissa myös kuparinvärisinä.

Sisällä matkustamossa luvassa ovat kuppipenkit, kupariset yksityiskohdat ja 12-tuumainen kelluva tietoviihdejärjestelmän näyttö. Kuljettajalle tärkeät tiedot kerrotaan puolestaan digitaalisessa mittaristossa. Moottorin käynnistyspainike ja ajotilavalitsin on siirretty ohjauspyörään. Tarjolla on myös liukusäätimillä varustettu DCC-alustanhallinta, jolla autoa voi muovata mieleisekseen. Cupran mukaan erityisesti tämä tuo esille auton tunteisiin vetoavan puolen.

Cupra Formentor

Ajoavustimien ja turvavarusteiden osalta Cupra Formentor on tuttua VW-ryhmää vuonna 2020. Tarjolla on ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin ja erilaisia toimintoja yhdistävä Travel Assist, jotta ruuhkaliikenteessä ja siirtymillä ajaminen olisi vaivattomampaa. Lataushybridiversiossa on lisäksi mahdollisuus hallita auton lataamista ja ilmastoinnin toimintaa älypuhelinsovelluksen avulla.

Cupra Formentorin asiakastoimitukset alkavat näillä näkymin vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Lähde ja kuvat: Cupra

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat