13.1.2019

Ensirekisteröinnit 2018: dieselit laskussa, mutta yleistyvät silti

Saksan dieselkokous

Suomalaiset ostavat yhä vähemmän dieselautoja. Laskevaa trendiä ei silti voi laittaa pelkästään viime aikojen päästökohujen piikkiin.

Viime aikojen uutisoinnista on saanut helposti kuvan, että dieselautot ovat kuolemassa pois ja sähköautot tulossa ryminällä niiden tilalle. Dieselien mainetta ovat osaltaan ryvettäneet autonvalmistajien päästöskandaalit sekä ulkomaisten kaupunkien vanhemmille dieselautoille kaavailemat liikennöintirajoitukset.

Meikäläisten ensirekisteröintien valossa tämä vallankumous ei kuitenkaan ole vielä aivan tämän päivän asia.

On totta, että uusien dieselautojen kauppa käy yhä nihkeämmin. Suomessa ensirekisteröitiin viime vuonna hieman yli 120 000 uutta henkilöautoa, joista vähän alle 30 000 oli dieselkäyttöisiä. Laskua edellisvuoden 36 000 auton tasosta tuli siis reippaasti.

Myynnin pudotusta ei voi silti pistää pelkkien päästöjupakoiden syyksi, sillä laskeva trendi on Suomessa alkanut jo selvästi aikaisemmin.

Mercedes-Benz
OM 656 -dieselmoottori

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Polttoainehinnat vaikuttivat

Dieselbuumin huippuvuotena voidaan pitää vuotta 2008, kun nykyinen hiilidioksidipäästöihin perustuva autoverotus astui voimaan. Se suosi vähän CO2-päästöjä tuottavia dieselautoja, joiden osuus kaikista uusista henkilöautoista kipusi hetkessä jopa lähes 50 prosentin tasolle.

Huuma oli kuitenkin ohimenevää. Varsin pian eli jo seuraavana vuonna dieselien osuus putosi lähelle neljääkymmentä prosenttia, ja tuosta on vuosi vuodelta laskeuduttu kohti nykyistä, noin 30 prosentin markkinaosuutta.

Syitä tilanteeseen voidaan hakea muun muassa diesel- ja bensiinipolttoaineiden hintaerojen tasoittumisesta.

Vuonna 2012 dieselin polttoaineveroa korotettiin huomattavasti, noin 10 senttiä litralta. Vaikka samaan aikaan dieselautoista kerättävää käyttövoimaveroa alennettiin, se ei kokonaan kompensoinut polttoaineen hinnankorotusta. Näin ollen vuoden 2012 jälkeen diesel on ollut taloudellinen enää vain hyvinkin paljon vuodessa liikkuville, mikä on osaltaan vähentänyt dieselin kysyntää ensirekisteröinneissä.

Vaikutusta menekkiin on ollut silläkin, että uusimpien päästörajojen myötä dieselautojen valikoima on jokin verran supistunut.

Dieselien osuus kasvaa

Mutta vaikka dieselien siivu uusien autojen myynnistä on aiempaa ohuempi, näiden autojen osuus koko Suomen autokannasta ei suinkaan ole laskussa – vaan pikemminkin tasaisessa kasvussa. Tämä johtuu ennen kaikkea käytettyinä maahantuoduista autoista, joista suurin osa on dieselkäyttöisiä.

Sitä paitsi dieselautojen osuus Suomessa on yhä pieni, kun sitä verrataan muihin EU-maihin. Esimerkiksi vuonna 2016 unionin alueella ensirekisteröidyistä autoista noin puolet oli edelleen dieseleitä.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto

Luetuimmat