15.1.2019

Ensirekisteröinnit 2018: uusien autojen CO2-päästöt alentuneet, mutta tuontiautot nostavat päästökeskiarvoa

Tieliikenne päästöt

Uutena myytyjen bensiiniautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat nykyään jopa dieseleitä alhaisemmat. Selitys löytyy siitä, että dieselautot ovat kooltaan suurempia. Tuontiautojen CO2-lukemat ovat edelleen varsin korkeita.

Suomessa ensirekisteröityjen uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat vuosi vuodelta alentuneet. Kun vuonna 2006 keskipäästö oli 179,3 g/km, vuonna 2018 se oli enää 117,4 g/km.

Ekohihkumisen lomassa täytyy pitää mielessä, että nämä hiilidioksidipäästöt perustuvat autonvalmistajien ilmoittamiin arvoihin, jotka vanhassa NEDC-mittausnormissa ovat tunnetusti muuttuneet vuosi vuodelta teoreettisemmiksi.

Silti ilmasto kiittää kehitystä, ainakin jos otetaan huomioon pelkästään auton itsensä tuottamat CO2-päästöt – eli uuden auton valmistamiseen käytettävän tuotantoketjun vaikutuksia päästöihin ei lasketa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bensa-autot pieniä, dieselit suuria

Mielenkiintoinen sivujuonne on se, että Suomessa ensirekisteröityjen uusien dieselautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat nykyään bensiiniautoja korkeammat, vaikka dieselit mielletään vähemmän kuluttaviksi.

Vuonna 2006 keskimääräiset CO2-päästöt olivat bensiiniautoilla 180,0 g/km ja dieseleillä 175,9 g/km, vuonna 2018 puolestaan samassa järjestyksessä 118,5 ja 130,4 g/km.

Selitys on kuitenkin hyvin luonnollinen: pienimmän pään autot, jotka kuluttavat ja päästävät luonnostaan vähän, ostetaan yleensä bensiinikäyttöisinä, ja mitä suurempiin autoihin mennään, sitä yleisemmäksi diesel käy.

Dieselmalleja ensirekisteröidäänkin merkittävästi enää D- ja E-segmenteissä eli isoimmissa henkilöautoissa sekä keskikokoisissa ja suurissa katumaastureissa – ja luonnollisesti hyötyajoneuvopuolella sekä matkailuautoina.

Tuonti-, ei ekoautoja

Käytettyinä maahantuodut henkilöautot tupruttelevat edelleen hiilidioksidia tuntuvasti uusia autoja enemmän. Tuontiautojen vuoden 2008 tasosta 195,6 g/km päädyttiin vuoden 2018 tasoon 173,1 g/km, eli lukemat ovat melko korkeita, ja myös niiden lasku on ollut varsin loivaa.

Luvut kertovat omaa kieltään myös siitä, että ulkomailta tuodulta autolta halutaan useasti jotain ihan muuta kuin maksimaalista ekologisuutta.

Teksti: Jussi Saarinen Kuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat