15.1.2019 Ajoneuvot Ensirekisteröinnit 2018: uusien autojen CO2-päästöt alentuneet, mutta tuontiautot nostavat päästökeskiarvoa Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Uutena myytyjen bensiiniautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat nykyään jopa dieseleitä alhaisemmat. Selitys löytyy siitä, että dieselautot ovat kooltaan suurempia. Tuontiautojen CO2-lukemat ovat edelleen varsin korkeita. Suomessa ensirekisteröityjen uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat vuosi vuodelta alentuneet. Kun vuonna 2006 keskipäästö oli 179,3 g/km, vuonna 2018 se oli enää 117,4 g/km. Ekohihkumisen lomassa täytyy pitää mielessä, että nämä hiilidioksidipäästöt perustuvat autonvalmistajien ilmoittamiin arvoihin, jotka vanhassa NEDC-mittausnormissa ovat tunnetusti muuttuneet vuosi vuodelta teoreettisemmiksi. Silti ilmasto kiittää kehitystä, ainakin jos otetaan huomioon pelkästään auton itsensä tuottamat CO2-päästöt – eli uuden auton valmistamiseen käytettävän tuotantoketjun vaikutuksia päästöihin ei lasketa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Bensa-autot pieniä, dieselit suuria Mielenkiintoinen sivujuonne on se, että Suomessa ensirekisteröityjen uusien dieselautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat nykyään bensiiniautoja korkeammat, vaikka dieselit mielletään vähemmän kuluttaviksi. Vuonna 2006 keskimääräiset CO2-päästöt olivat bensiiniautoilla 180,0 g/km ja dieseleillä 175,9 g/km, vuonna 2018 puolestaan samassa järjestyksessä 118,5 ja 130,4 g/km. Selitys on kuitenkin hyvin luonnollinen: pienimmän pään autot, jotka kuluttavat ja päästävät luonnostaan vähän, ostetaan yleensä bensiinikäyttöisinä, ja mitä suurempiin autoihin mennään, sitä yleisemmäksi diesel käy. Dieselmalleja ensirekisteröidäänkin merkittävästi enää D- ja E-segmenteissä eli isoimmissa henkilöautoissa sekä keskikokoisissa ja suurissa katumaastureissa – ja luonnollisesti hyötyajoneuvopuolella sekä matkailuautoina. Tuonti-, ei ekoautoja Käytettyinä maahantuodut henkilöautot tupruttelevat edelleen hiilidioksidia tuntuvasti uusia autoja enemmän. Tuontiautojen vuoden 2008 tasosta 195,6 g/km päädyttiin vuoden 2018 tasoon 173,1 g/km, eli lukemat ovat melko korkeita, ja myös niiden lasku on ollut varsin loivaa. Luvut kertovat omaa kieltään myös siitä, että ulkomailta tuodulta autolta halutaan useasti jotain ihan muuta kuin maksimaalista ekologisuutta. Teksti: Jussi Saarinen Kuva: Moottorin arkisto Lue myös: Ensirekisteröinnit 2018: dieselit laskussa, mutta yleistyvät silti Ensirekisteröinnit 2018: bensiiniautot suosikkeina Ensirekisteröinnit 2018: katumaasturi peittoaa pian perheauton Lue lisää Kaikki artikkelit 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa 3.11.2025 Uutinen Toyotalta ja Lexukselta kaksi tarkastuskampanjaa – vika saattaa koskea 13 eri mallia Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 6.11.2025 Moottoripyörät Honda CB1000F – aikakoneella 80-luvulle 5.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Opel valmisti ensimmäiset täyssähköfarmarinsa jo yli 30 vuotta sitten - ja kuinka ne vertautuvat nykyiseen Astra Electriciin 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 31.10.2025 Laivat Tallink sai myytyä viimeisen nurkissaan pyörineen laivan, Sailorin - uutena omistajana Eckerö Link ja tulevana reittinä Naantali - Långnäs 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan