15.1.2019 Ajoneuvot Ensirekisteröinnit 2018: uusien autojen CO2-päästöt alentuneet, mutta tuontiautot nostavat päästökeskiarvoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uutena myytyjen bensiiniautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat nykyään jopa dieseleitä alhaisemmat. Selitys löytyy siitä, että dieselautot ovat kooltaan suurempia. Tuontiautojen CO2-lukemat ovat edelleen varsin korkeita. Suomessa ensirekisteröityjen uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat vuosi vuodelta alentuneet. Kun vuonna 2006 keskipäästö oli 179,3 g/km, vuonna 2018 se oli enää 117,4 g/km.Ekohihkumisen lomassa täytyy pitää mielessä, että nämä hiilidioksidipäästöt perustuvat autonvalmistajien ilmoittamiin arvoihin, jotka vanhassa NEDC-mittausnormissa ovat tunnetusti muuttuneet vuosi vuodelta teoreettisemmiksi.Silti ilmasto kiittää kehitystä, ainakin jos otetaan huomioon pelkästään auton itsensä tuottamat CO2-päästöt – eli uuden auton valmistamiseen käytettävän tuotantoketjun vaikutuksia päästöihin ei lasketa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBensa-autot pieniä, dieselit suuriaMielenkiintoinen sivujuonne on se, että Suomessa ensirekisteröityjen uusien dieselautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat nykyään bensiiniautoja korkeammat, vaikka dieselit mielletään vähemmän kuluttaviksi.Vuonna 2006 keskimääräiset CO2-päästöt olivat bensiiniautoilla 180,0 g/km ja dieseleillä 175,9 g/km, vuonna 2018 puolestaan samassa järjestyksessä 118,5 ja 130,4 g/km.Selitys on kuitenkin hyvin luonnollinen: pienimmän pään autot, jotka kuluttavat ja päästävät luonnostaan vähän, ostetaan yleensä bensiinikäyttöisinä, ja mitä suurempiin autoihin mennään, sitä yleisemmäksi diesel käy.Dieselmalleja ensirekisteröidäänkin merkittävästi enää D- ja E-segmenteissä eli isoimmissa henkilöautoissa sekä keskikokoisissa ja suurissa katumaastureissa – ja luonnollisesti hyötyajoneuvopuolella sekä matkailuautoina.Tuonti-, ei ekoautojaKäytettyinä maahantuodut henkilöautot tupruttelevat edelleen hiilidioksidia tuntuvasti uusia autoja enemmän. Tuontiautojen vuoden 2008 tasosta 195,6 g/km päädyttiin vuoden 2018 tasoon 173,1 g/km, eli lukemat ovat melko korkeita, ja myös niiden lasku on ollut varsin loivaa.Luvut kertovat omaa kieltään myös siitä, että ulkomailta tuodulta autolta halutaan useasti jotain ihan muuta kuin maksimaalista ekologisuutta.Teksti: Jussi Saarinen Kuva: Moottorin arkisto Lue myös: Ensirekisteröinnit 2018: dieselit laskussa, mutta yleistyvät silti Ensirekisteröinnit 2018: bensiiniautot suosikkeina Ensirekisteröinnit 2018: katumaasturi peittoaa pian perheauton Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin