13.1.2019 Ajoneuvot Ensirekisteröinnit 2018: dieselit laskussa, mutta yleistyvät silti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaiset ostavat yhä vähemmän dieselautoja. Laskevaa trendiä ei silti voi laittaa pelkästään viime aikojen päästökohujen piikkiin. Viime aikojen uutisoinnista on saanut helposti kuvan, että dieselautot ovat kuolemassa pois ja sähköautot tulossa ryminällä niiden tilalle. Dieselien mainetta ovat osaltaan ryvettäneet autonvalmistajien päästöskandaalit sekä ulkomaisten kaupunkien vanhemmille dieselautoille kaavailemat liikennöintirajoitukset.Meikäläisten ensirekisteröintien valossa tämä vallankumous ei kuitenkaan ole vielä aivan tämän päivän asia.On totta, että uusien dieselautojen kauppa käy yhä nihkeämmin. Suomessa ensirekisteröitiin viime vuonna hieman yli 120 000 uutta henkilöautoa, joista vähän alle 30 000 oli dieselkäyttöisiä. Laskua edellisvuoden 36 000 auton tasosta tuli siis reippaasti.Myynnin pudotusta ei voi silti pistää pelkkien päästöjupakoiden syyksi, sillä laskeva trendi on Suomessa alkanut jo selvästi aikaisemmin.OM 656 -dieselmoottoriMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolttoainehinnat vaikuttivatDieselbuumin huippuvuotena voidaan pitää vuotta 2008, kun nykyinen hiilidioksidipäästöihin perustuva autoverotus astui voimaan. Se suosi vähän CO2-päästöjä tuottavia dieselautoja, joiden osuus kaikista uusista henkilöautoista kipusi hetkessä jopa lähes 50 prosentin tasolle.Huuma oli kuitenkin ohimenevää. Varsin pian eli jo seuraavana vuonna dieselien osuus putosi lähelle neljääkymmentä prosenttia, ja tuosta on vuosi vuodelta laskeuduttu kohti nykyistä, noin 30 prosentin markkinaosuutta.Syitä tilanteeseen voidaan hakea muun muassa diesel- ja bensiinipolttoaineiden hintaerojen tasoittumisesta.Vuonna 2012 dieselin polttoaineveroa korotettiin huomattavasti, noin 10 senttiä litralta. Vaikka samaan aikaan dieselautoista kerättävää käyttövoimaveroa alennettiin, se ei kokonaan kompensoinut polttoaineen hinnankorotusta. Näin ollen vuoden 2012 jälkeen diesel on ollut taloudellinen enää vain hyvinkin paljon vuodessa liikkuville, mikä on osaltaan vähentänyt dieselin kysyntää ensirekisteröinneissä.Vaikutusta menekkiin on ollut silläkin, että uusimpien päästörajojen myötä dieselautojen valikoima on jokin verran supistunut.Dieselien osuus kasvaaMutta vaikka dieselien siivu uusien autojen myynnistä on aiempaa ohuempi, näiden autojen osuus koko Suomen autokannasta ei suinkaan ole laskussa – vaan pikemminkin tasaisessa kasvussa. Tämä johtuu ennen kaikkea käytettyinä maahantuoduista autoista, joista suurin osa on dieselkäyttöisiä.Sitä paitsi dieselautojen osuus Suomessa on yhä pieni, kun sitä verrataan muihin EU-maihin. Esimerkiksi vuonna 2016 unionin alueella ensirekisteröidyistä autoista noin puolet oli edelleen dieseleitä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää: Ensirekisteröinnit 2018: bensiiniautot suosikkeina Ensirekisteröinnit 2018: uusien autojen CO2-päästöt alentuneet, mutta tuontiautot nostavat päästökeskiarvoa Ensirekisteröinnit 2018: katumaasturi peittoaa pian perheauton Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen