1.7.2022

Ensivilkaisussa Hyundai Ioniq 6, se korealaismerkin sulavalinjaisin

Ioniq-sarja jatkaa etenemistään. Jos mikä tahansa kulkine esiintyy Douglas C-54 Skymasterin kanssa samassa otsikkokuvassa, odotukset ponnahtavat kyllä korkeuksiin.

Melkoisen suurena kontrastina isoon ja omalaatuiseen Ioniq 5:een, tai Prius-henkiseen alkuperäiseen Ioniqiin, kutonen on nyt sitten lähempänä ihan tavallista sedan-mallia, tosin epätavallisen sulavalla toteutustavalla. Se on Streamliner - erityisen virtaviivaiseksi suunniteltu liikkuva kappale. Katumaastureiden voittokulun aikana tämä ei ole enää henkilöautomaailmassa itsestäänselvyys, mutta palvelee energiatehokkuutta aivan yhtä hyvin, kuin aina ennenkin.

Ioniq 6 on korealainen 2020-luvun sähköauto, mutta se heijastelee jopa yli 80 vuoden takaisten aerodynamiikan uranuurtajien linjoja. Kutonen voi tuoda mieleen esimerkiksi sellaisia autoilun historiaan hitsattuja mallinimiä, kuin Saab 92, Tatra 77, Porsche 911 tai Volkswagen Kupla, eikä varmastikaan sattumalta. Perä tekee kauniin kaarensa kaikissa näissä samasta syystä kuin kilpapyöräilijän aika-ajokypärä tai Graf Zeppelinin runko; ilmapyörteille ei jää tilaa menoa haittaamaan. Palkintogaalaa odotellessa.

Perässä riittää historian siipeä sekä 700 kappaleen edestä Ioniqin tavaramerkkiä, pikseleitä.

Ja puhe aerodynaamisesta koristahan ei jää pelkäksi puheeksi. Ioniq 6:n ilmanvastuskerroin edustaa tuotantoautojen ehdotonta kärkipäätä ollessaan 0,21. Vertailun vuoksi Ioniq 5:n vastaava lukema on 0,288; alkuperäisellä Ioniqilla 0,24 ja Mercedeksen 1 000 kilometrin Vision EQXX -sähköautokonseptilla puolestaan 0,17.

Sulavalinjaisessa keulassa ilman kulkua manipuloidaan urheiluautojen maailmasta tutuilla avattavilla läpillä. 1,5 metriä korkeana Ioniq 6 on korkeampi kuin keskimääräiset saman kokoluokan sedanit. Korkeus avartaa sisätiloja, mutta samalla häivyttää kuvissa auton todellisia mittoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muutakin kuin Streamliner

Ioniq 6 rakentuu samalle E-GMP -perustalle, kuin Ioniq 5 tai konsernin muut vastaavat sähköautot Kia EV6:sta Genesis GV60:een. Akseliväli on poikkeuksellisen salliva, 5 senttiä vajaat kolme metriä. Lattiankin ollessa tasainen, ei kannata vetää pelkän korimuodon perusteella turhia ennakkoluuloja sisätiloista. 4,855 metrin kokonaispituudellaan Ioniq 6 vastaa suunnilleen Skoda Superbia, joten kyseessä on eittämättä suurikokoinen auto. Sulavat linjat peittävät koon yllättävän hyvin, joten Ioniq 5:n tavoin kutonen taitaa paljastaa todelliset mittansa vasta kun sen näkee tosielämässä.

Sisätiloissa vallitsevana teemana on minimalistisuus. Keskiössä on kaksi 12,3-tuumaista näyttöä. Kuten jo ulkokuvat kertovat, Ioniq 6:een tullaan tarjoamaan kamerapeilejä, tosin valinnaisena.

Tekniikaltaan Ioniq 6 vastaa lähtökohtaisesti täysin 5:ksi nimettyä sisartaan, josta Moottori uskaltaa sanoa puolen vuoden kokemuksella tietävänsä jotain. Streamlinerin esituotanto alkaa jo tässä kuussa Etelä-Korean Asanissa, joten ensivilkaisu saanee jatko-osia jo pikaisemman puoleisella aikataululla.

Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Luetuimmat