1.7.2022 Ajoneuvot Ensivilkaisussa Hyundai Ioniq 6, se korealaismerkin sulavalinjaisin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ioniq-sarja jatkaa etenemistään. Jos mikä tahansa kulkine esiintyy Douglas C-54 Skymasterin kanssa samassa otsikkokuvassa, odotukset ponnahtavat kyllä korkeuksiin. Melkoisen suurena kontrastina isoon ja omalaatuiseen Ioniq 5:een, tai Prius-henkiseen alkuperäiseen Ioniqiin, kutonen on nyt sitten lähempänä ihan tavallista sedan-mallia, tosin epätavallisen sulavalla toteutustavalla. Se on Streamliner - erityisen virtaviivaiseksi suunniteltu liikkuva kappale. Katumaastureiden voittokulun aikana tämä ei ole enää henkilöautomaailmassa itsestäänselvyys, mutta palvelee energiatehokkuutta aivan yhtä hyvin, kuin aina ennenkin.Ioniq 6 on korealainen 2020-luvun sähköauto, mutta se heijastelee jopa yli 80 vuoden takaisten aerodynamiikan uranuurtajien linjoja. Kutonen voi tuoda mieleen esimerkiksi sellaisia autoilun historiaan hitsattuja mallinimiä, kuin Saab 92, Tatra 77, Porsche 911 tai Volkswagen Kupla, eikä varmastikaan sattumalta. Perä tekee kauniin kaarensa kaikissa näissä samasta syystä kuin kilpapyöräilijän aika-ajokypärä tai Graf Zeppelinin runko; ilmapyörteille ei jää tilaa menoa haittaamaan. Palkintogaalaa odotellessa.Perässä riittää historian siipeä sekä 700 kappaleen edestä Ioniqin tavaramerkkiä, pikseleitä.Ja puhe aerodynaamisesta koristahan ei jää pelkäksi puheeksi. Ioniq 6:n ilmanvastuskerroin edustaa tuotantoautojen ehdotonta kärkipäätä ollessaan 0,21. Vertailun vuoksi Ioniq 5:n vastaava lukema on 0,288; alkuperäisellä Ioniqilla 0,24 ja Mercedeksen 1 000 kilometrin Vision EQXX -sähköautokonseptilla puolestaan 0,17.Sulavalinjaisessa keulassa ilman kulkua manipuloidaan urheiluautojen maailmasta tutuilla avattavilla läpillä. 1,5 metriä korkeana Ioniq 6 on korkeampi kuin keskimääräiset saman kokoluokan sedanit. Korkeus avartaa sisätiloja, mutta samalla häivyttää kuvissa auton todellisia mittoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuutakin kuin StreamlinerIoniq 6 rakentuu samalle E-GMP -perustalle, kuin Ioniq 5 tai konsernin muut vastaavat sähköautot Kia EV6:sta Genesis GV60:een. Akseliväli on poikkeuksellisen salliva, 5 senttiä vajaat kolme metriä. Lattiankin ollessa tasainen, ei kannata vetää pelkän korimuodon perusteella turhia ennakkoluuloja sisätiloista. 4,855 metrin kokonaispituudellaan Ioniq 6 vastaa suunnilleen Skoda Superbia, joten kyseessä on eittämättä suurikokoinen auto. Sulavat linjat peittävät koon yllättävän hyvin, joten Ioniq 5:n tavoin kutonen taitaa paljastaa todelliset mittansa vasta kun sen näkee tosielämässä.Sisätiloissa vallitsevana teemana on minimalistisuus. Keskiössä on kaksi 12,3-tuumaista näyttöä. Kuten jo ulkokuvat kertovat, Ioniq 6:een tullaan tarjoamaan kamerapeilejä, tosin valinnaisena.Tekniikaltaan Ioniq 6 vastaa lähtökohtaisesti täysin 5:ksi nimettyä sisartaan, josta Moottori uskaltaa sanoa puolen vuoden kokemuksella tietävänsä jotain. Streamlinerin esituotanto alkaa jo tässä kuussa Etelä-Korean Asanissa, joten ensivilkaisu saanee jatko-osia jo pikaisemman puoleisella aikataululla.Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaHyundai Ioniq 5 todisti: sähköauto on halpa huoltaa Hyundai Ioniq 5 – sähköauto arkiautona lämmittää kovilla pakkasilla Hyundai Ioniq 5 – sähköautolla halki Suomen hyvästä latausverkostosta nauttien Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – Tyylillä kohti tulevaa Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – ”mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään” 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon