29.9.2018 Ajoneuvot Esipesuaineen vaahdon koostumus – vaahdolla on väliä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Esipesuaineen vaahdon koostumus on tärkeä asia painepesuriin liitettävää vaahdotinta käytettäessä. Kerromme mitä pitää huomioida ja miksi. Esipesu on auton pesemisessä kaikkein tärkein vaihe. Tämän olemme jo Moottorin autonhoitojuttusarjassa käsitelleet. Esipesuaineen vaahdon koostumus on tällä kertaa aiheeseen syventymisen kohteena. Myös pesuainevaahdotin, eli foam lance, on jo esitelty juttusarjassa aiemmin. Sitä käytettäessä nousee kaksi asiaa pinnalle. Ensimmäinen on esipesuaineen vaahdon koostumus ja siihen vaikuttaminen. Toinen on esipesuaineen valinta, joka on äärimmäisen tärkeä mitä tahansa esipesuaineen levitysvälinettä käytettäessä. Vaahdon koostumukseen vaikuttaa valittu pesuainevaahdotin, valittu pesuaine sekä tietenkin käytetty pesuaineen laimennussuhde. Kerromme kuitenkin mikä koostumuksessa on tärkeää, miksi se on tärkeää ja mihin pitäisi pyrkiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Esipesuaineen vaahdon koostumus Pesuainevaahdottimen avulla auton maalipinnalle saadaan vaahdotettua esimerkiksi esipesuaine. Kahden erilaisen vaahdon koostumus saattaa kuitenkin poiketa merkittävästi toisistaan eikä vaahto ole itseisarvo. Teoriassa itse vaahdolla ei ole juurikaan väliä kunhan pesuaine puhdistaa pintaa mahdollisimman hyvin. Sama koskee toki käsinpesuun käytettäviä autoshampoitakin. Käytäntö on esipesun kannalta kuitenkin toinen. Vaahdon koostumus ja ainesosat määrittävät vaikutusajan. Pidempään maalipinnalla vaikuttava vaahto ehtii liuottaa likaa pidempään. Vaikutusajan lisäksi pesuaineen puhdistavien aineiden teho vaikuttaa tietenkin pesutulokseen. Tästä syystä vaahdon tulisi pysyä maalipinnalla pitkään, mutta toisaalta valua kuitenkin hyvin hitaasti pois likaa mukanaan kuljettaen. Vetinen vaahto valuu pois liian nopeasti. Vaahdon tulisi siis olla paksua, mutta ei myöskään liian ilmavaa. Kevyt ja höttöinen vaahto lentää nimittäin tuulen mukana pois pinnasta ennen kuin se on ehtinyt suorittaa tehtävänsä - eli liuottamaan lian irti. Tämänkaltainen partavaahtoa muistuttava liian paksu vaahto ei siis ole sekään hyvä. Vaahdon säätäminen Pesuainevaahdotin asettaa, yhdessä painepesurin kanssa, raamit saatavalle vaahdolle. Joillain vaahdottimilla ei saa millään riittävän paksua vaahtoa, joten siksi on suositeltavaa panostaa kerralla laadukkaaseen vaihtoehtoon. Oletamme tässä yhteydessä, että vaahdottimessa on pesuainemäärälle säädin. Pesuainevaahdotin vaikuttaa aina vaahdon koostumukseen. Oletamme tässä jutussa, että käytössä on säädöllä varustettu vaahdotin. Tällä säädöllä on kuitenkin tarkoitus hakea pesuainevalmistajan suosittelemaa laimennusta vastaava tilanne. Pesuainevalmistaja suosittelee kuitenkin usein laimennusta jonkinlaisen toleranssin sisään (esimerkiksi 2-5 %), jolloin tämän haarukan sisältä voi etsiä parhaiten toimivan vaahdon koostumuksen. Painepulloon sopiva laimennus on helppo tehdä, mutta pesuainevaahdottimella ulos tulevan laimennussuhteen mittaaminen on selvästi hankalampaa. Tähänkin löytyy keinot. Pyrimme palaamaan niiden pariin omassa autonhoitojuttusarjan artikkelissa. Vaahdon koostumusta ei voi kuitenkaan muuttaa säätimellä kovin paljon. Runsaasti säätöä paksummalle käännettäessä laimennussuhde muuttuu liikaa eikä pesuaineliuos ole enää vahaturvallinen. Tällöin voi sanoa hyvästit vaivalla levitetylle maalipinnan suojatuotteelle. Viimeinen vaikutuskeino on vaahdotettavan esipesuaineen vaihtaminen. Erilaiset esipesuaineet vaahdottuvat eri tavalla. Näistä voi suosia tuotetta, joka juuri omalla painepesurin ja vaahdottimen parilla tuottaa sopivan pitkään pinnalla pysyvän, mutta edelleen tasaisesti pintaa pitkin pois valuvan vaahdon. Asialla ei kuitenkaan ole mitään merkitystä, mikäli esipesuaineen pesuteho ei ole paras mahdollinen. Loppupeleissä pesuteho on ainoa, jolla on merkitystä – vaahdon koostumus vain avittaa sen saavuttamisessa. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?