31.12.2021 Ajoneuvot Fiat Uno sanoo Ciao 250 numeroidun kappaleen erikoiserällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden auto Euroopassa 1984 ja sittemmin Latinalaisen Amerikan myydyin Fiat jättää nyt tuotantolinjat taakseen myös Brasiliassa. Fiat Uno, ilmeitä kaksi. Ensimmäinen sukupolvi esiteltiin juhlallisin menoin 19.1.1983 Cape Canaveralin avaruuskeskuksessa Yhdysvalloissa 700 toimittajan läsnäollessa. Panokset olivat isot, olihan Unon edeltäjä, Fiat 127, ollut 5,6 miljoonalla yksilöllä Euroopan myydyin automalli. Euroopassa Uno pääsi nauttimaan laajasta suosiosta, ja sitä valmistettiinkin Italiassa 11 vuoden ajan. Uusi ja vanha Uno ehtivät välissä olla kolme vuotta yhtä aikaa tuotannossa. Giorgetto Giugiaron muotoilemaa Unoa kiiteltiin muun muassa ulkonäöstään, taloudellisuudestaan, ajettavuudestaan ja tiloistaan. 80-luvun alkupuolen pikkuautoprojekteihinsa, siis Unoon mukaan lukien, Fiat käytti osapuilleen biljoona (1 000 miljardia) liiraa eli vajaat 700 miljoonaa euroa. Tuloksena oli eräät maailmanhistorian valmistetuimmista automallisarjoista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuotanto päättyy Brasiliassakin Alkuperäistä Unoa valmistettiin neljällä eri mantereella, Euroopan ohella eniten Etelä-Amerikassa, Argentiinassa ja Brasiliassa. Fiat Unon sanotaan ”pitäneen Brasilian pyörät pyörimässä”, sillä sitä on maassa myyty 37 vuoden aikana 4,4 miljoonaa kappaletta. Uno onkin kaikkien aikojen myydyin Fiat-malli Latinalaisessa Amerikassa. Nimi muutettu -juttusarjassa käsiteltiin viimeksi Fiat Unoa vähän toisenlaisesta näkökulmasta. Vuodesta 2010 näihin päiviin saakka on valmistettu uutta Unoa (portugaliksi Novo Uno), joka rakentuu Pandan alustalle. Sekin on, usko tai älä, perustaltaan jo 19 vuotta vanha. Novo Unon muodot eivät ole lähteneet Giugiaron kynästä, mutta kyllähän Fiatin oma Centro Stilekin osaa piirtää. Novo Unon matkustamosta voi löytää uudempaa ja vanhempaa Fiatia. Etelä-Amerikan Unoa on pyritty profiloimaan enenevässä määrin crossovermaiseen suuntaan. Maavara on korkea ja helmoissa on vastaavia maastohenkisiä elementtejä kuin esimerkiksi Panda Crossissa. Auto on pituudeltaan ja akseliväliltään kakkos- ja kolmospolven Pandoja selvästi pidempi, ja auto kuuluukin Brasiliassa ylempään pikkuautoluokkaan. Unosta on tehty myös koppipakettiautoversio Fiorino. Moottoreina on ollut paletti melko matalaviritteisiä bensiinimoottoreita tilavuudeltaan 1,0 – 1,4 litraa. 250 numeroitua Ciaota Toistaiseksi kaikkien aikojen viimeiset Fiat Unot myydään juuri nyt. 250 onnellista ostajaa saa talliinsa ainutlaatuisen numeroidun Uno Ciao (”Uno Heippa”) -erikoismallin. Yksilöllisen numerolaatan lisäksi omistaja saa nauttia kenties tyylikkäimmästä Unosta koskaan. Aina yhtä puhuttelevaa tummaa yleisilmettä korostetaan pienillä, mutta erottuvilla Italian lipun värisillä yksityiskohdilla. Italialaisuutta ei pelätä muutenkaan alleviivata, vaikka auto on suureksi osaksi Brasiliassa suunniteltu. Paksun, crossovermaisen kylkilistan taustakuosina toistetaan – vielä kerran – auton mallinimeä, ja siihen on kirjoitettu valkoisella italiankielinen teksti ”La storia di una legenda”, vapaasti suomennettuna ”Legendan tarina”. Unon kohdalla se ei varmastikaan ole tässä vaiheessa edes liioittelua. Lähteet: Corriere della Sera, Fiat Brasil, Italdesign Giugiaro Kuvat: Fiat Brasil Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta ”Pikkuveljen” pieni coupé – klassikko Fiat 1500 Ajatuksia autoista: Opetuksia Pandalta Classic Motorshow: Fiat 1100 Turismo Veloce Trasformabile 1956 Fiat 500 60 Limited Edition – Ansaittua kunniaa tyyli-ikonille Fiat 500X Dolcevita – katto auki maistuu elämä jälleen makeammalta Nimi muutettu: Innocenti Mille jatkoi siitä, mihin Fiat Uno jäi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?