31.12.2021

Fiat Uno sanoo Ciao 250 numeroidun kappaleen erikoiserällä

Fiat Uno Ciao

Vuoden auto Euroopassa 1984 ja sittemmin Latinalaisen Amerikan myydyin Fiat jättää nyt tuotantolinjat taakseen myös Brasiliassa.

Fiat Uno, ilmeitä kaksi. Ensimmäinen sukupolvi esiteltiin juhlallisin menoin 19.1.1983 Cape Canaveralin avaruuskeskuksessa Yhdysvalloissa 700 toimittajan läsnäollessa. Panokset olivat isot, olihan Unon edeltäjä, Fiat 127, ollut 5,6 miljoonalla yksilöllä Euroopan myydyin automalli. Euroopassa Uno pääsi nauttimaan laajasta suosiosta, ja sitä valmistettiinkin Italiassa 11 vuoden ajan.

Fiat Uno
Uusi ja vanha Uno ehtivät välissä olla kolme vuotta yhtä aikaa tuotannossa.

Giorgetto Giugiaron muotoilemaa Unoa kiiteltiin muun muassa ulkonäöstään, taloudellisuudestaan, ajettavuudestaan ja tiloistaan. 80-luvun alkupuolen pikkuautoprojekteihinsa, siis Unoon mukaan lukien, Fiat käytti osapuilleen biljoona (1 000 miljardia) liiraa eli vajaat 700 miljoonaa euroa. Tuloksena oli eräät maailmanhistorian valmistetuimmista automallisarjoista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuotanto päättyy Brasiliassakin

Alkuperäistä Unoa valmistettiin neljällä eri mantereella, Euroopan ohella eniten Etelä-Amerikassa, Argentiinassa ja Brasiliassa. Fiat Unon sanotaan ”pitäneen Brasilian pyörät pyörimässä”, sillä sitä on maassa myyty 37 vuoden aikana 4,4 miljoonaa kappaletta. Uno onkin kaikkien aikojen myydyin Fiat-malli Latinalaisessa Amerikassa. Nimi muutettu -juttusarjassa käsiteltiin viimeksi Fiat Unoa vähän toisenlaisesta näkökulmasta.

Fiat Uno Ciao

Vuodesta 2010 näihin päiviin saakka on valmistettu uutta Unoa (portugaliksi Novo Uno), joka rakentuu Pandan alustalle. Sekin on, usko tai älä, perustaltaan jo 19 vuotta vanha. Novo Unon muodot eivät ole lähteneet Giugiaron kynästä, mutta kyllähän Fiatin oma Centro Stilekin osaa piirtää.

Fiat uno Ciao
Novo Unon matkustamosta voi löytää uudempaa ja vanhempaa Fiatia.

Etelä-Amerikan Unoa on pyritty profiloimaan enenevässä määrin crossovermaiseen suuntaan. Maavara on korkea ja helmoissa on vastaavia maastohenkisiä elementtejä kuin esimerkiksi Panda Crossissa. Auto on pituudeltaan ja akseliväliltään kakkos- ja kolmospolven Pandoja selvästi pidempi, ja auto kuuluukin Brasiliassa ylempään pikkuautoluokkaan. Unosta on tehty myös koppipakettiautoversio Fiorino. Moottoreina on ollut paletti melko matalaviritteisiä bensiinimoottoreita tilavuudeltaan 1,0 – 1,4 litraa.

250 numeroitua Ciaota

Fiat Uno Ciao

Toistaiseksi kaikkien aikojen viimeiset Fiat Unot myydään juuri nyt. 250 onnellista ostajaa saa talliinsa ainutlaatuisen numeroidun Uno Ciao (”Uno Heippa”) -erikoismallin. Yksilöllisen numerolaatan lisäksi omistaja saa nauttia kenties tyylikkäimmästä Unosta koskaan. Aina yhtä puhuttelevaa tummaa yleisilmettä korostetaan pienillä, mutta erottuvilla Italian lipun värisillä yksityiskohdilla. Italialaisuutta ei pelätä muutenkaan alleviivata, vaikka auto on suureksi osaksi Brasiliassa suunniteltu.

Paksun, crossovermaisen kylkilistan taustakuosina toistetaan – vielä kerran – auton mallinimeä, ja siihen on kirjoitettu valkoisella italiankielinen teksti ”La storia di una legenda”, vapaasti suomennettuna ”Legendan tarina”. Unon kohdalla se ei varmastikaan ole tässä vaiheessa edes liioittelua.

Lähteet: Corriere della Sera, Fiat Brasil, Italdesign Giugiaro Kuvat: Fiat Brasil Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat