5.9.2019 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Opetuksia Pandalta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitä neljätoistavuotias Fiat Panda voi opettaa? Ostin kesälomaa varten auton. En varsinaista kesäautoa festarikiertelyyn, vaan kulkuneuvon matkaa varten. Auto on Fiat Panda. Ei se Giugiaron piirtämä riemastuttava klassikko, vaan se uudempi viisiovinen takalamppunsa Volvolta lainannut malli. Eikä edes neliveto, vaan tavallinen etuvetoinen manuaalivaihteinen pikkuauto. Pandan hankintaan liittyi Ukrainaan ja Romaniaan suuntautunut lomamatka. Sinne en ennestään omistuksessani olevilla harrasteautoilla halunnut lähteä. Pandassa houkuttivat kohtalainen maavara, yllättävän vankka rakenne ja edulliset osat – sekä toimiva ilmastointi. Vanhana italialaisena hintakaan ei ollut paha. Toki toivon myyväni auton minimitappiolla, sillä Panda selvisi Itä-Euroopan röykkyisistä asvalttiteistä, eläinten väistelystä, jokiylityksestä ja paluumatkan Nürburgring-kierroksesta hienosti. Ja ehtipä auto esiintyä Moottorin keväällä julkaistavan matkailujutun kuvituksessakin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Paljon tilaa, vähän autoa Mutta mitä noin kymmenisen tuhatta kilometriä italialaisella peruspikkuautolla sitten opetti? Yllättävän paljon. Pandahan on autona yksinkertaisimmasta päästä. Paljon tilaa, sen ympärillä aika vähän autoa. Turhia hienouksia ei ole, ellei ajotietokonetta ja lisävarusteista ilmastointia sellaiseksi lasketa. Mutta vuosituhannen alkupuolella Fiat osasi kompromissit: ohjaustehostus on kaupunkiautossa kätevä, tilankäyttö on huipputehokasta ja halvan muoviseen sisustaan tuodaan iloa verhoilun väreillä. 1980-luvun puolivälissä syntynyt 1,2-litrainen Fire-moottori ei ole mikään mekaniikan ihme: neljä sylinteriä, minimimäärä venttiileitä (8) ja nokka-akseleita (1) tuottaa tasan 60 hevosvoimaa. Taloudellisuutta varten ei ole muuttuvaa venttiilinajoitusta tai muuta mukavaa, monipisteruisku sentään löytyy. 60 hevosvoimaa ei ole paljon, mutta se riittää mainiosti. Pandaa ei ole vielä optimoitu kulutusmittauksiin tai muihin teoreettisiin testeihin, vaan se on tehty vielä perinteiseen tapaan kuljettajan ehdoilla. Moottorin huippuvääntö ei huimaa, mutta ahtamaton kone vetää tasaisesti ja sitkeästi. Reagointi kaasuun ei ole urheilullista, mutta loogista kylläkin. Kytkin puree vaivatta, ja korkealle kojelautaan sijoitettu vaihdekeppi on aina käsillä. Viisinopeuksisen vaihteiston välityksetkin on optimoitu ajettavuuden eikä kulutussyklin ehdoilla. Alle tuhatkiloinen Fiat Panda liikkuu pienellä moottorillaan vaivatta. Itse asiassa Pandalla on todella helppo ajaa, oli kyse sitten taskuparkkeeraamisesta, mäkilähdöstä tai kadunkulmista. Vasta kiihdytys maantielle paljastaa, ettei tehoa oikeastaan ole. Hetken se rasittaa, sitten siihen tottuu. Ei perustekniikkaan pohjautuva Panda mikään ekoihme ole, muttei varsin janoinenkaan. Lähes täyteen kuormattua italialaisautoa kiusattiin Karpaattien vuoriston yli, ali ja ympäri, ja tulipa autolla taitettua toista tuhatta kilometriä Autobahnaakin. Lopputuloksena 6,4 l/100 km – ja ilmastointi jauhoi koko ajan. Ei huikea tulos, mutta ei varsinaisesti huonokaan. Verrattuna uuteen? Kaikki tämä palasi mieleeni kesäloman loputtua. Panda jäi talliin odottamaan tulevaa myyntiä, ja kulkuneuvo vaihtui hetkeksi Kesä kaasulla -sarjan Seat Aronaan, sitten uuteen Renault Clioon. Kumpikin tarjoaa manuaalivaihteiston ja turboahdetun kolmisylinterisen yhden litran moottorin. Seatissa hevosia on 90, Renaultissa komeat sata. Huomattavasti paremmasta teho-paino -suhteesta huolimatta sekä Seatin että Renaultin ratissa huomaa taajama-ajon olevan vaivaannuttavampaa kuin vanhassa Fiatissa: taloudellisuusoptimoidut välitykset ovat huippupitkät ja alavääntö ohutta ennen ahtimen heräämistä. Piikikäs luonne tekee liikkeellelähdöistä rasittavampia kuin pitäisi, ajoittain kakkonen on kadunkulmissa vähän turhan pitkä, ja moottoriliikennetien loivassakin ylämäessä vitonen on liikaa. Kolmesylinterisen jurina rasittaa. Oma juttunsa on näkyvyys ulos: siinä on menty yhtä paljon taaksepäin kuin passiivisessa turvallisuudessa on otettu askelia eteenpäin. Ei pystyperäisessä Pandassa kaipaa edes pysäköintitutkaa, Renault Cliosta löytyy jopa 360-asteen kamera. Ei vara vanhassa toki parempi ole: pikkuautojen varustetasot ja laatuvaikutelmat ovat tehneet valtavan loikan, melutaso on parantunut ja kulutus on pysynyt kaikesta huolimatta ainakin ennallaan, jos ei romahtanut. Vuosikymmenten aikana tehty tuotekehitystyö ei todellakaan ole mennyt hukkaan, mutta sitä ajoittain ohjaavien motiivien takia aina kehitys ei mene pelkästään eteenpäin. Ajoittain on hyvä kurkata menneeseen, sieltä voi löytää paljon matkan varrella unohtunutta tietoa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia