7.2.2018 Ajoneuvot Fiat 500 60 Limited Edition – Ansaittua kunniaa tyyli-ikonille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ikoninen Fiat Nuova 500 täytti viime vuonna 60 vuotta, joten mikäpä olisi sen parempi tilaisuus juhlistaa tilaisuutta erikoismallilla. Viime vuonna tuli kuluneeksi 60 vuotta legendaarisen Fiat Nuova 500 -kaupunkiauton ensiesittelystä. Kansanautoksi tehdystä luomuksesta tuli jo tuotannossa ollessaan eräänlainen kulttiauto. Nykyään se on jopa tietyllä tavalla yksi koko Italian symboleista. Pyöreiden vuosien täytyttyä teki Fiat hienon rajoitetun erän juhlamallin ja esitteli sen jo viime keväänä Geneven autonäyttelyssä. Juhlamallin ensimmäiset 560 kappaletta ovat numeroituja. Tällä tavoin valmistaja päätti juhlia yli 4 miljoonan yksilön malliaan ja tuotantonsa pelastajaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Legendan uudelleensyntymä Ensimmäinen jälleensyntymä autolle tapahtui parikymmentä vuotta alkuperäisen 1957 esitellyn mallin tuotannon päätyttyä. Vuosina 1991-1998 valmistettiin Puolassa laatikkomaista Cinquecento-mallia, joka ei kuitenkaan saavuttanut järin suurta suosiota A-segmentissä. Uusi yritys esiteltiin 50-vuotisjuhlan tunnelmissa vuonna 2007. Tällä kertaa siivet kantoivat ja mallia on valmistettu miljoonia niin kova- kuin rättikattoisena, bensiini- kuin dieselmoottorilla, kaksi- ja nelisylinterisenä, manuaalina ja automaattina, yksi- ja kaksivärisenä, Fiatina ja Abarthina ja lukuisina eri versioina. Nähtiinpä pari vuotta sitten kahdeksan vuoden välietappi, facelift, jossa toimivaa ei juuri rikottu. Yksin uuden 500:n suuri menestys on tehnyt reilusti hyvää myös koko valmistajakonsernin taloudelle. Menestys sai Fiatin myös jatkamaan 500-perhettä moneen suuntaan; 500:n ja 500C:n lisäksi markkinoille on tuotu tila-auto 500L ja sen seitsämänpaikkainen versio 500L Living sekä Suomessakin myytävä citymaasturi 500X. Kaikkia malleja yhdistää retromuotoilu, josta näkyy yhteys vanhaan, 500-kiloiseen kaupunkiautoon. 500-kuutioisuus ei nykyisellään ollut enää mahdollista, mutta autoon esiteltiin niin ikään retrohengessä hauskasti pörisevä kaksisylinterinen moottori, jota käytetään nykyään myös Pandassa sekä 500L-malliversioissa; ahtimen kanssa 875-kuutioisesta rivikakkosesta otetaan peräti 105 hevosvoimaa. Tämä 0.9 TwinAir on voittanut palkintoja kansainvälisessä vuoden moottori –äänestyksessä kaikkiaan viisi kertaa. Klassikon 60 vuotta tuli täyteen heinäkuun neljäntenä päivänä ja sen kunniaksi esiteltiin 500 60 Limited Edition, eli Fiat ’560’. Torinon helmi 60 Edition loistaa valkeana helmenä Fiatin osastolta, mustalta korokkeelta. Autoon on satsattu paljon, torinolaiset kun halusivat juhlia legendan pyöreitä vuosia ihan kunnolla. Aloitetaan väriloistosta. 560 on kaksivärinen, tämän värityksen nimi on Dolce Vita, jolla tarkoitetaan 50- ja 60-lukujen taitteen hyviä, leppoisia vuosia Roomassa. Alempi, valkoinen väri on nimeltään Bianco Tristrato ja se on toteutettu nimen mukaisesti kolmella eri maalikerroksella, jotta pintaan on saatu aivan erityistä syvyyttä; maali ikään kuin hohtaa katsojan silmään syvemmältä Fiatin sisältä. Ylempien korinosien, eli konepellin ja pilarien väri on norsunluu. Väri on lempeä, se tuo mieleen aamuisen cappuccinon roomalaisella piazzalla pääskysten laulaessa. Tristrato onkin sitten hienoa sokeria sen pohjalla. Myös rättikaton saa värjättyä norsunluuksi. Se onkin ainoa vaihtoehto kesäsateen suojaksi; kovakattoisena ei 560:ta edes saa. Korissa on sopivasti yhdistetty uutta ja vanhaa, kaasupurkausajovalot ja led-nauhat edustavat sitä nykyaikaa, kun taas kromilistat, erityisesti kuuluisat ’viikset’, konepellin lista sekä 60-luvun tyyliä edustavat Fiat-logot ovat tuulahduksia menneisyydestä. 16-tuumaisten kevytmetallivanteiden keskiöitä koristavat tyylikkäät 560-yksityiskohdat. Kromissa ei ole muutenkaan säästelty, sillä siitä on muovattu vanhan ajan henkeen kaikki ovenkahvat, puskurit, peilien kuoret sekä yksi kruununjalokivistä, niin sanottu littuputki. Auto on karamelli. Ei uutta moottoririntamalta – paitsi vähän Kun konepellin avaa, sieltä ei paljastu yllätystä – vaiko sittenkin? Ehkäpä, sillä pörisevä kaksipyttyinen retromoottori on unohdettu, ja voimanlähteenä toimii Fiatin pitkäaikainen rahasampo, nelisylinterinen 69-hevosvoimainen 1.2 Fire -bensiinimylly. Moottori on pieni, taloudellinen ja hyväksi havaittu. Myös toinen vaihtoehto on saatavilla, sen yllätyksellisyys perustuu bensiiniä raskaampaan eli 1,3-litraiseen MultiJet II-dieseliin, joka antaa 95 hevosvoimaa. Voima välitetään käsivaihteistolla, bensamoottorin yhteyteen saa myös Dualogic-robottivaihteiston manuaalivaihtotoiminnolla varustettuna. Fiat on päätynyt tällaiseen ratkaisuun voimapaketin kanssa ja siihen on varmasti omat pätevät syynsä. Todennäköisesti auto on haluttu tehdä mahdollisimman mukavuuspainoitteiseksi, eikä tällaista keräilyharvinaisuutta ole todellakaan tarkoitettu kiusattavaksi mihinkään autostradalle, ennemmin kaupunkien pikkukaduille aurinkoisina päivinä pyöriteltäväksi ja nautittavaksi katto auki, luu ulkona. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Myös sisätila loistaa Mukavuusteema on voimakkaasti läsnä mallin sisällä. Kun autoon menee, sinne istahdetaan, ei siis nousta eikä laskeuduta, tämä on kyseisen automallin ominaisuus. Se on käteen sopiva kaupunkiauto. Erityisen hämmentävää on kuitenkin se, kuinka muuntautumiskykyinen Fiat 500 oikeasti onkaan. Vieressä seisoi tulinen Abarth 695 Rivale, jonka rattiin hypättyään tunsi olevansa urheilukäyttöön tehdyssä autossa, mutta kun istahti takaisin 560:een, oli jälleen nautiskelijoiden makupalassa. Kolmas versio on tietysti sitten se perheen kakkosauto-500, jolla ajetaan töihin terästehtaaseen. Raamithan ovat näissä samat, mutta kun autossa on riittävästi tietynlaista ’pokkaa’, on mahdollisuuksia käytännössä rajattomasti. Tässä Fiat 500 on aivan omalla reviirillään. Ja sanottakoon vielä sellainen, että muista A-segmentin autoista tuskin tullaan tekemään 560 kappaleen erikoiserää. Poikkeuksen voinee muodostaa korkeintaan uutta retroelämää puhkuva Mini. Mutta takaisin siihen sisätilaan. 560 on sisätiloiltaan avara ja valoisa. Siellä on käytetty monipuolisesti erilaisia materiaaleja ja värejä. Sisätilaan on haettu vintage-tyyliä; siinä on esimerkiksi niin ikään norsunluunväriset vaaleat nahat bordeaux-punaisilla tikkauksilla. Myös auton tavaramerkissä kojelaudan listassa ja kaksivärisissä matoissa toistuu sama kuvio. Autoon on lisätty lisävarustevalikoimasta monenlaisia herkkuja, kuten nahkaratti valintanäppäimillä, 7-tuumainen kosketusnäyttö sisältäen navigaattorin, radion ja bluetoothin, Apple CarPlay ja Android Auto, aux- ja usb-liitännät, automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin, sumuvalot sekä peruutustutka. Nämä kaikki luovat ainutlaatuisen kokonaisuuden, jolle on keksitty myös hinta. Italiassa 22 050 euron hinnalla saattoi ostaa mallin 1.2 litran bensiiniversiona. Jos hintaan lisättäisiin Suomen autovero 500C 1.2 Loungelle, noin 2 000 euroa, saataisiin summaksi noin 24 000 euroa. Se on melko tarkalleen 10 000 perus-500C:tä kalliimpi. Seuraavaa vuosikymmentä innolla odotellessa. La bella macchina. Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Fiat, Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?