15.9.2018 Ajoneuvot Harrasteauto talvisäilöön – tee oikeat valmistelut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Syksyisin tulee aika laittaa harrasteauto talvisäilöön ja muutamalla vinkillä varaudut oikein. Hyötynä ei ole vain puhdas auto keväällä noudettaessa. Harrasteauto talvisäilöön valikoitui aiheeksi, sillä me olemme harrasteautokansa. Osittain korkean autoverotuksen johdosta autokantamme on keskimäärin varsin vanha. Sanotaan myös, että jos jotakin autoa on maailmassa kaksi kappaletta, niin toinen niistä on Suomessa.Keväällä on mukavaa noutaa talvisäilöstä puhdasta autoa, mutta vinkeistä on muutakin etua.Harva kuitenkaan ajaa harrasteautolla ympäri vuoden. Tämänkertainen artikkeli ei koske niinkään ympärivuotisesti ajettavia käyttöharrasteajoneuvoja, vaan kesäisin ulkoilutettavia pirssejä. Silti vinkeistä talvisäilytykseen varautumisen suhteen saattaa olla apua myös ympärivuotisten autojen suhteen.Alla olevia neuvoja kannattaa peilata jossain määrin myös säilytyspaikan suhteen. Oman kodin yhteydessä sijaitsevassa omassa autotallissa on täysin erilaiset mahdollisuudet kuin monen sadan kilometrin päässä sijaitsevassa vuokrattavassa säilytyspaikassa. Samoja asioita olisi silti hyvä huomioida.Auton imurointi ei vaadi suurempaa osaamista ja imuriksi kelpaa käytännössä mikä tahansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyImurointiAuton sisätilojen puhdistaminen on arkiaskare, jota olisi hyvä toistaa tasaisin väliajoin. Olemme kirjoittaneet jo aiemmin auton imuroinnista, joten vinkit kannattaa lukea siitä artikkelista. Tällä kertaa puhdistamisen ajatus on kuitenkin toisenlainen.Irtolian poistaminen imuroimalla auttaa myös autoon kerääntyvää kosteutta vastaan. Puhtaaseen autoon on myös mukavampi palata kevään tullen.Luonnollisesti on mukavaa viedä harrasteauto talvisäilöön myös sisätilojen osalta puhtaana. Ehkä tärkeämpi syy imuroinnille on kuitenkin lian kyky kerätä ja sisältää kosteutta. Imuroimalla auton vähentää kostean sisustan riskiä ja samalla saa nauttia puhtaasta lopputuloksesta.PesuTietenkin on tärkeää säilöä auto puhtaalla maalipinnalla. Näin lika ei pinty kiinni koko säilömisen ajan. Tietyt likapartikkelit syöpyvät pahimmillaan jopa lakkapinnan läpi, joista yleisimpänä esimerkkinä tietenkin linnunjätökset.Auto on suositeltavaa säilöä myös maalipinnan osalta puhtaana ja pesumenetelmät on valittava tilanteen mukaan.Kyseessä voi olla hellävarainen ylläpitopesu tai, jos likaa on pinttynyt enemmänkin, jykevämmillä aineilla suoritettava pesu. Jälkimmäisessä tapauksessa puhdistus noudattelee todennäköisesti jossain määrin ennen vahausta suoritettavan pesun kaavaa. On suositeltavaa saada maalipinta tässä kohti täysin puhtaaksi, jotta lika ei vahingoita maalipintaa koko pitkän talven ajan.Maalipinnan suojausIhanteellisessa tilanteessa auton maalipinta on suojattu hyvin ja pelkkä hellävarainen ylläpitopesu riittää ennen talvisäilömistä. Todellisuus on tavallisesti toinen. Kesän aikana maalipinta on kerännyt likaa, jonka poistaminen saattaa vaatia, edellisen suojatuotteen poistavia, vahvempia pesuaineita. Toisinaan taas suojatuote on jo yksinkertaisesti alkanut heikkenemään ja vaatii uusimista.Maalipinnan suojatuotteen voi valita vapaasti, mutta jotakin suojaa maalipinnalle kannattaa jättää ennen säilömistä. Näin maalipinta pysyy pitkässä juoksussa paremmassa kunnossa.Molemmissa tapauksissa auton pinta olisi hyvä suojata. Tämä varmistaa vaivattoman käyttöönoton jälleen keväällä ja pinnalle laskeutunut pöly irtoaa kuin itsestään. Maalipinnan suojaaminen, esimerkiksi vahalla, on käsitelty juttusarjassa jo aiemmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkusta huolehtiminenAkku on suositeltavaa ladata täyteen ennen pitkää seisomista. Ajamalla akkua ei saa koskaan aivan täyteen, joten akkulaturin hyödyntäminen on vähintäänkin suositeltavaa. Nykypäivän älylaturit ovat varsin kohtuuhintaisia esimerkiksi jo yhden uuden akun hintaan suhteutettuna.Harrasteauton akku olisi hyvä ladata vähintäänkin ennen säilömistä jos sitä ei ole mahdollista jättää älylaturin päähän koko talveksi.Toisinaan akku saattaa olla hyvä irrottaa talvisäilytyksen ajaksi, jotta auton elektroniikka ei tyhjennä sitä. Tietysti älylaturin omistava voi jättää auton koko säilytyksen ajaksi lataukseen joka onkin erittäin suositeltavaa. Näin auto odottaa keväällä takuulla täydellä latingilla.KosteudenkerääjäOn suositeltavaa viedä harrasteauto talvisäilöön talvehtimaan kosteudenkerääjän kanssa. Tällä estetään autoon säilytyksen aikana mahdollisesti kerääntyvän, tai autossa jo olevan, kosteuden imeytyminen sisustuksen verhoiluihin. Pahimmassa tapauksessa kosteus saattaisi aiheuttaa sisustan homehtumisen.Imurointi auttaa kosteuden poistamisessa, mutta kankaisiin jo imeytynyttä kosteutta sekään ei poista. Kosteus saattaa hiipiä autoon myös säilytystilasta, joten kosteudenkerääjä on hyvä varmistus.Ainakaan kuivassa säilytystilassa homehtumisen riskiä ei juurikaan ole, mutta kosteudenkerääjä on helppo tapa tuplavarmistukseen. Muutama kymmenen euroa on edullinen hinta mielenrauhasta. Kosteudenkerääjiä myydään useassa eri paikassa esimerkiksi asuntoautokäyttöön.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?