15.9.2018 Ajoneuvot Harrasteauto talvisäilöön – tee oikeat valmistelut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Syksyisin tulee aika laittaa harrasteauto talvisäilöön ja muutamalla vinkillä varaudut oikein. Hyötynä ei ole vain puhdas auto keväällä noudettaessa. Harrasteauto talvisäilöön valikoitui aiheeksi, sillä me olemme harrasteautokansa. Osittain korkean autoverotuksen johdosta autokantamme on keskimäärin varsin vanha. Sanotaan myös, että jos jotakin autoa on maailmassa kaksi kappaletta, niin toinen niistä on Suomessa. Keväällä on mukavaa noutaa talvisäilöstä puhdasta autoa, mutta vinkeistä on muutakin etua. Harva kuitenkaan ajaa harrasteautolla ympäri vuoden. Tämänkertainen artikkeli ei koske niinkään ympärivuotisesti ajettavia käyttöharrasteajoneuvoja, vaan kesäisin ulkoilutettavia pirssejä. Silti vinkeistä talvisäilytykseen varautumisen suhteen saattaa olla apua myös ympärivuotisten autojen suhteen. Alla olevia neuvoja kannattaa peilata jossain määrin myös säilytyspaikan suhteen. Oman kodin yhteydessä sijaitsevassa omassa autotallissa on täysin erilaiset mahdollisuudet kuin monen sadan kilometrin päässä sijaitsevassa vuokrattavassa säilytyspaikassa. Samoja asioita olisi silti hyvä huomioida. Auton imurointi ei vaadi suurempaa osaamista ja imuriksi kelpaa käytännössä mikä tahansa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Imurointi Auton sisätilojen puhdistaminen on arkiaskare, jota olisi hyvä toistaa tasaisin väliajoin. Olemme kirjoittaneet jo aiemmin auton imuroinnista, joten vinkit kannattaa lukea siitä artikkelista. Tällä kertaa puhdistamisen ajatus on kuitenkin toisenlainen. Irtolian poistaminen imuroimalla auttaa myös autoon kerääntyvää kosteutta vastaan. Puhtaaseen autoon on myös mukavampi palata kevään tullen. Luonnollisesti on mukavaa viedä harrasteauto talvisäilöön myös sisätilojen osalta puhtaana. Ehkä tärkeämpi syy imuroinnille on kuitenkin lian kyky kerätä ja sisältää kosteutta. Imuroimalla auton vähentää kostean sisustan riskiä ja samalla saa nauttia puhtaasta lopputuloksesta. Pesu Tietenkin on tärkeää säilöä auto puhtaalla maalipinnalla. Näin lika ei pinty kiinni koko säilömisen ajan. Tietyt likapartikkelit syöpyvät pahimmillaan jopa lakkapinnan läpi, joista yleisimpänä esimerkkinä tietenkin linnunjätökset. Auto on suositeltavaa säilöä myös maalipinnan osalta puhtaana ja pesumenetelmät on valittava tilanteen mukaan. Kyseessä voi olla hellävarainen ylläpitopesu tai, jos likaa on pinttynyt enemmänkin, jykevämmillä aineilla suoritettava pesu. Jälkimmäisessä tapauksessa puhdistus noudattelee todennäköisesti jossain määrin ennen vahausta suoritettavan pesun kaavaa. On suositeltavaa saada maalipinta tässä kohti täysin puhtaaksi, jotta lika ei vahingoita maalipintaa koko pitkän talven ajan. Maalipinnan suojaus Ihanteellisessa tilanteessa auton maalipinta on suojattu hyvin ja pelkkä hellävarainen ylläpitopesu riittää ennen talvisäilömistä. Todellisuus on tavallisesti toinen. Kesän aikana maalipinta on kerännyt likaa, jonka poistaminen saattaa vaatia, edellisen suojatuotteen poistavia, vahvempia pesuaineita. Toisinaan taas suojatuote on jo yksinkertaisesti alkanut heikkenemään ja vaatii uusimista. Maalipinnan suojatuotteen voi valita vapaasti, mutta jotakin suojaa maalipinnalle kannattaa jättää ennen säilömistä. Näin maalipinta pysyy pitkässä juoksussa paremmassa kunnossa. Molemmissa tapauksissa auton pinta olisi hyvä suojata. Tämä varmistaa vaivattoman käyttöönoton jälleen keväällä ja pinnalle laskeutunut pöly irtoaa kuin itsestään. Maalipinnan suojaaminen, esimerkiksi vahalla, on käsitelty juttusarjassa jo aiemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Akusta huolehtiminen Akku on suositeltavaa ladata täyteen ennen pitkää seisomista. Ajamalla akkua ei saa koskaan aivan täyteen, joten akkulaturin hyödyntäminen on vähintäänkin suositeltavaa. Nykypäivän älylaturit ovat varsin kohtuuhintaisia esimerkiksi jo yhden uuden akun hintaan suhteutettuna. Harrasteauton akku olisi hyvä ladata vähintäänkin ennen säilömistä jos sitä ei ole mahdollista jättää älylaturin päähän koko talveksi. Toisinaan akku saattaa olla hyvä irrottaa talvisäilytyksen ajaksi, jotta auton elektroniikka ei tyhjennä sitä. Tietysti älylaturin omistava voi jättää auton koko säilytyksen ajaksi lataukseen joka onkin erittäin suositeltavaa. Näin auto odottaa keväällä takuulla täydellä latingilla. Kosteudenkerääjä On suositeltavaa viedä harrasteauto talvisäilöön talvehtimaan kosteudenkerääjän kanssa. Tällä estetään autoon säilytyksen aikana mahdollisesti kerääntyvän, tai autossa jo olevan, kosteuden imeytyminen sisustuksen verhoiluihin. Pahimmassa tapauksessa kosteus saattaisi aiheuttaa sisustan homehtumisen. Imurointi auttaa kosteuden poistamisessa, mutta kankaisiin jo imeytynyttä kosteutta sekään ei poista. Kosteus saattaa hiipiä autoon myös säilytystilasta, joten kosteudenkerääjä on hyvä varmistus. Ainakaan kuivassa säilytystilassa homehtumisen riskiä ei juurikaan ole, mutta kosteudenkerääjä on helppo tapa tuplavarmistukseen. Muutama kymmenen euroa on edullinen hinta mielenrauhasta. Kosteudenkerääjiä myydään useassa eri paikassa esimerkiksi asuntoautokäyttöön. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku