29.7.2021 Ajoneuvot Hyundai Elantra N – vahvemmaksi elantrattu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundain uutta ja rohkeaa muotokieltä edustava tuore Elantra on nyt saanut takaluukkuunsa N-kirjaimen lisäksi muhkean spoilerin. Vaikka meiltä perinteiset sedanit kaikkoavat crossovereiden edeltä kiihtyvällä vauhdilla, menevät ne edelleen kaupaksi monilla markkinoilla läntisen Euroopan ulkopuolella. Hyundain näkemys meikäläisittäin ilmaistun C-segmentin kompaktista sedanista on sähäkän näköinen seitsemännen polven Elantra, joka ei siis näillä näkymin tule näkemään vanhaa mannerta. Ilmiselvästi yhdysvaltalaiset ostajat mielessä pitäen luotu Elantra on ulkonäöltään enemmän urheilullinen coupé tai fastback kuin perinteinen sedan, ja sekös sopi N-siiven virittäjälle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uuden turbiinin siivittämänä Elantra N:n kaksilitrainen nelisylinterinen on se sama tuttu kone, jota käytetään muissakin N-malleissa, kuten Velosterissa ja meilläkin myynnissä olevassa i30 N:ssä. Uusi, kokoa kasvanut turboahdin antaa moottorille mukavasti lisäkapasiteettia, ja Elantrassa käytetään aina tehokkainta, 280-heppaista versiota. Tehoa on tässäkin mahdollista N Grin Shift -yliahdolla hetkellisesti nostaa kymmenen hevosvoiman verran. Moottorin jatkeeksi tarjotaan kahta vaihtoehtoa, nimittäin kahdeksanlovista DCT-kaksoiskytkinautomaattia tai kuusivaihteista käsivalintaista vaihteistoa. Elantra N:n pakolliset strategiset luvut tulevat tässä: Kiihtyvyys nollasta sataan 5,3 sekuntia, huippunopeus 250 kilometriä tunnissa. Liki samantehoiseen i30 N:ään verrattaessa huippunopeus havaitaan samaksi, mutta kiihtyvyys on peräti 0,8 sekuntia parempi. Etuvetoisena Elantra on altis aliohjautumaan, ja tätä taipumusta suitsitaan niin ikään i30 N:stä tutulla, sähköisesti ohjatuilla lukoilla varustetulla N Corner Carving -tasauspyörästöllä. Jotain täysin uuttakin Elantra N tarjoaa, sillä siinä on otettu käyttöön ensimmäistä kertaa katuautossa Hyundain WRC-puolella kehitetyn IDA (Integrated Drive Axle) -ratkaisun, jossa vetoakseli, laakeri ja pyörännapa ovat integroituina kestävyyden ja keveyden nimissä. Auton ilmanottoon, jarruihin sekä alustan ja voimalinjan suhteeseen on tehty mainittavia parannuksia, jotka parantavat muiden muassa kaasunvastetta, jarrutuntumaa sekä yleistä ajokäyttäytymistä. Soundia koneeseen Sitä saadaan sähköautomaisesti äänigeneraattorilta synteettisenä, ja kyllähän ne pakoputketkin tilauksesta paukkuvat. Nämä, sanottakoon vaikka erikoiset ratkaisut ovat tuttuja myös muista N-malleista, ja ne lisäävät keinotekoisuudestaan huolimatta fiilistä, eniten yksityiskohdasta tietämättömille. Elantra N:n ulko- ja sisätilat ovat hillityn sporttiset. 19-tuumaiset kevytmetallivanteet, punaiset jarrusatulat, helmojen ilmanohjaimet, takadiffuusori sekä kaiken kruunaava takaspoileri kertovat N-sanomaa auton ulkopuolella. Sisällä sitä kertovat ensimmäisenä ainakin kuvan perusteella houkuttelevan näköiset urheiluistuimet sekä pienet yksityiskohdat esimerkiksi ohjauspyörässä. Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta Aika riisua – Hyundai Kona N paljastavissa värikuvissa Australian MM-ralli peruttu – Hyundaille ensimmäinen maailmanmestaruus ja suomalaisten putki poikki Ensimmäiset kuvat julki – Hyundai i20 N -prototyyppi päädyt peitettynä Entisen WRC-kuljettajan pilttuussa tapahtuu: täyssähköinen Kona-ralliauto haastamaan polttomoottorikilpurit jo lähivuosina Fiesta ST lausutaan koreaksi Hyundai i20 N: yli 200 hevosvoimaa ja manuaalivaihteisto Genesis tulee Eurooppaan – premium koreaksi Hyundai i10 N Line – sporttifiilis alkaen 17 990 euroa Hyundai Kona N – Pumaa mä metsästän Hyundai Santa Cruz on tyylikäs katuavolava – kelpaisi meillekin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku