29.7.2021

Hyundai Elantra N – vahvemmaksi elantrattu

Hyundai Elantra N

Hyundain uutta ja rohkeaa muotokieltä edustava tuore Elantra on nyt saanut takaluukkuunsa N-kirjaimen lisäksi muhkean spoilerin.

Vaikka meiltä perinteiset sedanit kaikkoavat crossovereiden edeltä kiihtyvällä vauhdilla, menevät ne edelleen kaupaksi monilla markkinoilla läntisen Euroopan ulkopuolella. Hyundain näkemys meikäläisittäin ilmaistun C-segmentin kompaktista sedanista on sähäkän näköinen seitsemännen polven Elantra, joka ei siis näillä näkymin tule näkemään vanhaa mannerta. Ilmiselvästi yhdysvaltalaiset ostajat mielessä pitäen luotu Elantra on ulkonäöltään enemmän urheilullinen coupé tai fastback kuin perinteinen sedan, ja sekös sopi N-siiven virittäjälle.

Hyundai Elantra N

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uuden turbiinin siivittämänä

Elantra N:n kaksilitrainen nelisylinterinen on se sama tuttu kone, jota käytetään muissakin N-malleissa, kuten Velosterissa ja meilläkin myynnissä olevassa i30 N:ssä. Uusi, kokoa kasvanut turboahdin antaa moottorille mukavasti lisäkapasiteettia, ja Elantrassa käytetään aina tehokkainta, 280-heppaista versiota. Tehoa on tässäkin mahdollista N Grin Shift -yliahdolla hetkellisesti nostaa kymmenen hevosvoiman verran. Moottorin jatkeeksi tarjotaan kahta vaihtoehtoa, nimittäin kahdeksanlovista DCT-kaksoiskytkinautomaattia tai kuusivaihteista käsivalintaista vaihteistoa.

Elantra N:n pakolliset strategiset luvut tulevat tässä: Kiihtyvyys nollasta sataan 5,3 sekuntia, huippunopeus 250 kilometriä tunnissa. Liki samantehoiseen i30 N:ään verrattaessa huippunopeus havaitaan samaksi, mutta kiihtyvyys on peräti 0,8 sekuntia parempi.

Hyundai Elantra N

Etuvetoisena Elantra on altis aliohjautumaan, ja tätä taipumusta suitsitaan niin ikään i30 N:stä tutulla, sähköisesti ohjatuilla lukoilla varustetulla N Corner Carving -tasauspyörästöllä. Jotain täysin uuttakin Elantra N tarjoaa, sillä siinä on otettu käyttöön ensimmäistä kertaa katuautossa Hyundain WRC-puolella kehitetyn IDA (Integrated Drive Axle) -ratkaisun, jossa vetoakseli, laakeri ja pyörännapa ovat integroituina kestävyyden ja keveyden nimissä.

Auton ilmanottoon, jarruihin sekä alustan ja voimalinjan suhteeseen on tehty mainittavia parannuksia, jotka parantavat muiden muassa kaasunvastetta, jarrutuntumaa sekä yleistä ajokäyttäytymistä.

Soundia koneeseen

Sitä saadaan sähköautomaisesti äänigeneraattorilta synteettisenä, ja kyllähän ne pakoputketkin tilauksesta paukkuvat. Nämä, sanottakoon vaikka erikoiset ratkaisut ovat tuttuja myös muista N-malleista, ja ne lisäävät keinotekoisuudestaan huolimatta fiilistä, eniten yksityiskohdasta tietämättömille.

Elantra N:n ulko- ja sisätilat ovat hillityn sporttiset. 19-tuumaiset kevytmetallivanteet, punaiset jarrusatulat, helmojen ilmanohjaimet, takadiffuusori sekä kaiken kruunaava takaspoileri kertovat N-sanomaa auton ulkopuolella. Sisällä sitä kertovat ensimmäisenä ainakin kuvan perusteella houkuttelevan näköiset urheiluistuimet sekä pienet yksityiskohdat esimerkiksi ohjauspyörässä.

Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat