29.3.2022 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 käyttötestissä – talvi aiheuttaa temppuilua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin käyttötestissä oleva Hyundai Ioniq 5 on hoitanut roolinsa arkiautoilussa pääasiassa kiitettävästi. Kunnon talvessa tuli kuitenkin vastaan muutamia haasteita. Kuten edellisessä käyttötestejä käsittelevässä jutussa totesimme, pidemmät käyttöjaksot tuovat autoista poikkeuksetta esille piirteitä, jotka lyhyissä koeajoissa jäävät huomaamatta. Hyundai Ioniq 5 on kerennyt kerätä jo hyvän määrän kilometrejä mittariin ja valtaosa matkasta on taittunut hienosti. Autolla käytiin alkuvuodesta jo kerran Lapissa, mutta kuvausreissun suuntautuessa pohjoiseen, oli mitä mainioin syy lähteä viettämään sähköautoilun arkea hieman pidemmäksi ajaksi kunnon talven keskelle. Talviautoilussa sähköllä on ehdottomasti omat merkittävät vahvuutensa. Käyttömukavuuden kannalta merkittävin etu on auton nopea lämpeneminen kätevästi mobiilisovelluksen kautta. Lämmitysvastusten teho on ihan eri luokkaa polttoainekäyttöisiin lämmittimiin verrattuna, mikä takaa auton nopean lämpenemisen myös kovassa pakkasessa. Sähköauton “starttaaminen” ei myöskään tunnu yhtä brutaalilta operaatiolta, kuin polttomoottorin käynnistäminen. Ainakin insinöörihenkisen ihmisen on helpompi harrastaa talviautoilua sähköllä. Ja kun majoituksesta löytyy latausmahdollisuus, on ajelu kohteen läheisyydessä huoletonta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suunnittelun puutetta? Pidempi pätkä erilaisissa olosuhteissa toi esille myös heikkouksia auton talviominaisuuksissa. Menomatkalla lämpötila oli muutamia asteita pakkasella ja lunta satoi ajoittain varsin sakeasti. Suolatuilta teiltä lentävä loska ja taivaalta tuleva lumi pakkautuvat erittäin nopeasti auton pystysuorassa olevan mustan listan päälle. Ja tämän listan takaa löytyy muun muassa vakionopeudensäätimeen liittyvä tutka. Ongelmasta selviää listan puhdistuksella, mutta kelistä johtuen tutka tippui menomatkalla aina muutaman kilometrin päästä pois käytöstä. Vaihtoehdoksi jäi toki edelleen nopeudenrajoittimen käyttö, mutta aktiivisen vakionopeudensäätimen tasoista mukavuutta tämä ratkaisu ei toki tarjoa. Latausluukun kanssa on ollut pienoisia haasteita pienillä pakkaskeleillä ja näin oli jälleen tällä matkalla. Luukun aukeamisprosentti ulkopuolelta painamalla on jäänyt valitettavan alhaiseksi ja varmemmin latausluukku aukeaa avaimen kauko-ohjauksella. Ongelma on ollut yhdistettävissä kosteuteen, sillä tämä ongelma ei ole vaivannut etelässä kunnon pakkasilla eikä vaivannut myöskään Lapin lumilla. Lumista arkea Muutama päivä pakkaskeleissä sujui hienosti, mutta pari lumisempaa päivää toivat vastaan uusia yllätyksiä. Yksi näistä oli sähköisen takaluukun toiminta; lumisateen jälkeisenä aamuna kannattaa nimittäin odottaa luukun pysähtymistä ennen konttiin kurottamista. Säännöllisen epäsäännöllisesti luukku tulkitsee jotain jäävän väliin ja lähtee tulemaan alaspäin. Ainoaksi tällaiseksi tekijäksi keksimme luukun saumoihin ja saranoiden ympärille pakkautuneen lumen. Myös kurkistus keulaluukun alle paljastaa pienoisen yllätyksen. Koko etutila on varsin hyvin lumen valloittama. Onneksi keulan tavaratila on oman tiivistetyn luukun alla. Erikoisimmaksi oireeksi talven toiselta Lapin reissulta jäi takapuskurin antureiden toimintahäiriö. Yhden lumisemman päivän päätteeksi muun muassa kuolleen kulman varoitin sekä risteävän liikenteen varoitukset tippuivat pois pelistä. Näiden häiriöilmoitus tuli esille joka kerta autoa käynnistettäessä noin kahden viikon aikana. Ilmoitukset poistuivat paluumatkalla etelään, kun lämpötila nousi nollan tuntumaan. Arvaukseksi oireiluun jäi lumen pakkautuminen vääriin paikkoihin. Talvisten kokemusten päätteeksi ei voinut välttyä ajatukselta talvitestaamisen puutteesta. Etenkin lumen pakkautumisen aiheuttamat vaivat tuntuvat liian yksinkertaisilta ongelmilta Hyundain kokoiselle autonvalmistajalle. Ehkä mallin faceliftissä saadaan tiivisteitä pitämään saumat paremmin eristettyinä. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Lisää aiheesta Hyundai Ioniq 5 – sähköautolla halki Suomen hyvästä latausverkostosta nauttien Hyundai Ioniq 5 – sähköauto arkiautona lämmittää kovilla pakkasilla Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 ja ohjelmistorintamalla kaikki hiljaista 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku