29.3.2022 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 käyttötestissä – talvi aiheuttaa temppuilua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin käyttötestissä oleva Hyundai Ioniq 5 on hoitanut roolinsa arkiautoilussa pääasiassa kiitettävästi. Kunnon talvessa tuli kuitenkin vastaan muutamia haasteita. Kuten edellisessä käyttötestejä käsittelevässä jutussa totesimme, pidemmät käyttöjaksot tuovat autoista poikkeuksetta esille piirteitä, jotka lyhyissä koeajoissa jäävät huomaamatta. Hyundai Ioniq 5 on kerennyt kerätä jo hyvän määrän kilometrejä mittariin ja valtaosa matkasta on taittunut hienosti. Autolla käytiin alkuvuodesta jo kerran Lapissa, mutta kuvausreissun suuntautuessa pohjoiseen, oli mitä mainioin syy lähteä viettämään sähköautoilun arkea hieman pidemmäksi ajaksi kunnon talven keskelle.Talviautoilussa sähköllä on ehdottomasti omat merkittävät vahvuutensa. Käyttömukavuuden kannalta merkittävin etu on auton nopea lämpeneminen kätevästi mobiilisovelluksen kautta. Lämmitysvastusten teho on ihan eri luokkaa polttoainekäyttöisiin lämmittimiin verrattuna, mikä takaa auton nopean lämpenemisen myös kovassa pakkasessa. Sähköauton “starttaaminen” ei myöskään tunnu yhtä brutaalilta operaatiolta, kuin polttomoottorin käynnistäminen. Ainakin insinöörihenkisen ihmisen on helpompi harrastaa talviautoilua sähköllä. Ja kun majoituksesta löytyy latausmahdollisuus, on ajelu kohteen läheisyydessä huoletonta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuunnittelun puutetta?Pidempi pätkä erilaisissa olosuhteissa toi esille myös heikkouksia auton talviominaisuuksissa. Menomatkalla lämpötila oli muutamia asteita pakkasella ja lunta satoi ajoittain varsin sakeasti. Suolatuilta teiltä lentävä loska ja taivaalta tuleva lumi pakkautuvat erittäin nopeasti auton pystysuorassa olevan mustan listan päälle. Ja tämän listan takaa löytyy muun muassa vakionopeudensäätimeen liittyvä tutka.Ongelmasta selviää listan puhdistuksella, mutta kelistä johtuen tutka tippui menomatkalla aina muutaman kilometrin päästä pois käytöstä. Vaihtoehdoksi jäi toki edelleen nopeudenrajoittimen käyttö, mutta aktiivisen vakionopeudensäätimen tasoista mukavuutta tämä ratkaisu ei toki tarjoa.Latausluukun kanssa on ollut pienoisia haasteita pienillä pakkaskeleillä ja näin oli jälleen tällä matkalla. Luukun aukeamisprosentti ulkopuolelta painamalla on jäänyt valitettavan alhaiseksi ja varmemmin latausluukku aukeaa avaimen kauko-ohjauksella. Ongelma on ollut yhdistettävissä kosteuteen, sillä tämä ongelma ei ole vaivannut etelässä kunnon pakkasilla eikä vaivannut myöskään Lapin lumilla.Lumista arkeaMuutama päivä pakkaskeleissä sujui hienosti, mutta pari lumisempaa päivää toivat vastaan uusia yllätyksiä. Yksi näistä oli sähköisen takaluukun toiminta; lumisateen jälkeisenä aamuna kannattaa nimittäin odottaa luukun pysähtymistä ennen konttiin kurottamista. Säännöllisen epäsäännöllisesti luukku tulkitsee jotain jäävän väliin ja lähtee tulemaan alaspäin. Ainoaksi tällaiseksi tekijäksi keksimme luukun saumoihin ja saranoiden ympärille pakkautuneen lumen. Myös kurkistus keulaluukun alle paljastaa pienoisen yllätyksen. Koko etutila on varsin hyvin lumen valloittama. Onneksi keulan tavaratila on oman tiivistetyn luukun alla.Erikoisimmaksi oireeksi talven toiselta Lapin reissulta jäi takapuskurin antureiden toimintahäiriö. Yhden lumisemman päivän päätteeksi muun muassa kuolleen kulman varoitin sekä risteävän liikenteen varoitukset tippuivat pois pelistä. Näiden häiriöilmoitus tuli esille joka kerta autoa käynnistettäessä noin kahden viikon aikana. Ilmoitukset poistuivat paluumatkalla etelään, kun lämpötila nousi nollan tuntumaan. Arvaukseksi oireiluun jäi lumen pakkautuminen vääriin paikkoihin.Talvisten kokemusten päätteeksi ei voinut välttyä ajatukselta talvitestaamisen puutteesta. Etenkin lumen pakkautumisen aiheuttamat vaivat tuntuvat liian yksinkertaisilta ongelmilta Hyundain kokoiselle autonvalmistajalle. Ehkä mallin faceliftissä saadaan tiivisteitä pitämään saumat paremmin eristettyinä.Teksti ja kuvat: Jari SaarentausLisää aiheestaHyundai Ioniq 5 – sähköautolla halki Suomen hyvästä latausverkostosta nauttien Hyundai Ioniq 5 – sähköauto arkiautona lämmittää kovilla pakkasillaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 12.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric suosii verkkaampia lataustaukoja 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla