19.12.2019

Uusi Hyundai Kona Electric -malli pyrkii hintakilpailuun bensiinimallin kanssa

Hyundai Kona Electric hinta 39 kwh

Parivertailussamme Hyundai Kona Electric suoriutui monin paikoin bensiinillä toimivaa Konaa paremmin, mutta hintaero mallien välillä oli melkoinen. Uuden Kona Electric mallin voimin hintaero sähkön ja bensiinin välillä kuroutuu, muttei kokonaan.

Vuoden 2018 lopulla Suomeen saapunut Hyundai Kona Electric on ollut saatavilla tähän asti ainoastaan 64 kilowattitunnin akkukapasiteetilla ja tällainen auto kilpailikin bensiinisisartaan vastaan parivertailussamme Moottorissa 7/2019 (sähköisenä versiona Lehtiluukusta).

Parivertailu Hyundai Kona
Vertailimme aiemmin kahta Konaa eri käyttövoimilla.

Suuremmalla akulla varustetun Kona Electricin hinnat alkavat 43 390 eurosta, joka tarkoittaa valtion sähköauton hankintatuenkin kanssa vielä 41 390 euron lovea pankkitilin saldossa. Hybridin tai 1,6-litraisen bensiiniversion on puolestaan saanut samalla Comfort-varustelutasolla edullisimmillaan 27 990 eurolla. Kaikkein halvimmillaan Kona on litraisella bensiinimoottorilla ja manuaalivaihteistolla 19 990 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hintaero yhä yli 6 000 euroa

Uusi, hieman varovaisemmin varusteltu Kona Electric tekee täyssähköautosta ainakin hinnaltaan aiempaa kilpailukykyisemmän. 39 kWh akulla varustetun mallin saa halvimillaan 36 390 euron hintaan, eli valtion tukemana hinta on 34 390 euroa. Hintaeroa jää siis vielä 1,6-litraiseen bensiinimalliin yli 6 000 euroa, mutta osa hinnasta selittynee vakiovarustelueroavaisuuksilla.

Pienemmälläkin akulla yhdistetty toimintamatka on lähes 300 kilometriä.

Pienemmästä akusta huolimatta toimintamatka on pysynyt ainakin WLTP-syklin mukaan kohtuullisena. Yhdistetyksi toimintamatkaksi ilmoitetaan 289 kilometriä ja kaupungissa 417 km. Suurempitehoisella akulla vastaavat lukemat ovat 449 km ja 619 km.

Hinta ei tosin myöskään putoa ainoastaan pienemmän akun voimin. Edullisempi Kona Electric on 100 kilowatin tehon (136 hevosvoimaa), kun suurempiakkuinen tarjoaa käyttöön 150 kW (204 hv). 1,6-litrainen turboahdettu bensiinimoottori asettuu näiden kahden väliin 177 hv:n turvin.

Uusi vuosikymmen – uudet vakiovarusteet

Mallivuoden vaihtuminen uudelle vuosikymmenelle tuo mukanaan uudistuksia myös muuten Kona Electriciin. Uudistuksessa 64 kWh -akkuversioon kuuluu vakiovarusteena 10,5 kilowatin tehoinen laturi kolmivaihelatauksella (3x16A). Pienempiakkuisella saa pärjätä 7,2 kW -tehoisella laturilla (1x32A), jollainen kuului aiemmin myös suurempiakkuiseen. Molempien vakiovarusteluun kuuluu ilmalämpöpumppu ja akun lämmitin.

Parivertailu Hyundai Konat
Kona Eletricissä latauspistoke löytyy auton etuosasta.

Vakiovarustelu on laajennettu kattamaan Kona Electricissä myös eCall-hätäpuhelujärjestelmän, Suomessa hiukan turhaksi jäävän DAB-radion ja haineväantennin. Uutuudeksi kerrotaan myös suomenkielinen navigaatiojärjestelmä 10,25-tuumaisella näytöllä, jonka kerrotaan tukevan myös suomenkielistä puheohjausta!

Mallivuosipäivityksessä myös kiihdytysarvoja on täytynyt muokata, syyksi kerrotaan sujuvampi ajokäyttäytyminen ja renkaiden luistamisen vähentäminen liikkeellelähdöissä. Normal-ajo-ohjelmassa ilmoitettu kiihtyvyys 0–100 km/h on 39 kWh-versiossa 9,9 sekuntia ja 64 kWh-versiossa 7,9 s. Sport-tilassa kiihdytyksen kerrotaan terävöityvän.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Hyundai Kuvituskuvat: Hyundai ja Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat