21.5.2019 Ajoneuvot Parivertailu: Hyundai Kona Electric ja Kona 1.6 T-GDI – tasoissa kiihtyvyyskokeisiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauto vastaan polttomoottori -parivertailumme lähtökohdat ovat jännittävät: molemmat Hyundai Kona -malliversiot tarjoavat paperilla identtisen suorituskyvyn. Tuorein parivertailumme keskittyy aiheeseen, mitä autonkäyttäjä saavuttaa – tai toisaalta menettää – valitessaan polttomoottorilla kulkevan auton sijaan saman mallin täyssähkötekniikalla toteutettuna. Lukuisiin kysymyksiin, joita tuntuu vertailua tehtäessä putkahtavan esiin aina vain lisää, olemme lähteneet hakemaan vastauksia kahdella autolla, Hyundai Kona Electricillä sekä Kona 1.6 T-GDI 7-DCT -mallilla. Autojen hintaeroja käsittelimme jo aiemmassa aloitusjutussamme, jossa kerroimme myös, että Konat ovat lähtökohtaisesti mahdollisimman lähellä toisiaan: molemmat ovat etuvetoisia, ja autonkäyttäjän silmissä myös automaattivaihteisia. Sähköautossahan välityksiä tarvitaan vain yksi, ja bensamalli puolestaan hämmentää pykäliään seitsennopeuksisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehot ja painot ristiin Todella mielenkiintoisia ovat vertailuautojen ilmoitetut numeroarvot. Kone Electric vaikuttaisi moottorin lukemien perusteella olevan niskan päällä, sillä sen suurimmaksi tehoksi ilmoitetaan 204 hevosvoimaa, ja maksimivääntömomentti asettuu lukemaan 395 newtonmetriä. Kona 1.6 T-GDI taas kehittää tehoa parhaimmillaan 177 hv ja vääntömomenttia 265 Nm. Näin ollen Electricin eduista ei vaikuttaisi muodostuvan epäselvyyttä. Kaikki kulminoituu kuitenkin autojen omamassoihin ja sitä kautta teho-painosuhteeseen. Bensiini-Konan ilmoitetaan painavan versiosta ja varustelusta riippuen 1 400 kilogramman molemmin puolin, kun taas sähköauton omamassaksi kerrotaan selvästi suurempi lukema, plus miinus 1 700 kg. Mittaukset ratkaisevat Nämä massaerot tasoittavat suorituskyvyn, siis valmistajan ilmoittaman sellaisen. Kona 1.6 T-GDI:n ilmoitettu kiihtyvyys 0–100 km/h luetaan 7,7 sekuntia, ja Kona Electricin luvataan pinkaisevan sataseen vain sekunnin kymmenyksen paremmalla ajalla. Perusteelliset suorituskykymittaukset, kuten myös testiautojen todellisten omamassojen punnitukset, kertovat lopulta kutkuttavan tilanteen todellisen laidan. Parivertailu julkaistaan kokonaisuudessaan Moottorin numerossa 7/2019, joka ilmestyy 19. kesäkuuta. Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku