21.5.2019 Ajoneuvot Parivertailu: Hyundai Kona Electric ja Kona 1.6 T-GDI – tasoissa kiihtyvyyskokeisiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauto vastaan polttomoottori -parivertailumme lähtökohdat ovat jännittävät: molemmat Hyundai Kona -malliversiot tarjoavat paperilla identtisen suorituskyvyn. Tuorein parivertailumme keskittyy aiheeseen, mitä autonkäyttäjä saavuttaa – tai toisaalta menettää – valitessaan polttomoottorilla kulkevan auton sijaan saman mallin täyssähkötekniikalla toteutettuna. Lukuisiin kysymyksiin, joita tuntuu vertailua tehtäessä putkahtavan esiin aina vain lisää, olemme lähteneet hakemaan vastauksia kahdella autolla, Hyundai Kona Electricillä sekä Kona 1.6 T-GDI 7-DCT -mallilla.Autojen hintaeroja käsittelimme jo aiemmassa aloitusjutussamme, jossa kerroimme myös, että Konat ovat lähtökohtaisesti mahdollisimman lähellä toisiaan: molemmat ovat etuvetoisia, ja autonkäyttäjän silmissä myös automaattivaihteisia. Sähköautossahan välityksiä tarvitaan vain yksi, ja bensamalli puolestaan hämmentää pykäliään seitsennopeuksisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehot ja painot ristiinTodella mielenkiintoisia ovat vertailuautojen ilmoitetut numeroarvot. Kone Electric vaikuttaisi moottorin lukemien perusteella olevan niskan päällä, sillä sen suurimmaksi tehoksi ilmoitetaan 204 hevosvoimaa, ja maksimivääntömomentti asettuu lukemaan 395 newtonmetriä.Kona 1.6 T-GDI taas kehittää tehoa parhaimmillaan 177 hv ja vääntömomenttia 265 Nm. Näin ollen Electricin eduista ei vaikuttaisi muodostuvan epäselvyyttä.Kaikki kulminoituu kuitenkin autojen omamassoihin ja sitä kautta teho-painosuhteeseen. Bensiini-Konan ilmoitetaan painavan versiosta ja varustelusta riippuen 1 400 kilogramman molemmin puolin, kun taas sähköauton omamassaksi kerrotaan selvästi suurempi lukema, plus miinus 1 700 kg.Mittaukset ratkaisevatNämä massaerot tasoittavat suorituskyvyn, siis valmistajan ilmoittaman sellaisen. Kona 1.6 T-GDI:n ilmoitettu kiihtyvyys 0–100 km/h luetaan 7,7 sekuntia, ja Kona Electricin luvataan pinkaisevan sataseen vain sekunnin kymmenyksen paremmalla ajalla.Perusteelliset suorituskykymittaukset, kuten myös testiautojen todellisten omamassojen punnitukset, kertovat lopulta kutkuttavan tilanteen todellisen laidan. Parivertailu julkaistaan kokonaisuudessaan Moottorin numerossa 7/2019, joka ilmestyy 19. kesäkuuta.Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti