4.6.2019 Ajoneuvot Parivertailu: Hyundai Kona Electric ja Kona 1.6 T-GDI – tilankäytön kompromisseja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton ja sen identtisen polttomoottorisisaren vertaileminen tuottaa jänniä tuloksia. Eräs niistä tuntuu autojen sisätiloissa. Parivertailumme, jossa vastakkain asettuvat ensi kertaa saman auton sähkö- ja bensiiniversiot, etenee hyvää vauhtia kohti maalia. Se, missä kohdin ajossamme olevat Hyundai Kona -versiot eroavat – ja toisaalta eivät eroa – on välillä yllättänyt testiryhmämmekin. Meillekin, katsos, monet sähköautoihin liittyvät asiat ovat aivan yhtä uusia kuin tavallisille autonkäyttäjillekin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Eroja ulkona ja sisällä Koska vertailuautojen lähtökohtana on yksi ja sama malli, valmistaja olisi aivan hyvin voinut loihtia Kona Electricistä tismalleen saman näköinen kuin 1.6 T-GDI:stäkin. Mutta kuten muotiin kuuluu, sähkökäyttöä on korostettu muotoilullisilla yksityiskohdilla, joista näkyvimpänä erottuu umpinainen maski bensaversion ahnaan säleikkökidan rinnalla. Sähköistä tunnelmaa on saatu sisätiloihinkin. Kojelautojen päälinjat ovat molemmissa autoissa samat, mutta Kona Electricin futuristisuutta on korostettu osittain digitaalisella mittaristolla, alumiininvärisillä paneeleilla sekä korkealla keskikonsolilla, jonka päälle on ryhmitelty ”vaihteenvalitsimet” eli ajoalueen sähköiset nappulat. Akut alla, jalat ylös Kona Electricin vakiovarustukseen kuuluvat myös etuistuinten täydelliset sähkösäädöt, joilla reisituki muodostuu jonkin verran paremmaksi kuin Kona 1.6 T-GDI:n pelkällä manuaalisesti säädettävällä korkeus/kallistussäädöllä. Tovin istuttuaan alkaa kuitenkin ihmetellä sähköauton korostetun ryhdikästä istuma-asentoa. Tarkistuskäynti bensa-Konassa vahvistaa vaikutelman: siinä todella istutaan Electriciä matalammalla, koska istuinkiskot sijaitsevat noin kolme senttiä alempana! Vaikka pääntila ei sähkö-Konassa ole pitkälläkään henkilöllä kortilla, fiilisero on selvä. Omalaatuisena yksityiskohtana erottuu vielä se, että tuulilasin heijastusnäytön ylimmät rivit jäävät samaiselta hujopilta pimentoon. Näyttö kun on molemmissa autoissa identtinen, eikä näkymän säätövara riitä kompensoimaan istuinkorkeuksien eroja. Edellä mainitun saa aikaan koko vertailun lähtökohta, siis sähköauton akusto, joka on pakattu ohjaamon alle. Sijoittelulla on vaikutuksensa myös takamatkustajien mukavuuteen. Eihän pieni katumaasturi ole edes tarkoitettu usean kookkaan ihmisen kuljettamiseen, mutta yhtä kaikki – korkeammalla oleva lattia heikentää reisitukea selvästi bensaversioon verrattuna. Kompromisseja on siis tehty, jotta Hyundai Kona on saatu rakennettua paikallisesti nollapäästöiseksi. Lisää mielenkiintoisia havaintoja voi lukea Moottorin täydellisestä vertailuraportista, joka ilmestyy 19.6. lehden numerossa 7/2019. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku