4.6.2019 Ajoneuvot Parivertailu: Hyundai Kona Electric ja Kona 1.6 T-GDI – tilankäytön kompromisseja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton ja sen identtisen polttomoottorisisaren vertaileminen tuottaa jänniä tuloksia. Eräs niistä tuntuu autojen sisätiloissa. Parivertailumme, jossa vastakkain asettuvat ensi kertaa saman auton sähkö- ja bensiiniversiot, etenee hyvää vauhtia kohti maalia. Se, missä kohdin ajossamme olevat Hyundai Kona -versiot eroavat – ja toisaalta eivät eroa – on välillä yllättänyt testiryhmämmekin. Meillekin, katsos, monet sähköautoihin liittyvät asiat ovat aivan yhtä uusia kuin tavallisille autonkäyttäjillekin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEroja ulkona ja sisälläKoska vertailuautojen lähtökohtana on yksi ja sama malli, valmistaja olisi aivan hyvin voinut loihtia Kona Electricistä tismalleen saman näköinen kuin 1.6 T-GDI:stäkin. Mutta kuten muotiin kuuluu, sähkökäyttöä on korostettu muotoilullisilla yksityiskohdilla, joista näkyvimpänä erottuu umpinainen maski bensaversion ahnaan säleikkökidan rinnalla. Sähköistä tunnelmaa on saatu sisätiloihinkin. Kojelautojen päälinjat ovat molemmissa autoissa samat, mutta Kona Electricin futuristisuutta on korostettu osittain digitaalisella mittaristolla, alumiininvärisillä paneeleilla sekä korkealla keskikonsolilla, jonka päälle on ryhmitelty ”vaihteenvalitsimet” eli ajoalueen sähköiset nappulat.Akut alla, jalat ylösKona Electricin vakiovarustukseen kuuluvat myös etuistuinten täydelliset sähkösäädöt, joilla reisituki muodostuu jonkin verran paremmaksi kuin Kona 1.6 T-GDI:n pelkällä manuaalisesti säädettävällä korkeus/kallistussäädöllä. Tovin istuttuaan alkaa kuitenkin ihmetellä sähköauton korostetun ryhdikästä istuma-asentoa. Tarkistuskäynti bensa-Konassa vahvistaa vaikutelman: siinä todella istutaan Electriciä matalammalla, koska istuinkiskot sijaitsevat noin kolme senttiä alempana!Vaikka pääntila ei sähkö-Konassa ole pitkälläkään henkilöllä kortilla, fiilisero on selvä. Omalaatuisena yksityiskohtana erottuu vielä se, että tuulilasin heijastusnäytön ylimmät rivit jäävät samaiselta hujopilta pimentoon. Näyttö kun on molemmissa autoissa identtinen, eikä näkymän säätövara riitä kompensoimaan istuinkorkeuksien eroja.Edellä mainitun saa aikaan koko vertailun lähtökohta, siis sähköauton akusto, joka on pakattu ohjaamon alle. Sijoittelulla on vaikutuksensa myös takamatkustajien mukavuuteen. Eihän pieni katumaasturi ole edes tarkoitettu usean kookkaan ihmisen kuljettamiseen, mutta yhtä kaikki – korkeammalla oleva lattia heikentää reisitukea selvästi bensaversioon verrattuna.Kompromisseja on siis tehty, jotta Hyundai Kona on saatu rakennettua paikallisesti nollapäästöiseksi. Lisää mielenkiintoisia havaintoja voi lukea Moottorin täydellisestä vertailuraportista, joka ilmestyy 19.6. lehden numerossa 7/2019.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster