Ajoneuvot | Koeajo | 25.11.2019

Koeajo: Tasaisempaa taloudellisuutta – Hyundai Kona

1.6 Hybrid 6-DCT

Hyundai Kona Hybrid on malliston kolmas vaihtoehto niille, jotka haluavat autonsa sähköistyvän, mutta vain askel kerrallaan. Hyvää: hybridivoimalinjan vaikutus vaihteistoon, kaupunkikulutus. Huonoa: vaisumpi suorituskyky.

Jaa artikkeli

Tämän vuoden rallin valmistajien maailmanmestaruuden voittanut Hyundai on viime vuosina loihtinut markkinoille monipuolisen automalliston siviiliajoakin varten. Myös sähköä voimalinjaan on saatu mallissa jos toisessakin, niin kevythybridien, hybridien, ladattavan hybridien kuin täyssähköautojenkin muodossa.

Moottorin numerossa 7/2019 julkaistu parivertailu Hyundai Konan bensiini- ja sähkömallien välillä saa nyt jatkoa Kona Hybridin muodossa.

Kona Hybridin tekniikka on tuttua mallisisar Ioniq Hybridistä, eli pellin alta löytyy 1,6-litrainen bensiinimoottori paritettuna 43-hevosvoimaisen sähkömoottorin kanssa. Polttomoottorin voiman välikätenä toimii kuusiportainen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto.

Vaisumpi kiihtyvyys…

Hybridimallin mitat eivät eroa suuremmin muusta mallistosta. Painokaan ei ole kasvanut kohtuuttomasti, sillä auton ilmoitettu omamassa on reilut 60 kilogrammaa suurempi kuin parivertailumme ahdetulla 1.6 T-GDI -bensiinimallilla. Täten Kona Hybrid on täysin sähköistä Konaa yli 300 kiloa kevyempi.

Testilenkillä hybridi-Kona tuntuu huomattavasti helpommalta ajettavalta kuin bensiinimalli. Pian syyn ymmärtää, kun huomaa sähkömoottorin sulavoittavan voimansiirron toimintaa – kaksoiskytkinvaihteisto ei nyi ja viivyttele enää lainkaan samalla tavoin.

Ikävä kyllä bensiinimallista tuttu vetely valtatien kaltevuuksien mukaan on visusti tallessa, ja ohjauskin on kauttaaltaan puuromaisen tuntuinen.

Hyundai Kona Hybrid

Kiihdytyksissä tuplamoottorimalli ei loista. Mittauksissamme 0–100 km/h -kiihdytys otti aikaa 10,1 sekuntia, kun perinteinen polttomoottorimalli tekee saman 6,9 sekunnissa ja Kona Electric 7,5 sekunnissa. Mainittakoon vielä, että molemmilla parivertailun autoilla on mittarissa jo vähintään 120 km/h, kun hybridi saavuttaa tasasatasen.

Ohituskiihtyvyys on samaa luokkaa: 80–120 km/h vie Kona Hybridiltä 7,6 sekuntia. Verrokkina ovat bensiinimallin 4,5 sekunnin ja Electricin 4,8 sekunnin ajat.

…mutta selvästi alhaisempi kulutus

Jos hybridin suorituskyky ei päätä huimaa, niin mitatut kulutusluvut saavat omistajan varmasti hymyilemään. Maantiekulutus, 5,1 litraa sadalle kilometrille, on 0,9 litraa pienempi kuin bensamallilla tismalleen samalla ajolenkillä mitattu lukema. Suurin ero bensiiniversioon tuntuu kuitenkin kaupunkiajossa – siinä missä hybridin tankista hupenee ainoastaan 4,7 l/100 km, on bensaturbo imaissut jo 9,1 litraa sataa kilometriä kohden.

Hyundai Kona Hybrid

Hybridimallin 38 litran polttoainesäiliö on 12 litraa pienempi kuin bensiinimallissa, mikä saa aluksi epäilemään tankin riittävyyttä. Kulutuslukemia tarkastelemalla kuitenkin huomaa, että maantieajossa Kona Hybridin 745 kilometrin toimintamatka on vajaat 100 km lyhyempi kuin bensiinimallissa ja lähes 200 km pidempi kuin täyssähköversiossa. Kaupungissa hybridi kiilaa toimintamatkallaan paalupaikalle 808 kilometrin tuloksellaan.

Hintamittelössä hybridimalli asettuu samaan haitariin bensiinisisarensa kanssa: malliston 31 990 euron lähtöhinta on vain 1 000 euroa bensiiniä hinnakkaampi, kun taas täyssähköauton pyynti karkaa yli 15 000 euron päähän.

Jaa artikkeli

Keskustelu