25.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Tasaisempaa taloudellisuutta – Hyundai Kona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Kona Hybrid on malliston kolmas vaihtoehto niille, jotka haluavat autonsa sähköistyvän, mutta vain askel kerrallaan. Hyvää: hybridivoimalinjan vaikutus vaihteistoon, kaupunkikulutus. Huonoa: vaisumpi suorituskyky. Tämän vuoden rallin valmistajien maailmanmestaruuden voittanut Hyundai on viime vuosina loihtinut markkinoille monipuolisen automalliston siviiliajoakin varten. Myös sähköä voimalinjaan on saatu mallissa jos toisessakin, niin kevythybridien, hybridien, ladattavan hybridien kuin täyssähköautojenkin muodossa. Moottorin numerossa 7/2019 julkaistu parivertailu Hyundai Konan bensiini- ja sähkömallien välillä saa nyt jatkoa Kona Hybridin muodossa. Kona Hybridin tekniikka on tuttua mallisisar Ioniq Hybridistä, eli pellin alta löytyy 1,6-litrainen bensiinimoottori paritettuna 43-hevosvoimaisen sähkömoottorin kanssa. Polttomoottorin voiman välikätenä toimii kuusiportainen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaisumpi kiihtyvyys… Hybridimallin mitat eivät eroa suuremmin muusta mallistosta. Painokaan ei ole kasvanut kohtuuttomasti, sillä auton ilmoitettu omamassa on reilut 60 kilogrammaa suurempi kuin parivertailumme ahdetulla 1.6 T-GDI -bensiinimallilla. Täten Kona Hybrid on täysin sähköistä Konaa yli 300 kiloa kevyempi. Testilenkillä hybridi-Kona tuntuu huomattavasti helpommalta ajettavalta kuin bensiinimalli. Pian syyn ymmärtää, kun huomaa sähkömoottorin sulavoittavan voimansiirron toimintaa – kaksoiskytkinvaihteisto ei nyi ja viivyttele enää lainkaan samalla tavoin. Ikävä kyllä bensiinimallista tuttu vetely valtatien kaltevuuksien mukaan on visusti tallessa, ja ohjauskin on kauttaaltaan puuromaisen tuntuinen. Kiihdytyksissä tuplamoottorimalli ei loista. Mittauksissamme 0–100 km/h -kiihdytys otti aikaa 10,1 sekuntia, kun perinteinen polttomoottorimalli tekee saman 6,9 sekunnissa ja Kona Electric 7,5 sekunnissa. Mainittakoon vielä, että molemmilla parivertailun autoilla on mittarissa jo vähintään 120 km/h, kun hybridi saavuttaa tasasatasen. Ohituskiihtyvyys on samaa luokkaa: 80–120 km/h vie Kona Hybridiltä 7,6 sekuntia. Verrokkina ovat bensiinimallin 4,5 sekunnin ja Electricin 4,8 sekunnin ajat. …mutta selvästi alhaisempi kulutus Jos hybridin suorituskyky ei päätä huimaa, niin mitatut kulutusluvut saavat omistajan varmasti hymyilemään. Maantiekulutus, 5,1 litraa sadalle kilometrille, on 0,9 litraa pienempi kuin bensamallilla tismalleen samalla ajolenkillä mitattu lukema. Suurin ero bensiiniversioon tuntuu kuitenkin kaupunkiajossa – siinä missä hybridin tankista hupenee ainoastaan 4,7 l/100 km, on bensaturbo imaissut jo 9,1 litraa sataa kilometriä kohden. Hybridimallin 38 litran polttoainesäiliö on 12 litraa pienempi kuin bensiinimallissa, mikä saa aluksi epäilemään tankin riittävyyttä. Kulutuslukemia tarkastelemalla kuitenkin huomaa, että maantieajossa Kona Hybridin 745 kilometrin toimintamatka on vajaat 100 km lyhyempi kuin bensiinimallissa ja lähes 200 km pidempi kuin täyssähköversiossa. Kaupungissa hybridi kiilaa toimintamatkallaan paalupaikalle 808 kilometrin tuloksellaan. Hintamittelössä hybridimalli asettuu samaan haitariin bensiinisisarensa kanssa: malliston 31 990 euron lähtöhinta on vain 1 000 euroa bensiiniä hinnakkaampi, kun taas täyssähköauton pyynti karkaa yli 15 000 euron päähän. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Hyundai Kona 1.6 Hybrid 6-DCT Style Hinta alkaen 31 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 187 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 580 cm3³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 77 kW (105 hv), 5700 r/min Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Akku Sähkömoottori teho: 32 kW (43 hv), 170 Nm. Hybridijärjestelmän yhteisteho 104 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 122 g/km Mitat pituus 4165 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2600 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?