25.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Tasaisempaa taloudellisuutta – Hyundai Kona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Kona Hybrid on malliston kolmas vaihtoehto niille, jotka haluavat autonsa sähköistyvän, mutta vain askel kerrallaan. Hyvää: hybridivoimalinjan vaikutus vaihteistoon, kaupunkikulutus. Huonoa: vaisumpi suorituskyky. Tämän vuoden rallin valmistajien maailmanmestaruuden voittanut Hyundai on viime vuosina loihtinut markkinoille monipuolisen automalliston siviiliajoakin varten. Myös sähköä voimalinjaan on saatu mallissa jos toisessakin, niin kevythybridien, hybridien, ladattavan hybridien kuin täyssähköautojenkin muodossa. Moottorin numerossa 7/2019 julkaistu parivertailu Hyundai Konan bensiini- ja sähkömallien välillä saa nyt jatkoa Kona Hybridin muodossa. Kona Hybridin tekniikka on tuttua mallisisar Ioniq Hybridistä, eli pellin alta löytyy 1,6-litrainen bensiinimoottori paritettuna 43-hevosvoimaisen sähkömoottorin kanssa. Polttomoottorin voiman välikätenä toimii kuusiportainen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaisumpi kiihtyvyys… Hybridimallin mitat eivät eroa suuremmin muusta mallistosta. Painokaan ei ole kasvanut kohtuuttomasti, sillä auton ilmoitettu omamassa on reilut 60 kilogrammaa suurempi kuin parivertailumme ahdetulla 1.6 T-GDI -bensiinimallilla. Täten Kona Hybrid on täysin sähköistä Konaa yli 300 kiloa kevyempi. Testilenkillä hybridi-Kona tuntuu huomattavasti helpommalta ajettavalta kuin bensiinimalli. Pian syyn ymmärtää, kun huomaa sähkömoottorin sulavoittavan voimansiirron toimintaa – kaksoiskytkinvaihteisto ei nyi ja viivyttele enää lainkaan samalla tavoin. Ikävä kyllä bensiinimallista tuttu vetely valtatien kaltevuuksien mukaan on visusti tallessa, ja ohjauskin on kauttaaltaan puuromaisen tuntuinen. Kiihdytyksissä tuplamoottorimalli ei loista. Mittauksissamme 0–100 km/h -kiihdytys otti aikaa 10,1 sekuntia, kun perinteinen polttomoottorimalli tekee saman 6,9 sekunnissa ja Kona Electric 7,5 sekunnissa. Mainittakoon vielä, että molemmilla parivertailun autoilla on mittarissa jo vähintään 120 km/h, kun hybridi saavuttaa tasasatasen. Ohituskiihtyvyys on samaa luokkaa: 80–120 km/h vie Kona Hybridiltä 7,6 sekuntia. Verrokkina ovat bensiinimallin 4,5 sekunnin ja Electricin 4,8 sekunnin ajat. …mutta selvästi alhaisempi kulutus Jos hybridin suorituskyky ei päätä huimaa, niin mitatut kulutusluvut saavat omistajan varmasti hymyilemään. Maantiekulutus, 5,1 litraa sadalle kilometrille, on 0,9 litraa pienempi kuin bensamallilla tismalleen samalla ajolenkillä mitattu lukema. Suurin ero bensiiniversioon tuntuu kuitenkin kaupunkiajossa – siinä missä hybridin tankista hupenee ainoastaan 4,7 l/100 km, on bensaturbo imaissut jo 9,1 litraa sataa kilometriä kohden. Hybridimallin 38 litran polttoainesäiliö on 12 litraa pienempi kuin bensiinimallissa, mikä saa aluksi epäilemään tankin riittävyyttä. Kulutuslukemia tarkastelemalla kuitenkin huomaa, että maantieajossa Kona Hybridin 745 kilometrin toimintamatka on vajaat 100 km lyhyempi kuin bensiinimallissa ja lähes 200 km pidempi kuin täyssähköversiossa. Kaupungissa hybridi kiilaa toimintamatkallaan paalupaikalle 808 kilometrin tuloksellaan. Hintamittelössä hybridimalli asettuu samaan haitariin bensiinisisarensa kanssa: malliston 31 990 euron lähtöhinta on vain 1 000 euroa bensiiniä hinnakkaampi, kun taas täyssähköauton pyynti karkaa yli 15 000 euron päähän. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Hyundai Kona 1.6 Hybrid 6-DCT Style Hinta alkaen 31 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 187 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 580 cm3³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 77 kW (105 hv), 5700 r/min Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Akku Sähkömoottori teho: 32 kW (43 hv), 170 Nm. Hybridijärjestelmän yhteisteho 104 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 122 g/km Mitat pituus 4165 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2600 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt