25.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Tasaisempaa taloudellisuutta – Hyundai Kona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Kona Hybrid on malliston kolmas vaihtoehto niille, jotka haluavat autonsa sähköistyvän, mutta vain askel kerrallaan. Hyvää: hybridivoimalinjan vaikutus vaihteistoon, kaupunkikulutus. Huonoa: vaisumpi suorituskyky. Tämän vuoden rallin valmistajien maailmanmestaruuden voittanut Hyundai on viime vuosina loihtinut markkinoille monipuolisen automalliston siviiliajoakin varten. Myös sähköä voimalinjaan on saatu mallissa jos toisessakin, niin kevythybridien, hybridien, ladattavan hybridien kuin täyssähköautojenkin muodossa.Moottorin numerossa 7/2019 julkaistu parivertailu Hyundai Konan bensiini- ja sähkömallien välillä saa nyt jatkoa Kona Hybridin muodossa.Kona Hybridin tekniikka on tuttua mallisisar Ioniq Hybridistä, eli pellin alta löytyy 1,6-litrainen bensiinimoottori paritettuna 43-hevosvoimaisen sähkömoottorin kanssa. Polttomoottorin voiman välikätenä toimii kuusiportainen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaisumpi kiihtyvyys…Hybridimallin mitat eivät eroa suuremmin muusta mallistosta. Painokaan ei ole kasvanut kohtuuttomasti, sillä auton ilmoitettu omamassa on reilut 60 kilogrammaa suurempi kuin parivertailumme ahdetulla 1.6 T-GDI -bensiinimallilla. Täten Kona Hybrid on täysin sähköistä Konaa yli 300 kiloa kevyempi.Testilenkillä hybridi-Kona tuntuu huomattavasti helpommalta ajettavalta kuin bensiinimalli. Pian syyn ymmärtää, kun huomaa sähkömoottorin sulavoittavan voimansiirron toimintaa – kaksoiskytkinvaihteisto ei nyi ja viivyttele enää lainkaan samalla tavoin.Ikävä kyllä bensiinimallista tuttu vetely valtatien kaltevuuksien mukaan on visusti tallessa, ja ohjauskin on kauttaaltaan puuromaisen tuntuinen.Kiihdytyksissä tuplamoottorimalli ei loista. Mittauksissamme 0–100 km/h -kiihdytys otti aikaa 10,1 sekuntia, kun perinteinen polttomoottorimalli tekee saman 6,9 sekunnissa ja Kona Electric 7,5 sekunnissa. Mainittakoon vielä, että molemmilla parivertailun autoilla on mittarissa jo vähintään 120 km/h, kun hybridi saavuttaa tasasatasen.Ohituskiihtyvyys on samaa luokkaa: 80–120 km/h vie Kona Hybridiltä 7,6 sekuntia. Verrokkina ovat bensiinimallin 4,5 sekunnin ja Electricin 4,8 sekunnin ajat.…mutta selvästi alhaisempi kulutusJos hybridin suorituskyky ei päätä huimaa, niin mitatut kulutusluvut saavat omistajan varmasti hymyilemään. Maantiekulutus, 5,1 litraa sadalle kilometrille, on 0,9 litraa pienempi kuin bensamallilla tismalleen samalla ajolenkillä mitattu lukema. Suurin ero bensiiniversioon tuntuu kuitenkin kaupunkiajossa – siinä missä hybridin tankista hupenee ainoastaan 4,7 l/100 km, on bensaturbo imaissut jo 9,1 litraa sataa kilometriä kohden.Hybridimallin 38 litran polttoainesäiliö on 12 litraa pienempi kuin bensiinimallissa, mikä saa aluksi epäilemään tankin riittävyyttä. Kulutuslukemia tarkastelemalla kuitenkin huomaa, että maantieajossa Kona Hybridin 745 kilometrin toimintamatka on vajaat 100 km lyhyempi kuin bensiinimallissa ja lähes 200 km pidempi kuin täyssähköversiossa. Kaupungissa hybridi kiilaa toimintamatkallaan paalupaikalle 808 kilometrin tuloksellaan.Hintamittelössä hybridimalli asettuu samaan haitariin bensiinisisarensa kanssa: malliston 31 990 euron lähtöhinta on vain 1 000 euroa bensiiniä hinnakkaampi, kun taas täyssähköauton pyynti karkaa yli 15 000 euron päähän.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Hyundai Kona 1.6 Hybrid 6-DCT Style Hinta alkaen 31 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 187 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 580 cm3³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 77 kW (105 hv), 5700 r/min Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Akku Sähkömoottori teho: 32 kW (43 hv), 170 Nm. Hybridijärjestelmän yhteisteho 104 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 122 g/km Mitat pituus 4165 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2600 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa