4.8.2022 Ajoneuvot Hyundain rallipomo: ”WRC-autojen hybriditekniikka on lisännyt polttoaineenkulutusta” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallin MM-sarja koki kaudelle 2022 yhden suurimmista uudistuksistaan vuosikymmeniin, kun WRC-autot saivat sisuksiinsa sähkömoottorin. Hybriditekniikka ei ole saanut kovin positiivista vastaanottoa. Suomen MM-ralli on juuri starttaamassa ensimmäiseen ajopäiväänsä. Seison Hyundain tehdastallin huoltopilttuussa, jonka tunnelma on odottava ja positiivisen toiveikas. Takana on juuri ajettu Shakedown-erikoiskoe, jossa kuljettajat ovat päässee virallisesti testaamaan sitä, kuinka kalusto toimii Suomen soraränneissä. Harjoituserikoiskokeella kellotetaan aikoja, mutta niillä ei ole vaikutusta Secto Rally Finlandin tuloksiin. Nopeimman ajan testi-EK:lla on juuri kellottanut Kalle Rovanperä. Hyundain pilttuuseen lipuva Thierry Neuville ajoi yhdeksänneksi nopeimman ajan. Belgialaisen testipätkä ei kaikesta päätellen ole sujunut toiveiden mukaan, sillä oransseihin silmälaseihin luottava kuljettaja vaikuttaa vakavalta ja mietteliäältä. Maailmanmestaruustaistelussa kakkossijalla ajava Neuville on 83 pistettä perässä sarjaa johtavaa Kalle Rovanperää ja ero uhkaa kasvaa saavuttamattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rally1 kulkee myös sähköllä Tälle kaudelle rallin kuninkuusluokka WRC on saanut massiivisen päivityksen. Rally1 -luokan autot ovat tätä nykyä hybriditekniikalla varustettuja. Autossa on bensiinimoottorin lisäksi sähkömoottori, jolla voidaan ajaa parikymmentä kilometriä pelkällä sähköllä. – Uudessa autossa ei ole ainoatakaan yhteistä osaa edeltäjämallin kanssa, veistelee Hyundain moottoreista vastaava johtaja Julien Moncet. Uuden auton kehittäminen ei ole ollut halpaa, sillä yhden Rally1 -auton rakentaminen maksaa noin 1,3 miljoonaa euroa. Vielä viime kaudella Hyundai i20:een pohjautuvan auton valmistuskustannukset olivat noin 400 000 euroa pienemmät. Kehitystyö perinteisestä polttomoottorista hybridiin ei ole sujunut ongelmitta. Autojen ajettavuus ei ole varsinaisesti saanut suitsutusta osakseen ja voimalinjan sähköistys ei ole aina toiminut moitteetta. Ajatus hybriditekniikan taustalla on luonnollisesti laskea polttoainekustannuksia ja pienentää ympäristön kuormitusta. Ralli ja moottoriurheilu yleensä on voimakkaassa paineessa, sillä autoilun päästöt ovat olleet jo muutaman vuoden päästökeskustelun ytimessä. Ratkaisu julkiseen paineeseen saattaisi olla sähkötekniikka, jolla paikalliset päästöt saataisiin kuriin. Niihin on puututtu jo hybridivaiheessa, sillä Secto Rally Finlandin varikkoalueella ralliautot saavat ajaa vain sähköllä. Sähköä kehiin ja kulutus ylös Hybriditekniikan alkuperäinen idea on siis pienentää kulutusta ja fossiilisista polttoaineista aiheutuvia päästöjä. Toive ja nykytilanne kuitenkin poikkeavat toisistaan pahasti. – Hybriditekniikka on itse asiassa nostanut autojen kulutusta viime kauteen verrattuna. Yksi syy lisääntyneeseen polttoaineenkulutukseen on tekniikan tuoma lisäpaino. Sähkömoottori ja akku painavat yhteensä 85 kiloa, mikä on muuten kevyessä autossa merkittävä lisälasti. Hybridi vaikuttaa myös kulkupuoleen negatiiviesti, sillä useassa tapauksessa hybriditekniikan rikkoutumien on parantanut erikoiskokeiden aikoja. – Järjestelmä ei tietenkään ole vielä täydellinen, Moncet virnistää. Tällä hetkellä parempi reitti päästöjen pienentämiseen näyttäisi olevan WRC2-luokassa käytössä oleva synteettinen bensiini, jonka päästöt ovat marginaaliset verrattuna perinteiseen. Nollabensaksi kutsuttu polttoneste näyttäisi toimivan autoissa ilman ongelmia. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Lisää aiheesta Reittiopas esittelee rallin kaikki erikoiskokeet – Secto Rally Finland 2022 Jos Kalle Rovanperää väsyttää, saattaa kartanlukija Jonne Halttunen hypätä rattiin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Moottoriurheilu BMW mukaan MotoGP-luokkaan? 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?