8.11.2022

Hyvästi V2 ja tervetuloa V4 – Ducati Diavelin sylinterimäärä tuplaantui

Ducati Diavel V4

12 vuotta sitten esitelty Ducati Diavel kokee elinkaarensa suurimman muutoksen, kun mallin tunnusmerkkinä alusta asti ollut isokokoinen V2-moottori vaihtuu V4-moottoriin.

Ducatin Diavel eli Paholainen oli markkinoille tullessaan kummajainen, sillä se yhdisti power cruiserin leppoisan ajoasennon ja sporttipyörän suorituskyvyn. Suoranaisia kilpailijoita ei markkinoilla ollut, lähimpänä ehkäpä Yamahan kolossimainen V-Max.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Enemmän sylintereitä ja vähemmän painoa

Aluksi Diavelin moottori oli 1200-kuutioinen Testastretta V2, joka myöhemmin kasvoi 1260-kuutioiseksi ja sai samalla muuttuvan venttiiliajoituksen. Muutokset kielivät selvästi siitä, että isojen sylinterien täyttö ja palamistapahtuma vaativat muuttuvaa venttiiliajoitusta, jotta alati tiukkenevat päästömääräykset kyettiin alittamaan. Ducatin muiden isojen mallien - Panigalen, Streetfighterin ja Multistradan - voimanlähteen vaihtuminen V2-konstruktiosta V4:een ennakoi, että sama olisi edessä myös Diavelilla ennemmin tai myöhemmin.

Nyt Diavel saa V4-moottorin, joka on tuttu Multistrada V4 -mallista. Sylinteriluvun tuplaantuminen nostaa tehoa 162 hevosvoimasta 168 hevosvoimaan ja vääntölukema laskee aavistuksen, 129 newtonmetristä 126 newtonmetriin.

Iskutilavuus laskee 1260 kuutiosenttimetristä 1158:aan, ja ehkä yllättävintä on että pyörän massa alenee muutosten myötä 13 kilogrammalla.Painonsäästöstä 5 kiloa tulee uudesta kevyemmästä moottorista ja kahdeksan kiloa pyörän muista rakenteista. Suurin yksittäinen painonsäästökohde on teräksisen trellis-putkirungon vaihtuminen alumiinimonokokkiin.

Ulkonäkö ja muut rakenteet on pyritty säilyttämään mahdollisimman tarkkaan ennallaan, joten uutuus on helposti tunnistettavissa edelleen Diaveliksi.

Kattava elektroniikkapaketti

Kattavaan elektroniikkapakettiin kuuluu neljä ajoasetusta (Sport, Touring, Urban, Wet), joista kahdella ensimmäisellä moottoriteho on täydet 168 hevosvoimaa ja kahdella jälkimmäisellä teho on rajoitettu 114 hevosvoimaan.

Kuusiakselisen liiketunnistimen avulla ABS-jarrut sekä luiston- ja keulimisenesto huomioivat toiminnaan pyörän sivuttaiskallistuksen. Kytkimettömän vaihteiden vaihdon mahdollistava quickshifter kuuluu vakiovarustukseen, samoin kuin vakionopeussäädin ja Launch Control -lähtöavustin.

Lisävarusteena on saatavilla turn-by-turn -navigointimahdollisuus. Polttoainetaloutta on parannettu takasylinterien lepuutustoiminnolla, joka on käytössä tyhjäkäynnin lisäksi myös matalilla kierroksilla ja pienillä kaasunavauksilla ajettaessa.

Värivaihtoehtoina ovat punainen ja musta. Toimitukset alkavat tammikuun 2023 aikana. Uuden Diavel V4:n hinta vahvistetaan vielä tämän vuoden puolella.

Ducati Diavel V4

Moottori: nestejäähdytteinen, 90-asteinen Granturismo V4, 1158cc
Teho: 124 kW (168 hv) / 10 750 r/min
Vääntö: 126 Nm / 7 500 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1593 mm
Istuinkorkeus: 790 mm
Tankin tilavuus: 20 litraa
Massa tankattuna: 236 kg

Hinta: vahvistetaan myöhemmin

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat