8.11.2022 Ajoneuvot Hyvästi V2 ja tervetuloa V4 – Ducati Diavelin sylinterimäärä tuplaantui Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 12 vuotta sitten esitelty Ducati Diavel kokee elinkaarensa suurimman muutoksen, kun mallin tunnusmerkkinä alusta asti ollut isokokoinen V2-moottori vaihtuu V4-moottoriin. Ducatin Diavel eli Paholainen oli markkinoille tullessaan kummajainen, sillä se yhdisti power cruiserin leppoisan ajoasennon ja sporttipyörän suorituskyvyn. Suoranaisia kilpailijoita ei markkinoilla ollut, lähimpänä ehkäpä Yamahan kolossimainen V-Max. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän sylintereitä ja vähemmän painoaAluksi Diavelin moottori oli 1200-kuutioinen Testastretta V2, joka myöhemmin kasvoi 1260-kuutioiseksi ja sai samalla muuttuvan venttiiliajoituksen. Muutokset kielivät selvästi siitä, että isojen sylinterien täyttö ja palamistapahtuma vaativat muuttuvaa venttiiliajoitusta, jotta alati tiukkenevat päästömääräykset kyettiin alittamaan. Ducatin muiden isojen mallien - Panigalen, Streetfighterin ja Multistradan - voimanlähteen vaihtuminen V2-konstruktiosta V4:een ennakoi, että sama olisi edessä myös Diavelilla ennemmin tai myöhemmin.Nyt Diavel saa V4-moottorin, joka on tuttu Multistrada V4 -mallista. Sylinteriluvun tuplaantuminen nostaa tehoa 162 hevosvoimasta 168 hevosvoimaan ja vääntölukema laskee aavistuksen, 129 newtonmetristä 126 newtonmetriin.Iskutilavuus laskee 1260 kuutiosenttimetristä 1158:aan, ja ehkä yllättävintä on että pyörän massa alenee muutosten myötä 13 kilogrammalla.Painonsäästöstä 5 kiloa tulee uudesta kevyemmästä moottorista ja kahdeksan kiloa pyörän muista rakenteista. Suurin yksittäinen painonsäästökohde on teräksisen trellis-putkirungon vaihtuminen alumiinimonokokkiin. Ulkonäkö ja muut rakenteet on pyritty säilyttämään mahdollisimman tarkkaan ennallaan, joten uutuus on helposti tunnistettavissa edelleen Diaveliksi. Kattava elektroniikkapakettiKattavaan elektroniikkapakettiin kuuluu neljä ajoasetusta (Sport, Touring, Urban, Wet), joista kahdella ensimmäisellä moottoriteho on täydet 168 hevosvoimaa ja kahdella jälkimmäisellä teho on rajoitettu 114 hevosvoimaan.Kuusiakselisen liiketunnistimen avulla ABS-jarrut sekä luiston- ja keulimisenesto huomioivat toiminnaan pyörän sivuttaiskallistuksen. Kytkimettömän vaihteiden vaihdon mahdollistava quickshifter kuuluu vakiovarustukseen, samoin kuin vakionopeussäädin ja Launch Control -lähtöavustin.Lisävarusteena on saatavilla turn-by-turn -navigointimahdollisuus. Polttoainetaloutta on parannettu takasylinterien lepuutustoiminnolla, joka on käytössä tyhjäkäynnin lisäksi myös matalilla kierroksilla ja pienillä kaasunavauksilla ajettaessa.Värivaihtoehtoina ovat punainen ja musta. Toimitukset alkavat tammikuun 2023 aikana. Uuden Diavel V4:n hinta vahvistetaan vielä tämän vuoden puolella. Ducati Diavel V4 Moottori: nestejäähdytteinen, 90-asteinen Granturismo V4, 1158cc Teho: 124 kW (168 hv) / 10 750 r/min Vääntö: 126 Nm / 7 500 r/min Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1593 mm Istuinkorkeus: 790 mm Tankin tilavuus: 20 litraa Massa tankattuna: 236 kg Hinta: vahvistetaan myöhemmin Teksti: Janne Huhtala Kuvat: DucatiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen