Jaguar Land Roverin laatuongelmat kuvituskuva

Ajoneuvot Uutinen 4.3.2021

Jaguar Land Rover pomo: laatuongelmat syöneet jopa 100 000 auton myynnin

Jaguar Land Roverin laatuongelmat ovat maksaneet merkeille monta myymättä jäänyttä autoa. Tuore toimitusjohtaja tahtoo ryhtiliikkeen ja ensimmäiset muutokset on jo tehty.

Jaguar Land Roverin laatuongelmat ovat aiheuttaneet toimitusjohtajan mukaan jopa 100 000 auton suuruisen aukon myyntiin. Ryhtiliike on kuulemma otettu ja laadun luvataan kohentuneen jo nyt merkittävästi. Asia on nostettu nyt erityisen tärkeäksi tulevaisuuden kannalta.

Jaguar Land Roverin toimitusjohtaja Thierry Bollore puhui asiasta sijoittajille järjestetyssä webinaarissa. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.

Jaguar Land Roverin laatuongelmat

Toimitusjohtaja Bollore on myöntänyt merkkien menettäneen jopa 100 000 auton verran myyntiä asiakkaiden kokemien laatuongelmien johdosta. Brittiläinen autonvalmistajayhtiö on jo pitkään pinnistellyt yltääkseen kilpailijoidensa laadun kanssa samalle tasolle, mutta Bolloren mukaan luotettavuudessa on tapahtunut hyvin hiljattain ”dramaattinen edistysaskel”.

Tuo 100 000 myytyä autoa olisi valtava Jaguar Land Roverille sen tavoitellessa yhä tuottavampia markkinoita. Yhtiön maailmanlaajuinen myynti romahti viime vuonna 24 prosenttia.

Myydyistä 425 974 autosta yli 320 000 oli Land Rovereita ja vain noin 100 000 autoa Jaguarin mallistosta. Land Roverin myynti laski 18 prosenttia ja Jaguarin 37 prosenttia.

– Asiakkaidemme tyytymättömyys oli todella vahingollinen myynnillemme. Kärsimme tällä hetkellä valtavista menetetyistä mahdollisuuksista sen johdosta. Olisimme voineet myydä yli 100 000 yksilöä enemmän, sanoi Bollore.

Yhdysvalloissa JD Powerin kuluttajien kokemaa laatuvaikutelmaa kolmevuotiaiden autojen osalta mitannut tutkimus jätti Land Roverin toiseksi viimeiselle sijalle ja Jaguar sijoittui vain yhden pykälän ylemmäs. Toimitusjohtaja kertoi kuluttajien tyytymättömyyden olevan ennätyksellisen alhaalla vuosimallin 2021 autojen osalta.

Bollore sanoi, että laadun kohentaminen on avainasemassa premium-autonvalmistajan uudelle alulle. Hän on toiminut aiemmin Renaultin toimitusjohtajana, ja aloitti Jaguar Land Roverin johdossa syyskuussa.

Jaguar Land Roverin muotoilujohtajan Gerry McGovernin mukaan tulevaisuudessa ongelmia kitketään myös yksinkertaistamalla autojen rakennetta.

– Vähennämme autojemme monimutkaisuutta mittavasti. Tämän seurauksena harvempi asia menee pieleen, sillä koko prosessi on yksinkertaisempi, sanoi McGovern.

Takuukorjaukset maksavat

Automotive News Europen haastattelema asiantuntija, Birminghamin yliopiston taloustieteiden professori David Bailey sanoo, että Jaguar Land Roverin laatuongelmat juontavat juurensa ”Fordin omistukseen ja jopa sitäkin pidemmälle”. Jaguar Land Roverin omistaa nykyään Tata Motors, joka osti yhtiön Fordilta vuonna 2008.

– Kiinassa tämä on ollut merkittävä ongelma. Asiakkaat protestoivat vuonna 2018 Jaguar Land Roverin Kiinan pääkonttorin edessä Shangaissa, kertoi Bailey.

– Ongelmat laadun kanssa vaikeuttavat tulevien mallien myyntiä, mutta pakottavat myös alennuksiin nykyisten autojen osalta ja toisaalta kasvattavat valmistajan takuukorjausten kustannuksia, jatkaa Bailey.

Jaguar Land Rover kertoi samassa tilaisuudessa takuukorjauskustannusten jo laskeneen viimeaikoina parantuneen laadun seurauksena. Yhtiön tavoitteena on saada takuukustannukset laskemaan alle 4 prosenttiin bruttotuloista ja näillä näkymin vuoden 2020 autot vaikuttaisivat olevan tässä suhteessa paras vuosikerta ainakin kolmeen vuoteen.

Tulevaisuudessa Jaguar on siirtymässä täysin sähköiseksi autonvalmistajaksi vuodesta 2025 eteenpäin ja tavoittelee aikaisempaa varakkaampia asiakkaita. Toimitusjohtajan mukaan myös Land Rover pyrkii sijoittamaan itseään aikaisempaa kalliimmaksi merkiksi.

 

Kuvituskuva: Henri Posa, Lähde: Automotive News Europe

 

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat