14.7.2021

Kamux: suomalaisten mielipiteet automerkeistä – yksi ylivoimaisen arvokas ja kallis

Mercedes-Benz S

Mitä naapurisi on mieltä automerkistäsi? Kamux selvitti suomalaisten mielipiteet automerkeistä, jotta enää ei tarvitse arvailla.

Autokauppaa tekevä Kamux teetätti yli tuhat vastaajaa keränneen Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimuksen, jossa suomalaisia pyydettiin yhdistämään tiettyjä automerkkejä valikoituihin adjektiiveihin. Tästä selviää suomalaisten mielipiteet automerkeistä, jotka tietenkin kiinnostavat kaikkia epävarmoja autonomistajia.

Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.–3.2.2021. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1005 vastaajaa, ja painotettuna se on valtakunnallisesti  edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Samasta tutkimuksesta on jo aiemmin nostettu muutamia havaintoja. Dieselin suosion havaittiin lähes kaksinkertaistuneen nuorten keskuudessa ja toisaalta hybridi- tai sähköauton osto on mielessä vaihtoehtona yhä useammalla. Tällä kertaa huomio kohdistuu kuitenkin vahvoihin mielleyhtymiin, joita erilaiset automerkit meissä luovat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suomalaisten mielipiteet automerkeistä

Audi on suomalaisten mielissä tyylikkäin automerkki selvällä erolla ennen BMW:tä ja Mercedes-Benziä. Mersu on puolestaan selvällä erolla arvostetuin ja pienemmällä erolla kalliina pidetty.

– Makuasioista voi aina kiistellä ja autot herättävät yllättävän paljon erilaisia tunteita. Audi on mielestäni onnistunut pysymään hyvin aina eri aikojen muotokielessä kiinni ollen silti aina uskollinen omalle ilmeelleen. Tällainen ajattomuus on varmasti monen mielestä tyylikästä, arvioi Kamuxin Suomen aluepäällikkö Tero Mänty.

Perheautoiksi soveltuvat suomalaisten mielestä parhaiten Volvo ja Toyota, eikä ihme: Volvo koetaan kaikista automerkeistä ylivoimaisesti turvallisimmaksi ja Toyota luotettavimmaksi. Merkkien järjestyksen muuttumattomuus näissä vertailuissa kertoo paitsi merkkien ansiokkaasta kehitystyöstä turvallisuuden saralla myös siitä, kuinka hitaasti mielikuvat muuttuvat. Suomalaisten mielipiteet automerkeistä säilyvät piukasti.

Mielikuvia edullisuudesta dominoi puolestaan Dacia, jota pidettiin ystävällisimpänä lompakolle jo viime vuoden tutkimuksessa. Vuoden aikana mielikuva on jopa vahvistunut, sillä Dacian ja edullisuuden parittaneiden vastaajien osuus on kasvanut vuodessa 32 prosentista 34 prosenttiin. Vastapainona kalleimmiksi miellettyjen merkkien kärki on muodossa Mercedes-Benz, BMW ja Porsche.

– Dacia on tullut markkinoille aggressiivisella hinnoittelulla ja riisutuilla malleilla. Tavoitteena on ollut luoda kuva edullisesta käyttöautosta, ja tässä he ovat näemmä onnistuneet. Hyvin perinteiset premium-automerkit taas mielletään automaattisesti kalliimpaan päähän, pohtii Tero Mänty.

Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin arkisto Lähde: Kamux

Luetuimmat