Citroën ë-C4 Sähköauton lataus – kuvituskuva – hybridi- ja sähköauton osto

Ajoneuvot Käytetyt autot Uutinen 21.4.2021

Kamux: Hybridi- ja sähköauton osto on suomalaisten ajatuksissa entistä useammin

Kamuxin tutkimuksen mukaan hybridi- ja sähköauton osto on aikeissa nyt selvästi useammalla, mutta nuoret pelkäävät vikoja.

Kamuxin Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus kysyi yli tuhannelta suomalaiselta, kuinka todennäköisesti he päätyisivät hybridi- tai sähköautoon, mikäli olisivat hankkimassa tai vaihtamassa autoa tänä vuonna. Vastaukset näyttivät nyt kovin erilaisilta kuin kolme vuotta sitten, sillä hybridi- ja sähköauton osto on vaihtoehto nyt selvästi useammalle.

Jo kolmessa vuodessa asenteet sähköistettyä autoilua kohtaan ovat muuttuneet selvästi myönteisemmäksi ja tämä on linjassa Nissanin Euroopassa teettämän tutkimuksen tulosten kanssa. Tähän on varmasti osasyynsä myös tekniikan kehittymisellä ja autotarjonnan merkittävällä kasvulla. Muutos vaatii aina aikaa.

Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.–3.2.2021. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1005 vastaajaa, ja painotettuna se on valtakunnallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Hybridi- ja sähköauton osto aikeissa

Hybridi- tai sähköauton erittäin todennäköisesti hankkivien osuus on kolmessa vuodessa yli kaksinkertaistunut neljästä prosentista kymmeneen. Merkittävin asennemuutos on tapahtunut kolmekymppisten keskuudessa, joista uuden teknologian kannalla oli edes jossain määrin vain 22 prosenttia vuonna 2018, mutta kolme vuotta myöhemmin jo noin puolet (49 %). Samoin kuusikymppisten joukossa hybridi- tai sähköauton erittäin todennäköisesti hankkivien osuus on kolminkertaistunut.

– Kiinnostus hybridi- ja sähköautoja kohtaan on lisääntynyt selkeästi. Sähköautojen kohdalla monia saattaa mietityttää toimintasäde ja latausmahdollisuudet omiin liikkumistarpeisiin. Sähköautojen latausverkosto on kuitenkin kehittynyt pelkästään jo viime vuoden aikana todella voimakkaasti. Sähköautojen toimintasäteet vaihtelevat muutamasta kymmenestä kilometristä jopa 700 kilometriin yhdellä latauksella, joten moni pystyy mökkireissunkin sähköautolla tekemään. Osalle taas se sopii parhaiten kakkosautoksi lähiajoon kotona ladattaessa. Ladattavat hybridit ovat ehkä hiukan matalamman kynnyksen vaihtoehto niille, jotka haluavat kiinnittää huomioita autoilunsa päästöihin. Luonnollisesti jokainen valitsee itselleen sopivan käyttövoiman oman käyttötarkoituksensa mukaan, ja siksi meilläkin löytyy vaihtoehtoja joka tarpeeseen, kertoo Kamuxin aluepäällikkö Tero Mänty.

Liian korkea hinta ja vikapelko

Lisääntyneestä kiinnostuksesta huolimatta hybridi- ja sähköauton hankinnan tiellä on kuitenkin yhä esteitä. Tutkimuksen mukaan näistä suurin on liian korkeaksi koettu hinta: noin kuusi kymmenestä sellaisesta vastaajasta, joka ei usko päätyvänsä hybridi- tai sähköautoon, nimeää tämän syyksi ratkaisulleen.

Lisäksi hieman yli kolmasosa ilmoittaa syiksi sekä sen, että he odottavat teknologian kehittymistä (36 %) että liian lyhyen toimintasäteen tarpeisiinsa nähden (34 %). Kysymykseen sai valita useamman vastausvaihtoehdon.

Tälle asialle ei tällä hetkellä voi mitään. Akkujen hinta on hurja suhteessa koko muun auton, tai polttomoottorivoimalinjan, kustannukseen autonvalmistajalle. Autonvalmistajat, verotuksen ohjaus ja Euroopan unionin tiukat päästörajat auttavat kuluttajaa saamaan sähköautoista ikään kuin alennusta, mutta silti hintaa jää väkisinkin vastaavaa polttomoottoriautoa enemmän.

– Meidän havaintomme tukevat tutkimuksen tulosta, että hybridi- ja sähköautojen hintataso koetaan korkeaksi, Mänty jatkaa.

Nuorimman vastaajajoukon, eli 18–24-vuotiaiden, keskuudessa nousee esille pelko tekniikan vikaherkkyydestä. Kokonaistuloksissa se on vasta neljänneksi yleisin syy hybridi- tai sähköauton hankinnan lykkäämiselle, mutta nuorilla se nousee toiseksi yleisimmäksi syyksi. Tätä voinee pitää jonkinlaisena yllätyksenä.

 

Kuvituskuva: Henri Posa, Lähde: Kamux

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat