Katto ja neliveto pois! Raju Lamborghini Huracán Rear-Wheel Drive Spyder
Perän lisäksi Lamborghini Huracán Rear-Wheel Drive Spyderillä irtoaa tukkakin.
Italialaisen Lamborghinin autot ovat aina täynnä shokkiarvoa, mutta tällä kertaa valmistaja yllättää ensimmäiseksi nimeämislinjallaan. Tavallisesti uutta Huracánia oltaisiin kutsuttu LP580-2 Spyderiksi, mutta tällä kertaa nimeksi päätyi koko ritirampsu Lamborghini Huracán Rear-Wheel Drive Spyder.
Virkamiesmäisestä nimestä huolimatta avo-Huracánia ei voi syyttää järkeväksi, sillä kaikki teho ohjataan nyt vain takarenkaille, nelivedon jäädessä kotiin. Tehoa on itseasiassa 30 hevosvoimaa tavallista, nelivetoista Huracánia vähemmän, mutta 580 hevosvoimaa (426 kW) kierrosluvulla 8 000 1/min riittänee silti eläväiseen ajettavuuteen takavedon yhteydessä.
Ulvovan 5,2-litraisen V10-moottorin säestyksellä Huracán RWD Spyder suorittaa 0–100 km/h 3,6 sekunnissa ja 0–200 km/h 10,4 sekunnissa, huippunopeuden ollessa sangen riittävä 316 km/h. Vaihteistona on Lamborghinin seitsenpykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto, joten vaihtojen pitäisi sujua riittävän rivakasti.
Kangaskaton suoritusarvot ovat puolestaan 17 sekuntia per suunta aina 50 km/h nopeuteen saakka. Huomiota on kiinnitetty myös siihen, että suljettunakaan katto ei pilaisi Huracánin kiilamaista linjakkuutta. Tuulenohjaimena toimiva takalasi voidaan laskea sähköisesti, jotta V10-moottorin laulu todellakin kuuluu ohjaamoon. Visuaalisesti sisätiloja hallitsee Lamborghini Infotainment System II -viihdejärjestelmä ja sen 12,3-tuumainen kosketusnäyttö.
Kovakattoisen takavetomallin tavoin Spyder-Huracánin ohjaus ja ajonvakautus on suunniteltu uudelleen takavedon tarpeisiin. Nelivedon poistamisella on tavoiteltu kevyemmin ohjattavaa keulaa, painonjakauman ollessa 40% eteen, 60% taakse. Omamassaa Spyderillä on 1 509 kilogrammaa, joten tehopainosuhde on asialliset 2,6 kilogrammaa per hevosvoima.
Auton ostamista suunnitteleville mainittakoon, että Huracán Rear-Wheel Drive Spyderin hiilidioksidipäästöjen arvo on 283 grammaa kilometrille, joten auton hinta liikkunee edelleen puolen miljoonan tuntumassa.
Lähde ja kuvat: Lamborghini
Katso myös:
- 350 km/t tukanhulmutusta – Lamborghini Centenario Roadster
- Lamborghinin pääjohtaja: V12 tulee säilymään ja kehittymään
- Koeajo: Lamborghini Huracán