9.4.2018

Käytetyt erikoisuudet – Junior Carrera

Porsche Carrera Junior

Porsche tämä Junior Carrera ei ehkä aivan ole, vaikka moottorin sijoitus ja ulkonäkö vihjaavat siihen suuntaan. Mittakaava poikkeaa totutusta, mutta hintaakin on vähemmän.

Aprillipilat olivat ja menivät, joten nyt on syytä vakavoitua. Porsche on hieno automerkki, mutta ilmajäähdytteisellä takamoottorilla varustettujen klassikkomallien hinnat ovat karanneet monen haaveilijan ulottumattomiin. Muutamalla tuhannella eurolla on saatavilla Junior Carrera ja siten paljon tuttuja piirteitä.

Myynti-ilmoituksen mukaan tarjolla on Porsche Junior Carrera. Valmistaja ei tosin taida olla Porsche, mutta oikeaa vastausta emme osaa mekään antaa. Näille junioriautoille oli erityisesti aiemmin useita valmistajia, kuten italialainen Agostini, mutta tietoa näistä on vähän. Käsityön osuus on junioriautoissa suuri.

Carrera Junior
Carrera Junior on punainen urheiluauto, jonka piirteissä on Porschelta tutut muodot. Mittakaava vain on hieman poikkeuksellinen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tekniikkaa

Kyseessä todellakin on taakse sijoitetulla ilmajäähdytteisellä moottorilla varustettu urheiluauto. Moottoriin pääsykin tapahtuu esikuvan mukaisesti takana sijaitsevan konepellin kautta, vaikka materiaali tuskin on peltiä. Ilmoituksen autossa on Hondan G100 moottori.

Carrera Junior - Honda G100 moottori
Moottorina on Honda G100, joka tuottaa noin kaksi hevosvoimaa. Se on tietenkin asiaankuuluvasti ilmajäähdytteinen.

G100 nelitahtimoottorin litratilavuus on 76 kuutiosenttimeriä. Puristussuhde on 6,5:1 ja tehoa tämä tuottaa noin 2 hevosvoimaa 4200 minuuttikierroksen tienoilla. Vääntöä on tarjolla noin 3,5 newtonmetriä. Lukemat vaihtelevat hieman eri moottoriversioiden välillä.

Voimanpesää ei ole varustettu starttimoottorilla vaan se hörähtää käsikäynnistyksellä. Vaihteita autossa on peräti kolme, joista kaksi liikuttavat autoa eteenpäin ja yksi taaksepäin. Ilmoituksen mukaan juniori on varustettu myös levyjarruin ja erillisjousituksella.

Porsche Junior Carrera

Valmistusvuodeksi myynnissä olevalle yksilölle on merkitty 1990, mutta juniorin esikuvana on Porschen 911 g-sarjan malli 80-luvun puolelta. Takasiipi on selvästi valaanpyrstönä tunnettu versio, joka kapeaan avokoriin yhdistettynä paljastaa esikuvan vuosimallivaihtoehdot. Tämä takasiipi oli tarjolla Porschen avomalliin vuosina 1984-1989.

Carrera Junior - Tori.fi
Vaakuna keulalla muistuttaa Porschesta, mutta on jotain muuta.

Ottaen huomioon junioriversion koon asettamat haasteet muotoilulle, toteutus ei suinkaan ole huonoimmasta päästä. Esikuvan tunnistaa ensisilmäyksellä. Toki kompromissejakin on jouduttu muotoilun suhteen tekemään.

Keskimittainen aikuinen mahtuu kyllä ohjaksiin, mutta tällöin istutaan niin sanotusti hattuhyllyllä eli istuimen selkänojan päällä. Ergonomia ei ole aivan parhaasta päästä. Ohjaamo on suunniteltu lapselle ja soveltunee siihen paremmin.

Tori.fi Carrera Junior
Ohjaamo sopii keskimittaista aikuista paremmin selvästi lyhyemmälle henkilölle. Istuimia on vain yksi, joten matkustajia ei oteta.

Kuljettajasta riippumatta yksi asia on varma. Junior Carrera nostaa hymyn huulille sekä omistajan että ulkopuolisten kasvoilla missä ikinä liikkuukin. Tämä urheiluauto saattaa herättää naapurikateutta, mutta silloinkin vain hyvässä hengessä.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi

Luetuimmat