16.9.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Polaris General 1000cc Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polaris General 1000cc on 15-vuotiaan ajettavissa oleva T1b-luokan traktori. ”Saa ajaa siis 60 km/h, mutta kulkee reilusti yli 100 km/h.“ Mopoautoista ja kevytautoista on viime aikoina kohkattu oikein kunnolla. Vatvominen on johtanut mopoautojen myynnin voimakkaaseen laskuun ihmisten odottaessa tulevia kevytautoja. Käytetyt erikoisuudet -juttusarja katsastaa siksi tällä kertaa nykyisen tarjonnan mielenkiintoista päätyä ja sitä edustaa Polaris General 1000cc. Mikäli aihealue ja keskustelu ei ole tuttu, niin kannattaa tutustua aiheeseen Moottorin verkkosivuilla. Elokuussa 2019 Moottori uutisoi jupakan taustoja ja pian saatiin Liikenne- ja viestintäministerin lausunto aiheeseen. Myös Autoliiton näkemys on selvitetty ja Moottorin Ajatuksia autoista -juttusarjassa on pohdittu aihetta. Kevytautoksi muutettu Hyundai i10 pääsi Moottorin koeajoon. Itse asiassa jopa tuollainen kevytauto on ollut Moottorin koeajossa. Kevytautoksi muutettu Hyundai i10 keräsi kehuja, mutta siitä löytyi myös moitittavaa. Se jää kuitenkin vielä odottamaan lakipäätöstä rekisteröintiä varten. Tällä kertaa löysimme T1b-luokan traktorin nykyisen lainsäädännön puitteissa. Vaikka kyseessä on lainsäädännöllisesti traktori, sen ajamiseen kannattaa ehkä kerrata mönkijän käskyttämisen perusteet. Kaikki asiat eivät tietenkään päde, mutta joitakin vinkkejä voi tarttua matkaan. Polaris General 1000cc saa edustaa viikon valintaa Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – Polaris General 1000cc Viikon käytetty erikoisuus on Polaris General 1000cc -traktori. Tarkemmin kyseessä on T1b-luokan traktori, joten sitä voisi luonnehtia traktorimönkijäksi. Ajoneuvoluokka tarkoittaa sitä, että sen rattiin voi päästä jo 15-vuotiaana. Myynti-ilmoitus kertoo: ”Saa ajaa siis 60 km/h, mutta kulkee reilusti yli 100 km/h. Tehtaalta tullut tällaisena, ei ole viritetty tai rajoittimia poistettu”. Kevyeen kippoon suhteutettuna tehokas 100 hevosvoimainen kaksisylinterinen nelitahtimoottori pitää huolta myös kiihtyvyyslukemista. Se on sijoitettu taka-akselin läheisyyteen. Mittaristoon on jo kertynyt hieman kilometrejä, mutta kuntoa lupaillaan silti uudenveroiseksi. Moottorilla onkin ajettu vain noin 5000 kilometriä, sillä se on vaihdettu takuuna uuteen. Moottori on kuitenkin kertaalleen vaihdettu täysin uuteen. Se on suoritettu takuutyönä jälleenmyyjällä, joten jonkinlaista ongelmaa lienee ollut edellisessä. Uudella moottorilla on ajettu noin 5000 kilometriä. Neliveto on varustettu tasauspyörästön lukoin ja liikkumista auttaa entisestään noin 30 senttimetrin maavara. Lisäksi kahluusyvyyttä riittää aina metriin asti, joka tosin aiheuttaa pienoisen vedenpaisumuksen ohjaamoon. Polaris General 1000cc on kuitenkin tarkoitettu tämänkaltaiseen käyttöön, joten vedelle löytyy avattavat poistoaukot. Auton molemmat istuimet on varustettu turvavöin. Tämän Polariksen laitteen lupaillaan olevan uutta vastaavassa kunnossa, vaikka kilometrejä on jo jokunen kertynytkin. Toisaalta kuvien perusteella General vaikuttaa siistikuntoiselta sekä ulkoa että sisältä. Sama värimaailma toistuu molemmissa, eli mustaa ja tummanharmaata elävöitetään oranssein tehostein. Kyytiin mahtuu kuljettajan lisäksi yksi matkaaja ja molemmille on turvavyöt. Ohjaamoa on äänieristetty tavallista paremmin bluetoothilla varustetun radion kuuntelua helpottamaan, eli auton mukana toimitetaan lasisilla sivuikkunoilla varustetut tukevammat ovet. Myös alkuperäiset kevyemmät kuuluvat kauppaan. Kippaavan lavan lisäksi autosta löytyy melkoinen määrä muita varusteita. Katse kiinnittyy tietenkin ensimmäisenä vanteisiin. Ulkopuolella varusteluun kuluu muun muassa led-lisävalot, kromivanteet sekä kevytmetallivanteille asennetut nastalliset talvirenkaat. Autoon asennetulla vinssillä voi nostaa vaikka koko auton ilmaan jos toisen pään kiinnityspiste sen vain kestää. Lisäksi takaa löytyvä lava on kippaavaa mallia. Polaris General 1000cc on kiistatta kallis lelu, mikäli sen sellaiseksi mieltää. Pyyntihinta on kirjoitushetkellä 21 000 euroa ja sitä on jo laskettu alkuperäisestä usealla tuhannella. On kuitenkin huomattava, että kyseessä on nelivetoinen ja 100 hevosvoimainen eräänlainen aikansa lippulaivamalli T1b-luokan traktorimönkijöiden luokassa. Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku