4.10.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: puoli vuotta Nissan Qashqailla – näin sujui talvikausi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Qashqain puolen vuoden mittaisen käyttötestin ruotiminen aloitettiin juttusarjamme ensimmäisessä osassa. Nyt keskitymme talviominaisuuksiin. Kevään aikana keräsimme runsaasti kokemuksia Nissan Qashqain lämmityslaitteesta. Sen erillisessä säädinpaneelissa on selkeyden puolesta suurin piirtein kaikki tehty kuten pitääkin. Tässä autossa ei tarvitse odotella kylminä talviaamuina kosketusnäytön latautumista esimerkiksi peffagrillejä kytkeäkseen – eikä sohia ajon aikana näyttöä katse liikenteestä kojelautaan tähdäten. Ergonomian takaisetkin asiat pelaavat sikäli hyvin, että matkustamo lämpiää nopeasti eikä ilmanjakoon tarvitse talvioloissa puuttua. Sen sijaan puhallin käy liian kovalla nopeudella miltei heti moottorin käynnistyksen jälkeen, ja voimakkuutta tulikin säädettyä käsin alemmas pienemmän melutason toivossa. Toivoisimmekin auto-asentoon paria–kolmea puhaltimen perusnopeustasoa, jollaiset löytyvät tätä nykyä monelta kilpailijamerkiltä. Toisaalta ikkunat pysyvät pakkasella ja kostealla kelillä moitteettomasti auki. Tohotus sitä paitsi koskee lähinnä lyhyitä kaupunkisiirtymiä, sillä maantiellä puhallin asettuu kakkosnopeudelle eikä enää häiritse. Erikoinen yksityiskohta talvipimeässä oli se, että selkeillä painonappuloilla toteutetut sisävalot olivat liiankin tehokkaat. Vastaavasti ajovaloihin kaipaisi lisää tehoa, etenkin surkeilla pesureilla varustettuihin pitkiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nelivetokin tarjolla Etuveto yhdistettynä katumaasturiin herättää mieleen pienen epäsuhdan, mutta jo Qashqain korkea maavara auttaa etenemiskyvyssä paljon, kun pohjan alle ei pakkaudu menoa haittaavaa lumipatjaa ainakaan kovin helposti. Se kun yleensä ensimmäisenä tyssää matalamman henkilöauton kulun kuin seinään, ja pakottaa lapiohommiin. Niinpä Qashqai möyrii yllättävän kookkaiden kinosten lävitse. Tästä kertoo paljon se, että vaikka viime keväänä elettiin melkoisen lumipöperön keskellä, jäimme käyttötestiautolla jumiin ainoastaan kertaalleen. Saatavilla on toki myös nelivetoinen versio, johon tutustuimme viime keväänä. Kaksi vetävää lisäpyörää kustantavat kohtuulliset 3 000 euroa. Sekin on toki paljon rahaa, mutta jatkuvasti huonosti aurattuja teitä tahkoavalle tai turhaa sutimista kammoavalle valinta lienee selvä – etenkin kun käytännön erot ulottuvat mallien välillä tavaratilaan, jonka pohja on nelivetoisessa viitisen senttiä korkeammalla. Tilaa on silti siinäkin riittävästi, ja kätevä kahteen osaan jaettu välipohja säilyy. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisää aiheesta Käyttötesti: puoli vuotta Nissan Qashqailla – auto läpi pala palalta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 ja ohjelmistorintamalla kaikki hiljaista 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku