4.10.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: puoli vuotta Nissan Qashqailla – näin sujui talvikausi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Qashqain puolen vuoden mittaisen käyttötestin ruotiminen aloitettiin juttusarjamme ensimmäisessä osassa. Nyt keskitymme talviominaisuuksiin. Kevään aikana keräsimme runsaasti kokemuksia Nissan Qashqain lämmityslaitteesta. Sen erillisessä säädinpaneelissa on selkeyden puolesta suurin piirtein kaikki tehty kuten pitääkin. Tässä autossa ei tarvitse odotella kylminä talviaamuina kosketusnäytön latautumista esimerkiksi peffagrillejä kytkeäkseen – eikä sohia ajon aikana näyttöä katse liikenteestä kojelautaan tähdäten.Ergonomian takaisetkin asiat pelaavat sikäli hyvin, että matkustamo lämpiää nopeasti eikä ilmanjakoon tarvitse talvioloissa puuttua. Sen sijaan puhallin käy liian kovalla nopeudella miltei heti moottorin käynnistyksen jälkeen, ja voimakkuutta tulikin säädettyä käsin alemmas pienemmän melutason toivossa. Toivoisimmekin auto-asentoon paria–kolmea puhaltimen perusnopeustasoa, jollaiset löytyvät tätä nykyä monelta kilpailijamerkiltä.Toisaalta ikkunat pysyvät pakkasella ja kostealla kelillä moitteettomasti auki. Tohotus sitä paitsi koskee lähinnä lyhyitä kaupunkisiirtymiä, sillä maantiellä puhallin asettuu kakkosnopeudelle eikä enää häiritse.Erikoinen yksityiskohta talvipimeässä oli se, että selkeillä painonappuloilla toteutetut sisävalot olivat liiankin tehokkaat. Vastaavasti ajovaloihin kaipaisi lisää tehoa, etenkin surkeilla pesureilla varustettuihin pitkiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelivetokin tarjollaEtuveto yhdistettynä katumaasturiin herättää mieleen pienen epäsuhdan, mutta jo Qashqain korkea maavara auttaa etenemiskyvyssä paljon, kun pohjan alle ei pakkaudu menoa haittaavaa lumipatjaa ainakaan kovin helposti. Se kun yleensä ensimmäisenä tyssää matalamman henkilöauton kulun kuin seinään, ja pakottaa lapiohommiin.Niinpä Qashqai möyrii yllättävän kookkaiden kinosten lävitse. Tästä kertoo paljon se, että vaikka viime keväänä elettiin melkoisen lumipöperön keskellä, jäimme käyttötestiautolla jumiin ainoastaan kertaalleen.Saatavilla on toki myös nelivetoinen versio, johon tutustuimme viime keväänä.Kaksi vetävää lisäpyörää kustantavat kohtuulliset 3 000 euroa. Sekin on toki paljon rahaa, mutta jatkuvasti huonosti aurattuja teitä tahkoavalle tai turhaa sutimista kammoavalle valinta lienee selvä – etenkin kun käytännön erot ulottuvat mallien välillä tavaratilaan, jonka pohja on nelivetoisessa viitisen senttiä korkeammalla. Tilaa on silti siinäkin riittävästi, ja kätevä kahteen osaan jaettu välipohja säilyy.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisää aiheestaKäyttötesti: puoli vuotta Nissan Qashqailla – auto läpi pala palalta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 12.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric suosii verkkaampia lataustaukoja 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 on sittenkin (melko) käyttökelpoinen 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?