26.12.2021 Ajoneuvot Klassikko: Range Roverin historia todistaa, miten alkuperäinen konsepti osui kerralla maaliin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eurooppalaisten luksusmaasturien pioneeria, alkuperäistä Range Roveria valmistettiin yli neljännesvuosisadan ajan. Taival todistaa myös jatkuvan tuotekehityksen voiman. Aiempaa hienostuneemman maastoauton kehitystyö karun ja tarkoituksenmukaisen Land Roverin rinnalle aloitettiin Iso-Britanniassa vuonna 1965. Yhtiö tehtaili samaan aikaan myös mukavia ja loisteliaita Rover-henkilöautoja, joten uuden projektin kunnianhimoiseksi tavoitteeksi otettiin tavallaan näiden kahden maailman yhdistäminen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kovat tavoitteet Kehityslista oli haastava. Niin mukavuuden, suorituskyvyn, ajo-ominaisuuksien, jarrujen, polttonesteen kulutuksen, näkyvyyden, lämmityslaitteen kuin turvallisuudenkin piti olla Land Roveria paremmat – yhdistettynä vähintään yhtä päteviin huonon tien ominaisuuksiin. Ensimmäinen, Velar-nimellä kulkenut prototyyppi vuonna 1967 muistutti jo läheisesti tulevaa tuotantomallia – moottorikin oli jo 3,5-litrainen V8. Muun muassa alustaan ja voimansiirtoon tehtiin kuitenkin perusteellisia muutoksia ennen lopullisen mallin toukokuussa 1970 tapahtunutta ensiesittelyä. Projektia oli kutsuttu työnimellä Road Rover, mutta lopulta auto ristittiin Range Roveriksi. Ei brittivalmistaja sentään aivan ensimmäisenä liikkeellä ollut, sillä USA:ssa vastaavia herrasmiesmaastureita oli jo ehditty esitellä muun muassa Jeepin toimesta. Euroopassa ajomukavuuden ja maasto-ominaisuuksien yhdistelmä oli kuitenkin ennen kokematon. Lukuisia uudistuksia Vaikka Range Rover säilyi pääpiirteittäin samanlaisena pitkälle 1980-luvulle asti, pienempiä yksityiskohtia ja toiminnallisuutta viilattiin alusta alkaen. Suurempia uudistuksia olivat ohjaustehostin vuonna 1973 (alkuun lisävarusteena), neliovisuus vuonna 1981, automaattivaihteisto vuonna 1982 ja uusittu kojelauta vuonna 1984 – sekä aiemmassa jutussamme mainitut muutokset hienostuneisuuteen etenkin vuodesta 1984 eteenpäin. Esimerkiksi äänieristys oli vuosikymmenen lopulla jo täysin toista tasoa aiempaan verrattuna, ja sama päti tehostetun ohjauksen huomattavasti parannettuun tuntumaan. V8-moottori säilyi perusteiltaan samana. Polttonesteen suihkutus kasvatti tehon kaasutinmallien 130 hevosvoiman tasosta aina 165 hevosvoimaan asti. 1990-luvun koittaessa iskutilavuus kasvoi ensin 3,9 ja sittemmin 4,2 litraan, ja tehot liittyivät parhaimmillaan jo kahdensadan hevosvoiman kerhoon. Myös dieseliä tarjottiin jo 1980-luvun alussa janoisen veekasin rinnalle, mutta vapaasti hengittävä nokivasara ei yltänyt auton muiden ominaisuuksien tasolle. Myöhemmät turbodieselit sen sijaan sopivat luksusluokkaan selvästi saumattomammin. Pitkä perinteen aloittaja Rangesta rakennettiin myös monia erikoismalleja muun muassa viranomaiskäyttöön aina kuusipyöräisiä versioita myöten. Aivan mallikaaren lopulla nähtiin myös pidempiakselivälinen versio, ja kalkkiviivoilla tekniikkaankin lisättiin ilmajousituksen sekä lukkiutumattomien jarrujen kaltaisia hienouksia. Pioneerimallin tuotanto loppui vasta vuonna 1996, jolloin kaksi vuotta aiemmin esitelty toinen sukupolvi astui lopullisesti eturiviin suorakaiteen muotoisine ajovaloineen. Ensimmäisen Range Roverin arvostusta myöhemmät mallit eivät kuitenkaan tule todennäköisesti koskaan saavuttamaan – vaikka ovatkin pitäneet alkuperäisen mallin perintöä kunniakkaasti yllä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?