26.12.2021 Ajoneuvot Klassikko: Range Roverin historia todistaa, miten alkuperäinen konsepti osui kerralla maaliin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eurooppalaisten luksusmaasturien pioneeria, alkuperäistä Range Roveria valmistettiin yli neljännesvuosisadan ajan. Taival todistaa myös jatkuvan tuotekehityksen voiman. Aiempaa hienostuneemman maastoauton kehitystyö karun ja tarkoituksenmukaisen Land Roverin rinnalle aloitettiin Iso-Britanniassa vuonna 1965. Yhtiö tehtaili samaan aikaan myös mukavia ja loisteliaita Rover-henkilöautoja, joten uuden projektin kunnianhimoiseksi tavoitteeksi otettiin tavallaan näiden kahden maailman yhdistäminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKovat tavoitteetKehityslista oli haastava. Niin mukavuuden, suorituskyvyn, ajo-ominaisuuksien, jarrujen, polttonesteen kulutuksen, näkyvyyden, lämmityslaitteen kuin turvallisuudenkin piti olla Land Roveria paremmat – yhdistettynä vähintään yhtä päteviin huonon tien ominaisuuksiin.Ensimmäinen, Velar-nimellä kulkenut prototyyppi vuonna 1967 muistutti jo läheisesti tulevaa tuotantomallia – moottorikin oli jo 3,5-litrainen V8. Muun muassa alustaan ja voimansiirtoon tehtiin kuitenkin perusteellisia muutoksia ennen lopullisen mallin toukokuussa 1970 tapahtunutta ensiesittelyä. Projektia oli kutsuttu työnimellä Road Rover, mutta lopulta auto ristittiin Range Roveriksi.Ei brittivalmistaja sentään aivan ensimmäisenä liikkeellä ollut, sillä USA:ssa vastaavia herrasmiesmaastureita oli jo ehditty esitellä muun muassa Jeepin toimesta. Euroopassa ajomukavuuden ja maasto-ominaisuuksien yhdistelmä oli kuitenkin ennen kokematon.Lukuisia uudistuksiaVaikka Range Rover säilyi pääpiirteittäin samanlaisena pitkälle 1980-luvulle asti, pienempiä yksityiskohtia ja toiminnallisuutta viilattiin alusta alkaen. Suurempia uudistuksia olivat ohjaustehostin vuonna 1973 (alkuun lisävarusteena), neliovisuus vuonna 1981, automaattivaihteisto vuonna 1982 ja uusittu kojelauta vuonna 1984 – sekä aiemmassa jutussamme mainitut muutokset hienostuneisuuteen etenkin vuodesta 1984 eteenpäin. Esimerkiksi äänieristys oli vuosikymmenen lopulla jo täysin toista tasoa aiempaan verrattuna, ja sama päti tehostetun ohjauksen huomattavasti parannettuun tuntumaan.V8-moottori säilyi perusteiltaan samana. Polttonesteen suihkutus kasvatti tehon kaasutinmallien 130 hevosvoiman tasosta aina 165 hevosvoimaan asti. 1990-luvun koittaessa iskutilavuus kasvoi ensin 3,9 ja sittemmin 4,2 litraan, ja tehot liittyivät parhaimmillaan jo kahdensadan hevosvoiman kerhoon.Myös dieseliä tarjottiin jo 1980-luvun alussa janoisen veekasin rinnalle, mutta vapaasti hengittävä nokivasara ei yltänyt auton muiden ominaisuuksien tasolle. Myöhemmät turbodieselit sen sijaan sopivat luksusluokkaan selvästi saumattomammin.Pitkä perinteen aloittajaRangesta rakennettiin myös monia erikoismalleja muun muassa viranomaiskäyttöön aina kuusipyöräisiä versioita myöten. Aivan mallikaaren lopulla nähtiin myös pidempiakselivälinen versio, ja kalkkiviivoilla tekniikkaankin lisättiin ilmajousituksen sekä lukkiutumattomien jarrujen kaltaisia hienouksia.Pioneerimallin tuotanto loppui vasta vuonna 1996, jolloin kaksi vuotta aiemmin esitelty toinen sukupolvi astui lopullisesti eturiviin suorakaiteen muotoisine ajovaloineen. Ensimmäisen Range Roverin arvostusta myöhemmät mallit eivät kuitenkaan tule todennäköisesti koskaan saavuttamaan – vaikka ovatkin pitäneet alkuperäisen mallin perintöä kunniakkaasti yllä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!