29.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Adria Supersonic on valmistajan hienoin ja hintavin matkailuauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysintegroitu Adria Supersonic on valmistajansa uusi lippulaiva, jonka ohjaamosta ja pellin alta löytyy Mercedes-Benzin tekniikkaa. Slovenialaisen Adria-matkailuajoneuvovalmistajan autopuolen lippulaiva on tähän asti ollut täysintegroitu Sonic-malli, joka on rakentunut matkailuautoissa supersuositun Fiat Ducaton alustalle. Nyt Adria esitteli mallistossa Sonicin yläpuolelle sijoittuvan Supersonic-mallin. Adria Supersonic pohjautuu vahvasti Sonic-malliin, mutta erottuakseen entisestä lippulaivasta muutenkin kuin ohjaamon ja tekniikan osalta, Supersonic on pienimmilläänkin sisarmalliaan kookkaampi. Supersonic tulee tarjolle kaksi- ja kolmiakselisina vaihtoehtoina. Malleja on kaikkiaan neljä: 780 SL, 780 DC, 890 LL ja 890 LC. Näistä 780 DC:ssä on neljä istuin- ja makuupaikkaa, muissa vaihtoehdoissa yksi makuupaikka enemmän. Näistä 780 SL tarkoittaa kaksi akselia omaavaa autoa kahdella erillisvuoteella ja L:n muotoisella oleskelutilan istuinryhmällä. 780 DC:ssä makuuhuoneeseen vaihtuu saarekemallinen sänky ja oleskelutilan pöytäryhmä on vastakkain istuttava. Kolmiakselisista malleista 890 LL tarjoaa kamarin puolelle erillisvuoteet, jotka on yhdistettävissä erillisellä palalla suureksi parisängyksi. 890 LC:ssä sänky on jälleen saarekemallinen. Molemmissa pitkän akselivälin malleissa oleskelutilan pöytäryhmä on L-kirjaimen muotoinen, mutta 780 SL:n pöytäryhmän viereinen rahi on vaihtunut pieneksi sohvaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Varustelistalta tehoa ja automaattiaskia 780-mallit tulevat vakiona 110-kilowattisella (150 hv) dieselmoottorilla, jonka voi päivittää varustelistalta 14,7 kW (20 hv) tehokkaampaan versioon. Voimansiirrosta huolehtii joko kuusipykäläinen manuaali tai lisävarustelistalta löytyvä 9G-Tronic-automaatti, joka on ainakin pakettiautokäytössä pitänyt yllä Mercedes-Benzin premium-imagoa. Todennäköisesti linja jatkuu myös matkailuautojen puolella; tosin nykyään myös edullisemmat Fiat-koriset autot ovat tarjolla ”oikealla automaatilla” vanhan robottivaihteiston sijaan. Mercedeksen omien valojen sijaan keulalta löytyvät Hellan umpiot viirumaisilla päiväajovaloilla varustettuna. Myös takavalot ovat Hellan käsialaa. Esittely-yksilöiden ohjaamot ovat tutun oloisia Mersun henkilöautopuolelta, ja iso osa ominaisuuksista löytyy näiden isompienkin mallien lisävarustelistalta. Tällaisia toimintoja ovat muun muassa MBUX-tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö, aktiivinen vakionopeudensäädin, peruutuskamera ja nahkainen ratti. Erityismaininnan saavat vakiovarusteiset lastenistuinten Isofix-kiinnikkeet, jotka eivät matkailuajoneuvoissa ole vielä aivan peruskauraa. Adria onkin ylpeä uutukaisensa Mersu-pohjasta: siinä missä Sonicin keulassa näytetään omaa logoa, Supersonicissa sen tilalla komeilee kolmisakarainen tähti – jonka käytöstä sopimisen kerrotaan olleen kaikkea muuta kuin läpihuutojuttu. Ei mikään läpihuuto Vaikka uutuus nojaa vahvasti Sonic-malliin, suunnittelutyö on vienyt aikaa kolmisen vuotta. Valmistajan mukaan mallin suunnittelussa on otettu vaikutteita muiden matkailuautojen lisäksi muun muassa jahdeista ja kodin sisustustrendeistä. Tunnelmaa auton sisällä voikin luonnehtia kotoisaksi. Supersonicissa on käytetty paljon pehmeää epäsuoraa valaistusta esimerkiksi kaappien yläreunoissa ja lattian rajoissa. Sisustaan voi valita joko kangasta tai keinonahkaa, ja molemmat vaihtoehdot jättävät varsin laadukkaan vaikutelman. Etenkin nuorisolle tärkeitä usb-pistokkeita löytyy oleskelutilasta paristakin paikasta: heti ulko-oven suusta ja pöytäryhmän luota kuljettajan puoleisesta nurkasta. Lisäksi pari pistoketta on makuuhuoneessa, joten jokainen saa varmasti laitteet latautumaan. Tosin jos laitteen pitää olla hyppysissä latauksen aikana, kannattaa varautua jatkopiuhan hankintaan. Tv-teline löytyy ulko-oven suusta, ja siihen saa kiinnitettyä suurimmillaan 32-tuumaisen töllön. Yläpeti laskeutuu näppärästi sähköllä, ja maksimikantavuudeksi ilmoitetaan 200 kg. Kaikissa mallivariaatioissa keittiön peruspalikat ovat samanmoisia, eli sieltä löytyy 177-litrainen jääkaappi, pieni pakastin, kolmen polttimen kaasuliesi sekä grilli/uuni-yhdistelmä. Lisävarusteena keittiöön voi hankkia myös kahvikoneen. Pidempi malli tarjoaa lyhyeen verrattuna enemmän väljyyttä oleskelutilassa ja keittiössä, ja tuo helpotusta ahtaan paikan kammoisille myös WC- ja suihkutilojen suhteen. Kylppärissä jäljitellään tämän päivän kotien muotia: suihkussa on tummanharmaan sävyjä, ja vessan lavuaarin allas on maljan mallinen. Makuutilassa saarekemallisen sängyn säätö tapahtuu sähköisesti: sängyn voi halutessaan nostaa yläasentoon paremman takatallitilan saamiseksi. Läpilastattava takatalli onkin hyvän kokoinen, ja sieltä löytyy myös tappokatkaisin juuri parisängyn säädön poiskytkemiseksi. Tämä on varotoimi, ettei unohduksissaan sänkyä nukkuma-asentoon säätäessä tule runnottua tallin tavaroita hajalle. Sängyn päädystä löytyy tavalliset varusteet: lukuvalot ja molemmille omat sähköpistokkeet. Lukuvalojen vieressä on myös kaiuttimet öisestä radion kuuntelusta pitäville. Josko syksyllä? Sloveniassa Adrian kotiseuduilla pidetyssä ensiesittelyssä uutuudet eivät olleet vielä ajettavissa, mutta kyytiin toki päästiin. Jo lyhyellä kuvauspaikalle siirtymisellä Mercedeksen dieselmoottori muistuttaa paremmuudestaan: käyntiääni on huomattavasti hienostuneempi kuin Stellantis-autojätin tuotteissa. Koska komponenttipula vaivaa myös matkailuajoneuvoalaa, vielä ei ole tarkkaan tiedossa milloin uutuutta saadaan Suomeen tutustuttavaksi. Hintojakaan ei ole vielä vahvistettu. On kuitenkin varmaa, ettei mallista ole tulossa varsinaista syömähammasta: Supersonicin tehtävänä on kantaa merkin lippulaivan viittaa ja samalla toimia edullisemmilla matkakodeilla matkaavien unelmalaitteena. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Adria Supersonic 780 DC Hinta alkaen: Ei tiedossa Vuosimalli: 2022 Moottori: Dieselmoottori, 1950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto etuveto Teho: 110 kW (150 hv), 3 800 r/min Vääntö: 340 Nm, 1 500–2 400 r/min Mitat (p/l/k): 7 800 mm, 2 320 mm, 2 940 mm, akseliväli: 4 300 mm Takuu: 2 vuotta Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?