2.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: BMW X1 xDrive30e – kolmas sukupolvi toden sanoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n pikkuäksä on tullut jo kolmanteen sukupolveen säilyttäen samalla runsaan ylellisyytensä. Hyvää: Ajettavuus, tilat, ergonomia, muotoilu. Huonoa: Sähköinen toimintamatka, karkea alusta, infotainmentin epäloogisuudet. BMW:n X1 -mallisto on tullut nyt kolmanteen sukupolveensa. Alunperin automalli suunniteltiin 3-sarjan E90-alustalle, myöhemmin UKL2-alustalle, jota muun muassa myös BMW:n 2-sarja sekä Mini Countryman käyttää. Toinen sukupolvi muutti X1:n perusmallin esimerkiksi takavetoisesta etuvetoiseksi. Mutta koska kysymyksessä on BMW:n X-sarjan pikkumaasturi, BMW X1 on luonnollisesti omimmillaan nelivetoisena. X1:n kolmas sukupolvi on tullut myyntiin viime ja tämän vuoden aikana ja siinäkin perusmalli, niin sanottu S-malli, on etuvetoinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikki mahdolliset voimalinjat BMW X1 on ollut myös alusta asti tietynlainen edelläkävijä segmentissään ja aivan alusta asti se on saanut hyvän suosion. Kolmas sukupolvi sanoo automallissa nyt toden – onko Bemari pystynyt pitämään automallin sellaisena, että se viehättäisi autoilijoita edelleen. BMW menee X1:n kohdalla ainakin toistaiseksi kaikilla mahdollisilla voimalinjoilla. Tarjolla on siis bensiinimoottori, dieselkin sekä ladattavaa hybridiä. Mallin täyssähköversio on mallimerkinnältään iX1, joka on ollut myös Moottorin koeajossa. X1:n täyssähköversion mallimerkinnät menevät helposti sekaisin tällä kertaa koeajossa olleen ladattavan hybridin kanssa. Täysähköversio tottelee mallimerkintää BMW iX1 xDrive30, kun ladattava hybridi on BMW X1 xDrive30e, nimessä on siis yhden i:n ja e:n ero. Kasvanut kovasti kokoa Uudessa sukupolvessa yksi merkittävä uudistus on se, että auton kori on muotoiltu kokonaan uusiksi. Kori on myös kasvanut merkittävästi kokoa, auto on useita senttejä suurempi kuin edeltäjänsä. Pelkästään pituus on kasvanut yli viisi senttiä. Automallin akseliväli sekä raideväli ovat myös kasvaneet merkittävästi. Isommat ulkokuoret tarjoaa luonnollisesti isot tilat. X1:n tapauksessa tilat ovat nyt suoraan sanottuna hulppeat, voikin kysyä, että onko X1 enää mikään pikkumaasturi. Tavaratila esimerkiksi on peruskoossaan X1:ssä melko tilava, peräti 490 litraa. Kaiken kaikkiaan X1 taitaa olla selkeästi segmenttinsä tilavimpia automalleja? Takatilat X1:ssä ovat myös hyvät. Rivakka hybridi Voimalinjana Bemarissa on siis 1,5-litraisen 3-sylinterisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä. Yhdistelmä kehittää xDrive30-versiossa peräti 240 kilowatin (326 hv) tehon sekä lähes 500 newtonmetrin väännön. Vääntölukema Bemarissa on tarkalleen 477 newtonmetriä. Tällä suorituskyvyllä hätäisempikin kuski pärjännee. Jarrullisen perävaunun vetokykyä autossa on myös kiirettävästi, 1 800 kiloa. Bensiinimoottori X1:ssä on 3-sylinterinen ja pieni, 1,5-litrainen, 110 kilowattia kehittävä, joten lopputeho tulee auton taka-akselille sijoitetulta sähkömoottorilta, jonka ansiosta auto on myös nelivetoinen. Pelkällä sähköllä pitäisi Bemarin pitäisi mennä peräti 89 kilometriä, joka on suuri lupaus, mutta valitettavasti lähellekään tätä ei koeajossa päästy. Range sähköajossa jäi X1:llä noin 50 kilometriin. Äksykkösen latausnopeus on 7,4 kilowattia kolmivaihelaturin kautta, joka tarkoittaa sitä, että akun saa täyteen noin 2,5 tunnissa. Latausnopeus on noussut edellisen sukupolven vanhasta 3,7 kilowatin latausnopeudesta. Enemmänkin voisi olla, mutta se on samaa luokkaa kuin monissa muissa vastaavan kokoisissa lataushybrideissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ketterä ja ylellinen Ajossa Bemari on ihan mukava, mutta ei aivan sitä tasoa, mitä lisävarusteineen yli 70 000 euron autolta voi odottaa. Perusajossa alusta toimii hyvin, mutta sitten kun autolla ylitetään esimerkiksi hidastetöyssyjä tai muita tiellä olevia esteitä, alusta kumahtelee ja vaikuttaa muutenkin karkealta. Alustasta puuttuu kokonaan tämän tason autolta vaadittava viimeistelty hienostuneisuus. Auto tuntuu myös kokoonsa nähden hyvin ketterältä, sieltä näkee hyvin ulos ja mikä on tyypillistä baijerilaisvalmistajalle, premium näkyy ja ennen kaikkea tuntuu istuinmukavuudessa. Ohjaus ei ehkä ole ihan parasta BMW:tä, mutta varsin kelvollista. Kaupunkipyörittelyssä ohjaus tuntuu mukavan kevyeltä, mutta maantieajossakin riittävän napakalta. Hankala infotainment X1:n infotainmentia vaivaa myös pienoinen epälooginen käytettävyys. Kun esimerkiksi haluaa vaihtaa ajoprofiilia, se onnistuu keskikonsolin My Modes -painiketta painamalla. Ajoprofiili-valikko ilmestyy näytölle, mutta keskikonsolista ei löydykään painiketta, jolla eri ajoprofiija voisi oikealle tai vasemmalla pyykäisemällä vaihtaa, vaan sormi täytyy viedä näytölle ja valita sieltä sopiva ajoprofiili. Pyöritettävä tai esimerkiksi joystickin tapaan toimiva valitsin on jostain syystä jätetty X1:stä pois. Sellainen löytyy kuitenkin iX:stä. Muuten infotainment noudattaa hyvin samaa linjaa kuin X-sarjan sähköisessä lippulaivamallissa, eli isossa katumaasturissa iX:ssä. Kaikkiaan X1:stä voi sanoa, että sen kolmas sukupolvi osoittaa, että autolla on taattu paikkansa omassa segmentissään ja se tarjoaa paljon ylellisyyttä, mukavuutta sekä laatua koko rahan edestä. Ennen kaikkea X1 tarjoaa runsaat tilat, kysymyksessä on kuitenkin täysiverinen premium-luokan perheauto. Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen BMW X1 xDrive30e XLine LATAUSHYBRIDI, neliveto 3-syl. bensiinimoottori 1 499 cm3 7-v. automaattivaihteisto 240 kW (326 hv), 477 Nm Akku brutto / netto 16,3 / 14,2 kWh Lataus Type 2: 7,4 kW (3 x 16 A) WLTP-kulutus 0,9 l/100 km CO 2 -päästöt 19 g/km toimintamatka sähköllä 89 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,6 s huippunopeus 205 km/h Mitat Pituus 4 500 mm Leveys 1 845 mm Korkeus 1 630 mm Akseliväli 2 692 mm Tavaratila 490 l Omamassa 1 935 kg perävaunu 1 800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 2 v / ei kilometrirajaa hybridijärjestelmä 6 v / 100 000 km Hinta alkaen 56 169 € koeajoauto 70 095 € Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?