2.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Cupra Born – kauden muotipainos tutusta sähköautosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Cupra Born ei paperilla poikkea merkittävästi Volkswagen ID.3:sta, mutta saksalaisversion ilottomuus on osin väistynyt. Hyvää: tyyli, tilat. Huonoa: käytettävyys. Sitä emme ehkä koskaan saa tietää, miksi ihmeessä Volkswagen ID.3:n espanjalaisversio päätyi Seatin sijasta tribaalilogoisen Cupra-brändin alaisuuteen. Cupra Born on kuitenkin mainiosti tyylitelty painos sinänsä tutusta sähköautosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Somista väreillä Pinnan alla Cupra Born on häpeilemättömästi sukua Volkswagen ID.3:lle. Tekniikan lisäksi jopa kori ja tuotantolinja ovat samat. Akkuvaihtoehtoja on kaksi, 58 kilowattituntia ja 77 kilowattituntia. Taka-akselilla oleva sähkömoottori on tarjolla kahtena versiona: joko ID.3:sta tuttu 150 kW tai tehokkaampi 170 kW e-Boost -versio. Ulkoisesti Cupra Bornin erottaa erilaisista kuparinvärisistä yksityiskohdista, loputtomista terävistä yksityiskohdista sekä raikkaasta värityksestä. Komea keulamaski on tosin perso jäätymiselle talven kuraloskassa, mutta haitta on enimmäkseen kosmeettinen. 20-tuumaiset vanteet ovat nekin saaneet kupariväriä osakseen. Sisätilojen suhteen Cupra Born tekee eroa ID.3:een nähden. Kirjanpitäjämäinen yleisilme on saanut tasokorotuksen parempina materiaaleina, lisävärinä ja muodokkaampina istuimina, joiden pääntuki on sisäänrakennettua mallia. Myös mikrokuituverhoilun kuvio on hauska lisä. Ironista kyllä Cupra ja Seat ovat VW-konsernin ainoat jäsenet, joiden käyttämä tietoviihdejärjestelmäversio on vielä Volkswageniakin huonommin jäsennelty, mutta ainakin järjestelmän värikäs ilme soveltuu auton muuhun ilmeeseen. Kosketusnäytön edessä on tuttu hipaisusäätimien reunus, jota ei ole valaistu yökäyttöä ajatellen. Tavaratilan ja takaistuinten suhteen erot mallien välillä ovat minimaaliset. Teknisesti tuttu Koeajettu 58 kilowattitunnin versio pärjäsi talvipakkasilla melko hyvin, mutta kasvanut sähkön kulutus voi aiheuttaa haasteita kilometrejä optimoitaessa. Lataaminen onnistoo parhaimmillaan 11 kW teholla (Type 2) tai 120 kW (CCS), joskin auton lämpötila vaikuttaa talviolosuhteissa paikoin dramaattisesti saavutettaviin pikalataustehoihin. Latausajathan vaihtelevat lämpötilan lisäksi lähtötason ja tavoitellun varauksen mukaan, mutta pikalatauksesa ei tarvitse käyttää yli 45 minuuttia ja suko-latauslaitteella aikaa kuluu pisimmillään noin 30 tuntia. Yhdistetty WLTP-toimintamatka on 399 kilometriä ja talvilämpötiloissa reittisuunnitelma kannattaa tehdä noin 100 kilometriä pienemmillä väleillä. Muuten ajossa Cupra Born jättää pääosin samanlaisen vaikutelman kuin sisarmallinsa. Alusta on perusvireeltään napakka, mutta ei liioittele eikä ole “cupramaisen” urheilullinenkaan. Se kuvastaa Cupra Bornia myös muilta osin. Vahvaa VW-sukulaisuutta henkivä auto on tyylikkäämpi painos samoista peruspalikoista, joten auto myös tuntuu hiukan erityisemmältä virastovakavan ID.3:n jälkeen. Toisaalta ero Cupra-malliston sporttijäseniin on suuri. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lisää aiheesta Koeajo: Volkswagen ID.3 isolla akulla – vaivatonta sähköautoilua ilman kotilatausta Koeajo: Cupra Born – ID.3:n kuumempi Espanjan serkku Cupra Born 58 kWh 150 kW MAX Hinta alkaen 46 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 005 € Moottori Kestomagnetoitu sähkömoottori taka-akselilla, takaveto. Teho 150 kW (204 hv) Vääntö 310 Nm Vääntö 310 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 62,0 / 58,0 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3x16A), CCS 120 kW. Toimintamatka 399 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 16,26 kWh/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4322 mm, leveys 1807 mm, korkeus 1540 mm, akseliväli 2766 mm Tavaratila: 385-1267 l Omamassa: 1811 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 100 000 km, korkeajänniteakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?