Cupra Leon e-Hybrid

Ajoneuvot Koeajo 8.5.2021

Koeajo: Cupra Leon kuulostaa kummalta, mutta vain sporttimoodissa

Cupra Leon -lataushybridi yllättää ennakkoluuloisen positiivisesti, mutta sporttiäänistä on mahdotonta pitää. Hyvää: käyttökelpoisuus, luonnetta jonkin verran tallella. Huonoa: äänet urheilullisissa ajotiloissa.

Cupra Leon -lataushybridin voimalinja on tuttu Škoda Octavia RS iV:stä ja Volkswagen Golf GTE:stä. Yhteistehoa on enimmillään 245 hv, mikä ei vaikuta kovin suurelta, etenkään edellisen sukupolven 300-hevosvoimaiseen Seat Leon Cupraan tottuneille. Kaiken päälle tulee tuntuvasti korkeampi massa: hybridivoimalinjan vuoksi Cupra Leon e-Hybrid painaa 1 717 kg, kun Seatin hybriditön versio painoi vain 1 395 kg.

Cupra Leon e-Hybrid

Ei liian suodatettu

Jo ensimmäinen rajumpi kiihdytys kuitenkin paljastaa Cuprassa olevan luonnettakin. Ohjausta ei ole suodatettu liiaksi, joten ratin kautta tuntuu selvää vetelyä Ford Focus ST:n tapaan. Vauhtia kerääntyy ihan mukavaan tahtiin, mutta sporttisuudella ratsastavan tuoreen merkin tuote saisi olla vielä hieman väkevämpikin.

Hybridimalli on aina etuvetoinen, joten talvella auton potentiaalista ei saa kaikkea irti – tämä toki koskee jokaista etuvetoista GTI-luokan autoa. Tässä suhteessa hybriditön, kaksilitrainen ja 310-hevosvoimainen Cupra Leon -neliveto nappaa pidemmän korren.

Hieman yllättäen eteneminen on mukavaa myös lumisilla ja heikkokuntoisilla maanteillä. Auton käyttäytymistä ei tarvitse jättää arvailun varaan, mutta luonnollisesti alustan rajoille ei vielä näillä kitkoilla likimainkaan ylletä.

Kauheaa mekkalaa

Ajotiloja on neljä: Comfort, Sport, Cupra ja Individual. Näistä Sportilla ja etenkin Cupralla matkustamo täyttyy epäluonnollisesta ja matalasta parkumisesta – kaiuttimista pauhaava melu yrittää jäljitellä pikemminkin V8- kuin R4-moottorin ääniä. Individual-ajotilassa voi onneksi säätää moottorin, vaihteiston ja alustan osin urheilullisemmille asetuksille, mutta jättää äänet Comfortille – homma ratkaistu.

Cupra Leon e-Hybrid

Kulutus bensiinimoottorilla on tehojen mukaista, mutta ahkeran lataajan on helppo laskea arkiajojen kustannuksia sähkön avulla. Reilun kymmenen pakkasasteen tuntumassakin Cupra kulki pelkän sähkön voimin 35 kilometriä, ja lämpimällä kelillä matka luonnollisesti pitenee.

Cupra Leon e-Hybrid

Lataus tyhjästä täyteen ottaa 3,7 kilowatin teholla nelisen tuntia, joten kauppakäynneillä sähköä ei hirveästi kerry, mutta kotilataajalle ja lyhyitä matkoja pääsääntöisesti ajavalle tämä tuskin tuottaa ongelmia. Kaikkiaan Cupra Leon e-Hybrid sopii hyvin arkiautoksi, jolla voi pitää hauskaa – etenkin jos Octavia RS vaikuttaa pykälän verran liian tavalliselta.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Cupra

Kaikki koeajot

Uusimmat