8.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Cupra Leon kuulostaa kummalta, mutta vain sporttimoodissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Cupra Leon -lataushybridi yllättää ennakkoluuloisen positiivisesti, mutta sporttiäänistä on mahdotonta pitää. Hyvää: käyttökelpoisuus, luonnetta jonkin verran tallella. Huonoa: äänet urheilullisissa ajotiloissa. Cupra Leon -lataushybridin voimalinja on tuttu Škoda Octavia RS iV:stä ja Volkswagen Golf GTE:stä. Yhteistehoa on enimmillään 245 hv, mikä ei vaikuta kovin suurelta, etenkään edellisen sukupolven 300-hevosvoimaiseen Seat Leon Cupraan tottuneille. Kaiken päälle tulee tuntuvasti korkeampi massa: hybridivoimalinjan vuoksi Cupra Leon e-Hybrid painaa 1 717 kg, kun Seatin hybriditön versio painoi vain 1 395 kg. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei liian suodatettu Jo ensimmäinen rajumpi kiihdytys kuitenkin paljastaa Cuprassa olevan luonnettakin. Ohjausta ei ole suodatettu liiaksi, joten ratin kautta tuntuu selvää vetelyä Ford Focus ST:n tapaan. Vauhtia kerääntyy ihan mukavaan tahtiin, mutta sporttisuudella ratsastavan tuoreen merkin tuote saisi olla vielä hieman väkevämpikin. Hybridimalli on aina etuvetoinen, joten talvella auton potentiaalista ei saa kaikkea irti – tämä toki koskee jokaista etuvetoista GTI-luokan autoa. Tässä suhteessa hybriditön, kaksilitrainen ja 310-hevosvoimainen Cupra Leon -neliveto nappaa pidemmän korren. Hieman yllättäen eteneminen on mukavaa myös lumisilla ja heikkokuntoisilla maanteillä. Auton käyttäytymistä ei tarvitse jättää arvailun varaan, mutta luonnollisesti alustan rajoille ei vielä näillä kitkoilla likimainkaan ylletä. Kauheaa mekkalaa Ajotiloja on neljä: Comfort, Sport, Cupra ja Individual. Näistä Sportilla ja etenkin Cupralla matkustamo täyttyy epäluonnollisesta ja matalasta parkumisesta – kaiuttimista pauhaava melu yrittää jäljitellä pikemminkin V8- kuin R4-moottorin ääniä. Individual-ajotilassa voi onneksi säätää moottorin, vaihteiston ja alustan osin urheilullisemmille asetuksille, mutta jättää äänet Comfortille – homma ratkaistu. Kulutus bensiinimoottorilla on tehojen mukaista, mutta ahkeran lataajan on helppo laskea arkiajojen kustannuksia sähkön avulla. Reilun kymmenen pakkasasteen tuntumassakin Cupra kulki pelkän sähkön voimin 35 kilometriä, ja lämpimällä kelillä matka luonnollisesti pitenee. Lataus tyhjästä täyteen ottaa 3,7 kilowatin teholla nelisen tuntia, joten kauppakäynneillä sähköä ei hirveästi kerry, mutta kotilataajalle ja lyhyitä matkoja pääsääntöisesti ajavalle tämä tuskin tuottaa ongelmia. Kaikkiaan Cupra Leon e-Hybrid sopii hyvin arkiautoksi, jolla voi pitää hauskaa – etenkin jos Octavia RS vaikuttaa pykälän verran liian tavalliselta. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Cupra Leon Sportstourer 1.4 PHEV e-Hybrid DSG Hinta alkaen 40 992 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 516 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 13,0 / 10,0 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 52 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 180 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,0 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 33 g/km Mitat pituus 4642 mm, leveys 1784 mm, korkeus 1448 mm, akseliväli 2686 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?