23.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: DS 7 E-tense 360 4×4 Plug-in Hybrid – Ranskalainen vaihtoehto valioluokan katumaasturiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS 7 joko valloittaa tai ärsyttää erilaisuudellaan tosikkojen saksalaisten kilpailijoiden rinnalla. Hyvää: mukavuus, tilat, suorituskyky, varustelu Huonoa: paino, kulutus, mittaristo DS 7 on uusiutunut kevyesti viisi vuotta ensiesittelynsä jälkeen, Crossback on jätetty pois mallinimestä, mutta on sillä mittaa siltikin. Maskiin ja puskureihin on saatu terävämpi ilme pokkauksia uudelleen veistelemällä. Uudet ledpikseli-ajovalot vaikuttavat myös valoteholtaan parantuneilta. Takavalot ovat aiempaa matalammat viirut, leveästi aukeava takaluukku itsessään on edelleen massiivinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Paksua nahkaa ja hulppea varustelu Sisällä huippuversiossa on nahkaa entistä runsaammin myös kojelaudassa. Sekä virtuaalimittaristossa että kosketusnäytössä on uusi grafiikka. Toiminnot ovat entistä nopeampia, mutta edelleen totuttelua vaativien valikoiden takana. Lämmitystäkin säädetään kosketusnäytön kautta. Mittaristonäkymiä on tarjolla toinen toistaan näyttävämpiä, mutta ilman varsinaista personointimahdollisuutta. Näkymissä on keskitytty salmiakkikuviointiin, mutta nopeusviisaria, kierroslukua, moottorin lämpöä tai hetkellistä kulutusta ei saa näkyviin lainkaan. Uutta on infrapunakameraa käyttävä hämäränäyttö, joka löytää heijastimettomat kulkijat pimeydestä ja sumusta. Sen soisi kuitenkin heijastuvan ennemmin tuulilasinäyttöön, huonoimmassa näkyvyydessä mittaristoon vilkuilu jää vähemmälle. Muutoin DS 7 on kutakuinkin ennallaan. Perusasiat ovat kunnossa, tilaa on runsaasti ja istuma-asento on luonteva. Ovet aukeavat alahelmaan asti, eli housunpuntteja likaavia kynnyksiä ei jää. Pisimmät kuskit haluavat laskea istuimen alimpaan asentoonsa, tällöin takamatkaajien varpaat eivät enää sovi istuimen alle. Tavaratila on kookas, mutta selkänoja kaadettuna tilaan jää kynnys. Latausjohdolle on kolo pohjan alla. Takaluukku jää avattuna harmillisesti otsan korkeudelle. Tehokas lataushybridi nelivedolla DS 7:n kaikki voimalinjat ovat tästedes lataushybridejä 1,6-litraisella pakokaasuahdetulla bensiinimoottorilla. Ajetussa räyhäkimmässä nelivetoisessa versiossa polttomoottorin teho on 147 kW (200 hv), sitä avustaa etuakselilla 81 kW (110 hv) ja taka-akselilla 83 kW (113 hv) sähkömoottorit. Käytettävissä oleva yhteisteho on 265 kW (360 hv). Kiihtyvyyslukema 5,6 s on urheiluautoluokkaa, talvikelissä suorituskyvystä saa vain aavistuksen. Hybridijärjestelmä vaihtelee voimanlähdettä muutoin huomaamattomasti, mutta liukkaalla se voi säikäyttää. Nimittäin sähköajo tapahtuu takavedolla ja vasta polttomoottorin käynnistyminen kytkee nelivedon. Pitämällä ajotilavalinnan sportilla lipsahduksista pääsee eroon. Kahden tonnin paino ja rutka teho vaativat veronsa. Jo nollakelissä sähköä kuluu 25 kWh/100km, joten sähköinen toimintamatka jää 50 kilometriin. Akun lataus kestää kaksi tuntia. Akun tyhjennyttyä bensiiniä palaa yli 8 l/100km, kilpailijoista löytyy nuukempia. Ajaminen DS 7:lla on ristiriitainen kokemus. Tehoa ja suorituskykyä on roimasti, mutta korkea maasturimainen olemus ja kevyt ohjaus sopivat paremmin rauhalliseen taajamapyörittelyyn. Sitä paitsi eikö ranskalaiseen tyyliin kuuluisi paremmin ylivertainen mukavuus? Iskunvaimennus säätyy tietä skannaavan kameran avulla oivasti, mutta hienostuneempaa pehmeyttä ja äänettömyyttä jää vielä kaipaamaan. Alla pyörivät 35-profiilin 21-tuumaiset nastarenkaat parantavat ulkonäköä ja hivenen ajettavuuttakin, mutta toisenlainen rengastus voisi olla askel mukavampaan ja hiljaisempaan suuntaan. Teksti ja kuvat Petri Munukka DS 7 E-tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business Automaatt Hinta alkaen 59 288 € Koeajetun auton hinta varusteineen 78 596 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, lataushybridi, neliveto Vääntö (520 r/min) Vääntö (520 r/min) Akku Akku brutto/netto 14,2 / 12,9 kWh Toimintamatka 58 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 265 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,8 (yhd.) CO2-päästöt 40 g/km Mitat pituus 4593 mm, leveys 1895 mm, korkeus 1625 mm, akseliväli 2738 mm Tavaratila: 555 l Omamassa: 1986 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 1200 kg Muu tieto Lataus Type 2: 6,6 kW Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 v. / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku