8.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: Ducati Monster 797 – aito naku, aito Ducati Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialainen muotoilu, kaksisylinterinen V-moottori ja alhainen paino. Uusi Ducati Monster 797 täyttää kaikki perinteiset Ducatin tunnusmerkit. Hyvää: keveys, moottorin joustavat ominaisuudet, ulkonäkö, hinta Huonoa: vaihdenäytön puuttuminen mittaristosta ”Kaikki mitä tarvitset, on moottori, kaksi pyörää, tankki, satula ja ohjaustanko”. Uusi Ducati Monster 797 noudattaa harvinaisen hyvin tätä nakupyörien kultaista suunnitteluohjetta. Vajaan 13 000 euron hinnalla se on Ducatin edullisin malli, jolla houkutellaan uusia harrastajia italialaismerkin pariin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Onnistunut moottori Uuden tiukemman Euro4-päästönormin takia on yllättävää, että Ducati on päätynyt ilmajäähdytteiseen moottoriin, jossa perinteisesti on vaikeampi yhdistää alhainen päästötaso hyvään suorituskykyyn ja joustavaan käytökseen. Ducati on selvittänyt haasteen kunnialla, sillä tuloksena on harvinaisen jouhevasti toimiva ja kuitenkin suorituskykyinen lopputulos. Plussana tulevat vielä rakenteen yksinkertaisuus ja keveys. Teräsputkirakenteinen ristikkorunko on tuttua Ducatia. Isommasta 1200-kuutioisesta Monsterista suoraan lainatut tankki ja ajovalo takaavat, että uutuus on helppo tunnistaa Ducati-perheeseen kuuluvaksi. Vaivatonta ajamista Ajoasento on pysty ja ohjaustanko sopivan leveä. Istuinkorkeus on vain 805 milliä, jolloin 180-senttisellä kuljettajalla ylettävät jopa kantapäät maahan. Tarjolla on lisähintaan 25 milliä korkeampi ja 20 milliä matalampi satulavaihtoehto. Kytkin ja kuusivaihteinen vaihteisto ovat kevytkäyttöisiä. Kayaban valmistamasta etujousituksesta puuttuu aivan viimeinen herkkyys mutta muuten se hoitaa tehtävänsä kunnialla. Sachsin takajousitus toimii moitteetta ja on kantava, jopa tanakampi kuin pitkä 150 millin joustomatka antaa olettaa. Brembon M32 Monobloc -etujarrut kahdella 320-millisellä jarrulevyllä takaavat helpon hidastuvuuden pienellä sormivoimalla. Monster 797 tarjoaa paljon ominaisuuksia sekä aloittelevalle että jo kokeneemmalle motoristille. Ilman ajoviimalta suojaavia katteita se ei ole paras valinta pitkille matkoille, mutta siitä huolimatta sitä voi sanoa monipuoliseksi kulkineeksi. Kaupunkiajoon, työmatkoille, mutkateille ja jopa harrasteratapäiville se taipuu helposti. Lisävarusteina on tarjolla mm. ilmanohjain ajovalon päälle sekä tankki- ja satulalaukut, joilla Monsterista tulee matkakaveri muutaman päivän ajoreissuille. Se on tarkoitettu miellyttäväksi tuttavuudeksi muista merkeistä Ducatiin siirtyvälle motoristille, tarjoten ducatimaisia ominaisuuksia helposti vastaanotettavassa muodossa. Siinä uusi Monster on myös onnistunut harvinaisen hyvin. Ducati Monster 797 Moottori: Bensiinimoottori 803 cm³, kaksisylinterinen ilmajäähdytteinen V-moottori, 6 vaihdetta, ketjuveto Teho: 55 kW (75 hv) / 8250 r/min Vääntö: 69 Nm / 5750 r/min Mitat: istuinkorkeus 805 mm, paino tankattuna 193 kg, akseliväli 1435 mm, tankin tilavuus 16,5 litraa Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 180/55ZR17 Huoltoväli: 15 000 km Takuu: 2 vuotta Hinta: 12990 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Milagro Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku