8.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: Ducati Monster 797 – aito naku, aito Ducati Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialainen muotoilu, kaksisylinterinen V-moottori ja alhainen paino. Uusi Ducati Monster 797 täyttää kaikki perinteiset Ducatin tunnusmerkit. Hyvää: keveys, moottorin joustavat ominaisuudet, ulkonäkö, hinta Huonoa: vaihdenäytön puuttuminen mittaristosta ”Kaikki mitä tarvitset, on moottori, kaksi pyörää, tankki, satula ja ohjaustanko”. Uusi Ducati Monster 797 noudattaa harvinaisen hyvin tätä nakupyörien kultaista suunnitteluohjetta. Vajaan 13 000 euron hinnalla se on Ducatin edullisin malli, jolla houkutellaan uusia harrastajia italialaismerkin pariin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnnistunut moottoriUuden tiukemman Euro4-päästönormin takia on yllättävää, että Ducati on päätynyt ilmajäähdytteiseen moottoriin, jossa perinteisesti on vaikeampi yhdistää alhainen päästötaso hyvään suorituskykyyn ja joustavaan käytökseen. Ducati on selvittänyt haasteen kunnialla, sillä tuloksena on harvinaisen jouhevasti toimiva ja kuitenkin suorituskykyinen lopputulos. Plussana tulevat vielä rakenteen yksinkertaisuus ja keveys.Teräsputkirakenteinen ristikkorunko on tuttua Ducatia. Isommasta 1200-kuutioisesta Monsterista suoraan lainatut tankki ja ajovalo takaavat, että uutuus on helppo tunnistaa Ducati-perheeseen kuuluvaksi. Vaivatonta ajamistaAjoasento on pysty ja ohjaustanko sopivan leveä. Istuinkorkeus on vain 805 milliä, jolloin 180-senttisellä kuljettajalla ylettävät jopa kantapäät maahan. Tarjolla on lisähintaan 25 milliä korkeampi ja 20 milliä matalampi satulavaihtoehto. Kytkin ja kuusivaihteinen vaihteisto ovat kevytkäyttöisiä. Kayaban valmistamasta etujousituksesta puuttuu aivan viimeinen herkkyys mutta muuten se hoitaa tehtävänsä kunnialla. Sachsin takajousitus toimii moitteetta ja on kantava, jopa tanakampi kuin pitkä 150 millin joustomatka antaa olettaa. Brembon M32 Monobloc -etujarrut kahdella 320-millisellä jarrulevyllä takaavat helpon hidastuvuuden pienellä sormivoimalla.Monster 797 tarjoaa paljon ominaisuuksia sekä aloittelevalle että jo kokeneemmalle motoristille. Ilman ajoviimalta suojaavia katteita se ei ole paras valinta pitkille matkoille, mutta siitä huolimatta sitä voi sanoa monipuoliseksi kulkineeksi. Kaupunkiajoon, työmatkoille, mutkateille ja jopa harrasteratapäiville se taipuu helposti. Lisävarusteina on tarjolla mm. ilmanohjain ajovalon päälle sekä tankki- ja satulalaukut, joilla Monsterista tulee matkakaveri muutaman päivän ajoreissuille. Se on tarkoitettu miellyttäväksi tuttavuudeksi muista merkeistä Ducatiin siirtyvälle motoristille, tarjoten ducatimaisia ominaisuuksia helposti vastaanotettavassa muodossa. Siinä uusi Monster on myös onnistunut harvinaisen hyvin. Ducati Monster 797 Moottori: Bensiinimoottori 803 cm³, kaksisylinterinen ilmajäähdytteinen V-moottori, 6 vaihdetta, ketjuveto Teho: 55 kW (75 hv) / 8250 r/min Vääntö: 69 Nm / 5750 r/min Mitat: istuinkorkeus 805 mm, paino tankattuna 193 kg, akseliväli 1435 mm, tankin tilavuus 16,5 litraa Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 180/55ZR17 Huoltoväli: 15 000 km Takuu: 2 vuotta Hinta: 12990 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Milagro Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti