17.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Ducati Monster 1200 S – Harmaa väriltään, värikäs ominaisuuksiltaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi iso Ducati Monster 1200 S yhdistää ison sportin voimavarat, 600-kuutioisen ketteryyden ja ratapyörän alustan ja jarrut. Hyvää: Ketteryys, ajoasento, urheilulliset jarrut ja jousitus. Huonoa: pintakaasulla hieman kulmikkaasti toimiva vaihdeavustin. Enemmän tehoa ja elektroniikkaa, vähemmän kokoa ja painoa. Ducatin ison Monsterin päivitys noudattaa tuttua kaavaa. Tehokas ja iskutilavuudeltaan 1 200-kuutioinen moottori kuljettaa kevyttä Monsteria vaivattomasti. Erityisesti kierrosluvun keskialueella se on selvästi vahvempi kuin tuhatkuutioiset kilpailijansa. Käyttökelpoinen kierroslukualue alkaa 2 500 kierroksesta ja jatkuu aina punarajalle asti. Parhaimmillaan Monster on vaihtelevilla mutkateillä, jossa kierrosluku ja käytettävä vaihde vaihtelevat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme valintaa Kuljettaja voi valita kolmesta eri tehokartasta sopivimman: Sport, Touring ja Urban. Kahdessa ensimmäisessä on tehoa täydet 150 hevosvoimaa, kun taas Urban-asetuksessa maksimiteho on rajoitettu 100 hevosvoimaan. Kun tehoasetusta vaihdetaan, säätyvät samalla myös lukkiutumattomien jarrujen, luiston- ja keulimiseneston asetukset ajomoodin edellyttämälle tasolle. Kaarre-ABS-jarrut mahdollistavat tehokkaan jarrutuksen myös pyörän ollessa kallistettuna. Vaihteiden vaihto isommalle onnistuu ilman kytkintä vaihdeavustimen avulla. Myöskään pienemmälle vaihtamiseen ei tarvita kytkintä, sillä ”blipper” antaa automaattisen välikaasun kun kuljettaja polkaisee vaihdepoljinta alaspäin. Kaupunkiajossa ja pintakaasulla ajaessa näiden avustimien käyttö aiheuttaa pieniä nykäisyjä. Kun päästään tositoimiin mutkateille, niin silloin ne toimivat sujuvasti ja parantavat ajonautintoa selvästi. Eteen nojaava asento Ajoasentoa on muokattu enemmän eteen nojaavaksi. Kun lisäksi tankki on muotoiltu pari senttiä kapeammaksi, tuntuu asento urheilulliselta ja painoa on helppo siirtää sisäkaarteen puolelle. Jarrutuksissa tankin sivuista saa hyvän otteen polvilla. Uudella TFT-värinäytöllä varustetun mittariston luettavuus on hyvä. Lisäksi kuljettaja voi valita kuinka paljon informaatiota on kerralla näkyvissä. Sekä kytkin- että jarrukahvassa on etäisyyssäätö. Harmaa väri on yllättävä valinta Ducatilta. Valmistajan mukaan kyseessä on sportti-Audeista ja Lamborghineista peräisin oleva muotiväri. Parannetuista ominaisuuksista huolimatta Monsterissa on säilytetty sen tyypilliset piirteet: puristinen muotoilu, urheilullinen asenne ja tehokas moottori. Eikä mitään tarpeetonta. Jos hinta tuntuu korkealta, niin tarjolla on myös 4 000 euroa edullisempi perusmalli hieman säyseämmällä jousituksella ja jarrulla. Ducati Monster 1200 S Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Milagro Ducati Monster 1200 S Hinta alkaen 23 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 198 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 110 kW (150 hv), 9250 r/min Vääntö 126 Nm (7750 r/min) Vääntö 126 Nm (7750 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 795/820 mm, paino tankattuna 211 kg, akseliväli 1 485 mm, tankin tilavuus 16,5 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 190/55ZR17. Huoltoväli: 15 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?