17.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Ducati Monster 1200 S – Harmaa väriltään, värikäs ominaisuuksiltaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi iso Ducati Monster 1200 S yhdistää ison sportin voimavarat, 600-kuutioisen ketteryyden ja ratapyörän alustan ja jarrut. Hyvää: Ketteryys, ajoasento, urheilulliset jarrut ja jousitus. Huonoa: pintakaasulla hieman kulmikkaasti toimiva vaihdeavustin. Enemmän tehoa ja elektroniikkaa, vähemmän kokoa ja painoa. Ducatin ison Monsterin päivitys noudattaa tuttua kaavaa.Tehokas ja iskutilavuudeltaan 1 200-kuutioinen moottori kuljettaa kevyttä Monsteria vaivattomasti. Erityisesti kierrosluvun keskialueella se on selvästi vahvempi kuin tuhatkuutioiset kilpailijansa.Käyttökelpoinen kierroslukualue alkaa 2 500 kierroksesta ja jatkuu aina punarajalle asti. Parhaimmillaan Monster on vaihtelevilla mutkateillä, jossa kierrosluku ja käytettävä vaihde vaihtelevat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme valintaaKuljettaja voi valita kolmesta eri tehokartasta sopivimman: Sport, Touring ja Urban.Kahdessa ensimmäisessä on tehoa täydet 150 hevosvoimaa, kun taas Urban-asetuksessa maksimiteho on rajoitettu 100 hevosvoimaan.Kun tehoasetusta vaihdetaan, säätyvät samalla myös lukkiutumattomien jarrujen, luiston- ja keulimiseneston asetukset ajomoodin edellyttämälle tasolle.Kaarre-ABS-jarrut mahdollistavat tehokkaan jarrutuksen myös pyörän ollessa kallistettuna. Vaihteiden vaihto isommalle onnistuu ilman kytkintä vaihdeavustimen avulla. Myöskään pienemmälle vaihtamiseen ei tarvita kytkintä, sillä ”blipper” antaa automaattisen välikaasun kun kuljettaja polkaisee vaihdepoljinta alaspäin.Kaupunkiajossa ja pintakaasulla ajaessa näiden avustimien käyttö aiheuttaa pieniä nykäisyjä. Kun päästään tositoimiin mutkateille, niin silloin ne toimivat sujuvasti ja parantavat ajonautintoa selvästi.Eteen nojaava asentoAjoasentoa on muokattu enemmän eteen nojaavaksi. Kun lisäksi tankki on muotoiltu pari senttiä kapeammaksi, tuntuu asento urheilulliselta ja painoa on helppo siirtää sisäkaarteen puolelle. Jarrutuksissa tankin sivuista saa hyvän otteen polvilla.Uudella TFT-värinäytöllä varustetun mittariston luettavuus on hyvä. Lisäksi kuljettaja voi valita kuinka paljon informaatiota on kerralla näkyvissä. Sekä kytkin- että jarrukahvassa on etäisyyssäätö.Harmaa väri on yllättävä valinta Ducatilta. Valmistajan mukaan kyseessä on sportti-Audeista ja Lamborghineista peräisin oleva muotiväri. Parannetuista ominaisuuksista huolimatta Monsterissa on säilytetty sen tyypilliset piirteet: puristinen muotoilu, urheilullinen asenne ja tehokas moottori. Eikä mitään tarpeetonta.Jos hinta tuntuu korkealta, niin tarjolla on myös 4 000 euroa edullisempi perusmalli hieman säyseämmällä jousituksella ja jarrulla.Ducati Monster 1200 STeksti: Janne Huhtala Kuvat: Milagro Ducati Monster 1200 S Hinta alkaen 23 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 198 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 110 kW (150 hv), 9250 r/min Vääntö 126 Nm (7750 r/min) Vääntö 126 Nm (7750 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 795/820 mm, paino tankattuna 211 kg, akseliväli 1 485 mm, tankin tilavuus 16,5 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 190/55ZR17. Huoltoväli: 15 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen