31.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Ford Explorer on amerikkalainen unelma, joka kulkee ja kuluttaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Explorer lupaa paljon, mutta toteuttaa jotain muuta. Hyvää: suorituskyky, tilat, varustelu. Huonoa: vaatimaton sähköpuoli, korkea kulutus, viimeistely. Ford Explorer -resepti kuulostaa herkulliselta: kolmilitrainen tuplaturboahdettu V6, neliveto, tilat seitsemälle ja kulutus vain 3,1 litraa sadalla. Ja kaikki tämä runsaiden varusteiden kera vain 84 323 euroa. Aloitetaan positiivisista asioista. Kuutoskoneen 363 hevosvoimaa vie kookasta autoa erittäin keveästi, ja täyskaasulla ohjaamoon kantautuu miellyttävän voimantäyteinen murina. V6:n perässä on 102-hevosvoimainen sähkömoottori ja kymmenvaihteinen automaatti. Paketin yhteisteho on peräti 457 hv, ja vääntöä löytyy kokonaisuudessaan 825 Nm. Se siivittää kolossin sataseen kuudessa sekunnissa. Takapuolituntuma ei epäile väitettä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköllä vaatimaton Se toinen huima lukema, kulutus, sen sijaan jää haaveeksi. Alhainen WLTP-kulutus johtuu 13,6 kilowattitunnin ajoakun tarjoamasta 42 kilometrin sähköisestä toimintamatkasta. Sekalaisessa kehätieajossa pääsimme autolla vesisateessa 37 kilometriä, eli optimiolosuhteissa yli 40 kilometriä on mahdollinen. Sähköajossa auto toimii hyvin, ja voimavarat riittävät vaivattomaan etenemiseen. Kuga PHEV:tä vaivannutta moottorin satunnaista käynnistymistä sähköajossa ei Explorerissa esiintynyt. Sähkön loputtua alkaa kulutusjuhla: moottoritiellä Explorer hörppii lämpimällä koneella reilua kymmentä litraa sadalla. Pidemmällä matkalla pysähdykset eivät juuri helpota, sillä akun täyslataukseen kuluu ankeat nelisen tuntia. Lataus onnistuu 3,6 kilowatin teholla (1 x 16 A). Edes tuplasti nopeampi lataus parantaisi tilannetta merkittävästi, sillä silloin jo tunnin asiointilatauksella saisi kohtalaiset 20 sähkökilometriä lisää. Kulutusjuhlaa Koeajoviikolle sattui päiväreissu Helsingistä Vaasaan ja takaisin: matkan kulutus asettui lukemaan 9,8 l/100 km. Kaupungissa Explorer vei akun loputtua 10–13 litraa sadalla. Koko 1 172 kilometrin koeajolla keskikulutus oli 9,2 litraa sataa kilometriä kohden, vaikka kilometreistä 252 ajettiin sähköajolla. Lukema ei ole huono auton koko ja suorituskyky huomioon ottaen, mutta se kannattaa tiedostaa Exploreria ostettaessa. 90 kilometrin mittaisen kulutuslenkin Ford suoritti lukemalla 5,2 l/100 km. Sinänsä hybridijärjestelmä tuntuu toimivan varsin hyvin: auto kiihdyttää polttomoottorilla ja ylläpitää nopeutta sähköllä. Koeajon aikana kahden moottorin yhteistyö aiheutti muutaman nykäyksen, mutta pääosin toiminta oli sulavaa. Kotimaansa tuote Hybridijärjestelmän ympäriltä löytyvä kookas katumaasturi on ehtaa Amerikkaa. Platinum-varustelu on yltäkylläinen, tilaa löytyy hurjasti ja viimeistely on ainakin koeajoyksilössä mitä sattuu: nahkaverhoilussa oli satunnaisia ryppyjä, ja kojelaudan jalopuulistat olivat istuvuuden perusteella jostakin toisesta Fordista Exploreriin eksyneitä. Etuistuimet tarjoavat mukavat oltavat kookkaallekin kuljettajalle. Keskimmäisellä istuinrivillä tilatehottomuus iskee: istuimen reunan ja oven välissä on noin 10 senttiä hukkatilaa. Istuimet ovat myös varsin kapeat. Kolmen istuimen selkänojia voi säätää, mutta vain reunimmaiset liukuvat pituussuunnassa. Ne avaavat väylän kolmannelle istuinriville, joka on tavallista väljempi. Kippauksessa ei tosin ole muistia, joten reunapaikat saa aina asetella käsin alkuperäiseen asentoonsa. Viisipaikkaisena Explorerin tavaratila tarjoaa ruhtinaalliset 635 litraa. Kun kolmannen istuinrivin nostaa sähköllä tavaratilan pohjasta esiin, kutistuu tila 240 litraan, mikä ei ole hurjasti mutta silti varsin hyvä suoritus seitsenpaikkaiseksi katumaasturiksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vahvuutena vaihtoehtojen puute Explorerin ajettavuus on varsin kelpoa, mutta leppoisaan menoon sopiva mukavuus puuttuu. Eurooppaan tuotavat mallit nimittäin varustellaan aina Yhdysvaltojen ST-version alustalla, joten kyyti on poikkeuksellisen nypyttävää. Explorerin vahvuus piileekin lähinnä siinä, ettei näin kookasta katumaasturia tarvitsevalle ole tässä hintaluokassa paljon vaihtoehtoja. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost PHEV AWD Platinum Hinta alkaen 84 323 € Koeajetun auton hinta varusteineen 84 794 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 3 000 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 10-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 75 kW (102 hv). Teho 267 kW (363 hv), 5750 r/min Vääntö 555 Nm (3500 r/min) Vääntö 555 Nm (3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 13,6 / ei ilmoitettu kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 42 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 336 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,1 (yhd.) CO2-päästöt 71 g/km Mitat pituus 5063 mm, leveys 2107 mm, korkeus 1783 mm, akseliväli 3025 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku