Ford Explorer Plug-in Hybrid Platinum

Ajoneuvot Koeajo 31.1.2021

Koeajo: Ford Explorer on amerikkalainen unelma, joka kulkee ja kuluttaa

Ford Explorer lupaa paljon, mutta toteuttaa jotain muuta. Hyvää: suorituskyky, tilat, varustelu. Huonoa: vaatimaton sähköpuoli, korkea kulutus, viimeistely.

Ford Explorer -resepti kuulostaa herkulliselta: kolmilitrainen tuplaturboahdettu V6, neliveto, tilat seitsemälle ja kulutus vain 3,1 litraa sadalla. Ja kaikki tämä runsaiden varusteiden kera vain 84 323 euroa.

Aloitetaan positiivisista asioista. Kuutoskoneen 363 hevosvoimaa vie kookasta autoa erittäin keveästi, ja täyskaasulla ohjaamoon kantautuu miellyttävän voimantäyteinen murina.

Ford Explorer Plug-in Hybrid Platinum

V6:n perässä on 102-hevosvoimainen sähkömoottori ja kymmenvaihteinen automaatti. Paketin yhteisteho on peräti 457 hv, ja vääntöä löytyy kokonaisuudessaan 825 Nm. Se siivittää kolossin sataseen kuudessa sekunnissa. Takapuolituntuma ei epäile väitettä.

Sähköllä vaatimaton

Se toinen huima lukema, kulutus, sen sijaan jää haaveeksi. Alhainen WLTP-kulutus johtuu 13,6 kilowattitunnin ajoakun tarjoamasta 42 kilometrin sähköisestä toimintamatkasta. Sekalaisessa kehätieajossa pääsimme autolla vesisateessa 37 kilometriä, eli optimiolosuhteissa yli 40 kilometriä on mahdollinen. Sähköajossa auto toimii hyvin, ja voimavarat riittävät vaivattomaan etenemiseen. Kuga PHEV:tä vaivannutta moottorin satunnaista käynnistymistä sähköajossa ei Explorerissa esiintynyt.

Sähkön loputtua alkaa kulutusjuhla: moottoritiellä Explorer hörppii lämpimällä koneella reilua kymmentä litraa sadalla. Pidemmällä matkalla pysähdykset eivät juuri helpota, sillä akun täyslataukseen kuluu ankeat nelisen tuntia. Lataus onnistuu 3,6 kilowatin teholla (1 x 16 A). Edes tuplasti nopeampi lataus parantaisi tilannetta merkittävästi, sillä silloin jo tunnin asiointilatauksella saisi kohtalaiset 20 sähkökilometriä lisää.

Kulutusjuhlaa

Koeajoviikolle sattui päiväreissu Helsingistä Vaasaan ja takaisin: matkan kulutus asettui lukemaan 9,8 l/100 km. Kaupungissa Explorer vei akun loputtua 10–13 litraa sadalla. Koko 1 172 kilometrin koeajolla keskikulutus oli 9,2 litraa sataa kilometriä kohden, vaikka kilometreistä 252 ajettiin sähköajolla. Lukema ei ole huono auton koko ja suorituskyky huomioon ottaen, mutta se kannattaa tiedostaa Exploreria ostettaessa.

90 kilometrin mittaisen kulutuslenkin Ford suoritti lukemalla 5,2 l/100 km. Sinänsä hybridijärjestelmä tuntuu toimivan varsin hyvin: auto kiihdyttää polttomoottorilla ja ylläpitää nopeutta sähköllä. Koeajon aikana kahden moottorin yhteistyö aiheutti muutaman nykäyksen, mutta pääosin toiminta oli sulavaa.

Kotimaansa tuote

Hybridijärjestelmän ympäriltä löytyvä kookas katumaasturi on ehtaa Amerikkaa. Platinum-varustelu on yltäkylläinen, tilaa löytyy hurjasti ja viimeistely on ainakin koeajoyksilössä mitä sattuu: nahkaverhoilussa oli satunnaisia ryppyjä, ja kojelaudan jalopuulistat olivat istuvuuden perusteella jostakin toisesta Fordista Exploreriin eksyneitä.

Etuistuimet tarjoavat mukavat oltavat kookkaallekin kuljettajalle. Keskimmäisellä istuinrivillä tilatehottomuus iskee: istuimen reunan ja oven välissä on noin 10 senttiä hukkatilaa. Istuimet ovat myös varsin kapeat.

Ford Explorer Plug-in Hybrid Platinum

Kolmen istuimen selkänojia voi säätää, mutta vain reunimmaiset liukuvat pituussuunnassa. Ne avaavat väylän kolmannelle istuinriville, joka on tavallista väljempi. Kippauksessa ei tosin ole muistia, joten reunapaikat saa aina asetella käsin alkuperäiseen asentoonsa.

Ford Explorer Plug-in Hybrid Platinum

Viisipaikkaisena Explorerin tavaratila tarjoaa ruhtinaalliset 635 litraa. Kun kolmannen istuinrivin nostaa sähköllä tavaratilan pohjasta esiin, kutistuu tila 240 litraan, mikä ei ole hurjasti mutta silti varsin hyvä suoritus seitsenpaikkaiseksi katumaasturiksi.

Hyundai Tucson

Vahvuutena vaihtoehtojen puute

Explorerin ajettavuus on varsin kelpoa, mutta leppoisaan menoon sopiva mukavuus puuttuu. Eurooppaan tuotavat mallit nimittäin varustellaan aina Yhdysvaltojen ST-version alustalla, joten kyyti on poikkeuksellisen nypyttävää.

Explorerin vahvuus piileekin lähinnä siinä, ettei näin kookasta katumaasturia tarvitsevalle ole tässä hintaluokassa paljon vaihtoehtoja.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Ford

Kaikki koeajot

Uusimmat