31.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Ford Explorer on amerikkalainen unelma, joka kulkee ja kuluttaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Explorer lupaa paljon, mutta toteuttaa jotain muuta. Hyvää: suorituskyky, tilat, varustelu. Huonoa: vaatimaton sähköpuoli, korkea kulutus, viimeistely. Ford Explorer -resepti kuulostaa herkulliselta: kolmilitrainen tuplaturboahdettu V6, neliveto, tilat seitsemälle ja kulutus vain 3,1 litraa sadalla. Ja kaikki tämä runsaiden varusteiden kera vain 84 323 euroa.Aloitetaan positiivisista asioista. Kuutoskoneen 363 hevosvoimaa vie kookasta autoa erittäin keveästi, ja täyskaasulla ohjaamoon kantautuu miellyttävän voimantäyteinen murina.V6:n perässä on 102-hevosvoimainen sähkömoottori ja kymmenvaihteinen automaatti. Paketin yhteisteho on peräti 457 hv, ja vääntöä löytyy kokonaisuudessaan 825 Nm. Se siivittää kolossin sataseen kuudessa sekunnissa. Takapuolituntuma ei epäile väitettä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköllä vaatimatonSe toinen huima lukema, kulutus, sen sijaan jää haaveeksi. Alhainen WLTP-kulutus johtuu 13,6 kilowattitunnin ajoakun tarjoamasta 42 kilometrin sähköisestä toimintamatkasta. Sekalaisessa kehätieajossa pääsimme autolla vesisateessa 37 kilometriä, eli optimiolosuhteissa yli 40 kilometriä on mahdollinen. Sähköajossa auto toimii hyvin, ja voimavarat riittävät vaivattomaan etenemiseen. Kuga PHEV:tä vaivannutta moottorin satunnaista käynnistymistä sähköajossa ei Explorerissa esiintynyt. Sähkön loputtua alkaa kulutusjuhla: moottoritiellä Explorer hörppii lämpimällä koneella reilua kymmentä litraa sadalla. Pidemmällä matkalla pysähdykset eivät juuri helpota, sillä akun täyslataukseen kuluu ankeat nelisen tuntia. Lataus onnistuu 3,6 kilowatin teholla (1 x 16 A). Edes tuplasti nopeampi lataus parantaisi tilannetta merkittävästi, sillä silloin jo tunnin asiointilatauksella saisi kohtalaiset 20 sähkökilometriä lisää.KulutusjuhlaaKoeajoviikolle sattui päiväreissu Helsingistä Vaasaan ja takaisin: matkan kulutus asettui lukemaan 9,8 l/100 km. Kaupungissa Explorer vei akun loputtua 10–13 litraa sadalla. Koko 1 172 kilometrin koeajolla keskikulutus oli 9,2 litraa sataa kilometriä kohden, vaikka kilometreistä 252 ajettiin sähköajolla. Lukema ei ole huono auton koko ja suorituskyky huomioon ottaen, mutta se kannattaa tiedostaa Exploreria ostettaessa. 90 kilometrin mittaisen kulutuslenkin Ford suoritti lukemalla 5,2 l/100 km. Sinänsä hybridijärjestelmä tuntuu toimivan varsin hyvin: auto kiihdyttää polttomoottorilla ja ylläpitää nopeutta sähköllä. Koeajon aikana kahden moottorin yhteistyö aiheutti muutaman nykäyksen, mutta pääosin toiminta oli sulavaa.Kotimaansa tuoteHybridijärjestelmän ympäriltä löytyvä kookas katumaasturi on ehtaa Amerikkaa. Platinum-varustelu on yltäkylläinen, tilaa löytyy hurjasti ja viimeistely on ainakin koeajoyksilössä mitä sattuu: nahkaverhoilussa oli satunnaisia ryppyjä, ja kojelaudan jalopuulistat olivat istuvuuden perusteella jostakin toisesta Fordista Exploreriin eksyneitä. Etuistuimet tarjoavat mukavat oltavat kookkaallekin kuljettajalle. Keskimmäisellä istuinrivillä tilatehottomuus iskee: istuimen reunan ja oven välissä on noin 10 senttiä hukkatilaa. Istuimet ovat myös varsin kapeat.Kolmen istuimen selkänojia voi säätää, mutta vain reunimmaiset liukuvat pituussuunnassa. Ne avaavat väylän kolmannelle istuinriville, joka on tavallista väljempi. Kippauksessa ei tosin ole muistia, joten reunapaikat saa aina asetella käsin alkuperäiseen asentoonsa.Viisipaikkaisena Explorerin tavaratila tarjoaa ruhtinaalliset 635 litraa. Kun kolmannen istuinrivin nostaa sähköllä tavaratilan pohjasta esiin, kutistuu tila 240 litraan, mikä ei ole hurjasti mutta silti varsin hyvä suoritus seitsenpaikkaiseksi katumaasturiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVahvuutena vaihtoehtojen puuteExplorerin ajettavuus on varsin kelpoa, mutta leppoisaan menoon sopiva mukavuus puuttuu. Eurooppaan tuotavat mallit nimittäin varustellaan aina Yhdysvaltojen ST-version alustalla, joten kyyti on poikkeuksellisen nypyttävää.Explorerin vahvuus piileekin lähinnä siinä, ettei näin kookasta katumaasturia tarvitsevalle ole tässä hintaluokassa paljon vaihtoehtoja.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost PHEV AWD Platinum Hinta alkaen 84 323 € Koeajetun auton hinta varusteineen 84 794 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 3 000 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 10-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 75 kW (102 hv). Teho 267 kW (363 hv), 5750 r/min Vääntö 555 Nm (3500 r/min) Vääntö 555 Nm (3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 13,6 / ei ilmoitettu kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 42 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 336 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,1 (yhd.) CO2-päästöt 71 g/km Mitat pituus 5063 mm, leveys 2107 mm, korkeus 1783 mm, akseliväli 3025 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 8.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: onko tämä muka Rovaniemi? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä