22.11.2020

Koeajo: Kia Stonic -kasvojenkohennuksen uudet ominaisuudet eivät näy päällepäin

Kia Stonic

Kia Stonic osallistuu päästötalkoisiin sammuttamalla moottorin aina tilaisuuden tullen. Hyvää: pirteys, turvavarustelu, personointimahdollisuudet, takuu, kulutus. Huonoa: pintakovuus, rengasmelu.

Kia Stonic on yksi myydyimmistä malleista nyt niin trendikkäässä ja kilpaillussa pienten crossoverien luokassa. Kian mallistossa on sille oma lokosensa Rion ja Ceedin välissä. Tiloiltaan Stonic on kutakuinkin Rion kokoinen, mutta korkeammalle nostettuna helpompi sisäänkäynniltään ja reilumpi maavaraltaan. Enemmän tilaa tarvitsevan kannattaa tähyillä Ceedin suuntaan, siitäkin on korkeampi versio Xceed. Ensi mallivuoden Stonicit on saatu nyt kauppoihin, mutta entisen näköisenä, kaikki uudistukset ovat sisäisiä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pirteä ja pihi moottori

Stonicin moottori on aina bensiinikäyttöinen litrainen kolmisylinterinen. Tehoversioita on kaksi, 100 tai 120 hevosvoimaa, ruudikkaampi on aina varustettu seitsenlovisella kaksoiskytkinautomaatilla ja kevythybridijärjestelmällä. Paperilla moottoreiden suoritusarvoissa ei ole juuri eroa, mutta käytännössä kevythybridi tuntuu pontevammalta ja nohevasti toimiva vaihteisto korostaa pirteyttä.

Kia Stonic

Hybridijärjestelmän sähkömoottori ottaa hihnan välityksellä liike-energiaa akkuun talteen hidastuksista ja alamäistä käyttääkseen sen sitten liikkeellelähtöä ja kiihdytyksiä avittamaan. Samalla 48-volttinen sähkö riittää apujärjestelmien ja tehostimien käyttöön, jos moottori on sammuksissa alamäissä ja hidastuksissa.

Järjestelmä ei osaa lukea navigaattoritietoa, liikennetilannetta tai ajatuksia, siksi sen valinta moottorijarrutuksen ja sammutettuna rullauksen välillä ei aina osu yksiin kuskin mielihalujen kanssa. Asiaan sen enempää huomiota kiinnittämättä systeemi touhuaa kuitenkin koko ajan taustalla, eikä lainkaan turhaan. Pääasiassa kevyttä käyttöä sisältäneen koeajon keskikulutus jäi tasan viiteen litraan, pitkistä moottoritietaipaleista tai kaupungissa sahaamisesta selvinnee kuudella litralla.

Runsaat varustelumahdollisuudet

Stonicin ulkonäkö on säilytetty ennallaan, ja sisälläkin vain kojelaudan kosketusnäyttö on kasvanut kooltaan ja oppinut suomea. Uusia ominaisuuksia on kuitenkin tarjolla varusteluettelossa. Herkkuja on lisätty kaikille kolmelle tasolle, LX, EX ja TX. Ja edelleen ostajalla on lisäksi mahdollisuus räätälöidä autoa mieleisekseen katon ja ohjaamon somistevärejä vaihtamalla.

Koeajossa oleva kallein versio TX häkellyttää varustelullaan. Mukana on kaikki vasta äskettäin isommissa ja kalliimmissa autoissa esitellyt turva-avustimet. Stonicille kokonaan uusia varusteita ovat mukautuva vakionopeudensäädin, kaistanpitoavustin ja kuolleen kulman valvonta. Harmillisesti komeat 17-tuumaiset pyörät vievät huippumallista parhaan terän niin mukavuudesta kuin hiljaisuudestakin.

Kia Stonic

Muutoinkin kaksi tonnia edullisempi EX houkuttanee sekin useimpia ostajia runsaudellaan. LX-perusvarustelu on jätetty ilman sähköisiä turvavarusteita, mutta siinäkin ratti on lämmitettävä ja yhteydet pelaavat bluetoothilla, Applella tai Androidilla.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Kia Stonic 1.0 T-GDI Mild-Hybrid 120 hv TX Design DCT

Hinta alkaen

23 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

26 717 €

Moottori

Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Teho

88 kW (120 hv), 6000 r/min

Vääntö

200 Nm (2000–3500 r/min)

Vääntö

200 Nm (2000–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,4 s

Huippunopeus

185 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,7 (yhd.)

CO2-päästöt

129 g/km

Mitat

pituus 4140 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2580 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

900 / 450 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

7 vuotta / 150 000 km

Luetuimmat