22.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kia Stonic -kasvojenkohennuksen uudet ominaisuudet eivät näy päällepäin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Stonic osallistuu päästötalkoisiin sammuttamalla moottorin aina tilaisuuden tullen. Hyvää: pirteys, turvavarustelu, personointimahdollisuudet, takuu, kulutus. Huonoa: pintakovuus, rengasmelu. Kia Stonic on yksi myydyimmistä malleista nyt niin trendikkäässä ja kilpaillussa pienten crossoverien luokassa. Kian mallistossa on sille oma lokosensa Rion ja Ceedin välissä. Tiloiltaan Stonic on kutakuinkin Rion kokoinen, mutta korkeammalle nostettuna helpompi sisäänkäynniltään ja reilumpi maavaraltaan. Enemmän tilaa tarvitsevan kannattaa tähyillä Ceedin suuntaan, siitäkin on korkeampi versio Xceed. Ensi mallivuoden Stonicit on saatu nyt kauppoihin, mutta entisen näköisenä, kaikki uudistukset ovat sisäisiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pirteä ja pihi moottori Stonicin moottori on aina bensiinikäyttöinen litrainen kolmisylinterinen. Tehoversioita on kaksi, 100 tai 120 hevosvoimaa, ruudikkaampi on aina varustettu seitsenlovisella kaksoiskytkinautomaatilla ja kevythybridijärjestelmällä. Paperilla moottoreiden suoritusarvoissa ei ole juuri eroa, mutta käytännössä kevythybridi tuntuu pontevammalta ja nohevasti toimiva vaihteisto korostaa pirteyttä. Hybridijärjestelmän sähkömoottori ottaa hihnan välityksellä liike-energiaa akkuun talteen hidastuksista ja alamäistä käyttääkseen sen sitten liikkeellelähtöä ja kiihdytyksiä avittamaan. Samalla 48-volttinen sähkö riittää apujärjestelmien ja tehostimien käyttöön, jos moottori on sammuksissa alamäissä ja hidastuksissa. Järjestelmä ei osaa lukea navigaattoritietoa, liikennetilannetta tai ajatuksia, siksi sen valinta moottorijarrutuksen ja sammutettuna rullauksen välillä ei aina osu yksiin kuskin mielihalujen kanssa. Asiaan sen enempää huomiota kiinnittämättä systeemi touhuaa kuitenkin koko ajan taustalla, eikä lainkaan turhaan. Pääasiassa kevyttä käyttöä sisältäneen koeajon keskikulutus jäi tasan viiteen litraan, pitkistä moottoritietaipaleista tai kaupungissa sahaamisesta selvinnee kuudella litralla. Runsaat varustelumahdollisuudet Stonicin ulkonäkö on säilytetty ennallaan, ja sisälläkin vain kojelaudan kosketusnäyttö on kasvanut kooltaan ja oppinut suomea. Uusia ominaisuuksia on kuitenkin tarjolla varusteluettelossa. Herkkuja on lisätty kaikille kolmelle tasolle, LX, EX ja TX. Ja edelleen ostajalla on lisäksi mahdollisuus räätälöidä autoa mieleisekseen katon ja ohjaamon somistevärejä vaihtamalla. Koeajossa oleva kallein versio TX häkellyttää varustelullaan. Mukana on kaikki vasta äskettäin isommissa ja kalliimmissa autoissa esitellyt turva-avustimet. Stonicille kokonaan uusia varusteita ovat mukautuva vakionopeudensäädin, kaistanpitoavustin ja kuolleen kulman valvonta. Harmillisesti komeat 17-tuumaiset pyörät vievät huippumallista parhaan terän niin mukavuudesta kuin hiljaisuudestakin. Muutoinkin kaksi tonnia edullisempi EX houkuttanee sekin useimpia ostajia runsaudellaan. LX-perusvarustelu on jätetty ilman sähköisiä turvavarusteita, mutta siinäkin ratti on lämmitettävä ja yhteydet pelaavat bluetoothilla, Applella tai Androidilla. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kia Stonic 1.0 T-GDI Mild-Hybrid 120 hv TX Design DCT Hinta alkaen 23 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 717 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4140 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2580 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?