30.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: menevää maavaraa – Volvo V90 Cross Country Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V90 Cross Country on aiempaa sporttisempi maastokartanoauto, eikä pelkästään luiskaperäisen korinsa ansiosta. Hyvää: ajettavuus, tyylikkyys, käytännöllisyys, maavara. Huonoa: pintakova alusta. Volvo V90 Cross Country edustaa – uudesta mallinumerostaan huolimatta – jo neljättä sukupolvea tästä ylimääräisellä maavaralla kohotetusta kartanoautosta. Kaikki alkoi laatikkomaisesta V70 XC:stä kaksi vuosikymmentä sitten. Se korvattiin jo kolme vuotta myöhemmin pyöreämuotoisemmalla ja myös maasturimaisemmalla samannimisellä mallilla, jonka tunnus vaihdettiin sittemmin XC70:ksi. Kymmenen vuotta sitten tie vei kolmanteen polveen, joka kantoi yhä nimeä XC70. Tuo auto, siis tämän uusimman V90 Cross Countryn edeltäjä, oli kuulemma etenkin ruotsalaisautoilijoiden keskuudessa todella haluttu aina viimeisiin valmistuneisiin kappaleisiin asti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pandaperinteitä Emme tiedä, miten V90 Cross Countryyn suhtaudutaan sitten joskus, kun sen tuotanto on loppusuoralla. On kuitenkin varmaa, että mieleen uutuus kyllä jää, sen verran paljon muodot ja luonne poikkeavat aiemmista maastokartanomalleista. Kuten jo ensikoeajossamme Ruotsin Åressa totesimme, matalan farkkukorin ja korkean alustan aiheuttamaa epäbalanssia ei kannata pelätä, sillä V90 Cross Country näytti silloin – ja näyttää nyt Suomessa – yllättävän tasapainoiselta ja vauhdikkaaltakin. Näin, vaikka koeajoauton valkoinen väri tuottaa mahdollisimman suuren kontrastin tummanharmaisiin lokasuojiin nähden. Jäykät sivakat Vauhdikkuus toteutuu myös tien päällä. Muita uusimman sukupolven isoja Volvoja ajaneelle se ei tuota yllätystä, sen verran napakoita nämä 90-sarjan autot ovat kautta linjan olleet riippumatta rengaskoosta, alustan asetuksista tai valitusta moottorivaihtoehdosta. Käytännössä tätä realisoituu kahtena piirteenä. Ensinnäkin matkantekoa vaivaa tasaisellakin tiellä lievä, jatkuva tärinä, joka ei yksinkertaisesti kuuluisi tämän hinta- ja kokoluokan autoon. Edes koeajoauton lisävarusteinen takapyörien ilmajousitus ei auta. Asia korostui, kun samaan aikaan koeajossamme oli Mercedes-Benz E All-Terrain, saksalaistähden pelinavaus prikulleen samaan luokkaan. Mercedeksen kulku oli kevätkarheilla ja -reikäisillä teillä miellyttävämpää. Voi vain kuvitella, miten mukava matkakumppani V90 Cross Country olisi piirun verran pehmeämmällä alakerralla. Etenkin, kun istuimet edustavat huippuunsa vietyä ergonomiaa, tosin nekin varsin urheilullisiksi topattuina. Ohjaamossa ei ole muutenkaan moitteen sijaa. Luistovoidetta Se toinen piirre oikeastaan yllättää, kun muistaa kuusi senttiä vakio-V90:tä korkeamman maavaran. Cross Countryn alusta nimittäin toimii mutkaisella asvalttitiellä todella hyvin – murtomaavolvo ei juuri kallistele, ja kääntyilee kurveihin halukkaasti. Off road -henkisyys pysyy siis tältä osin piilossa. Koeajoauton moottori, kahdesta dieselvaihtoehdosta tehokkaampi, komppaa menoa onnistuneesti. Voimaa on kaikissa tilanteissa vähintään riittävästi, eikä automaattivaihteisto vastustele menoa. Hauskuus ja käytännöllisyys eivät lopu, kun mutkatieltä kaarretaan mökkitaipaleen viimeiselle metsäautotielle. Edellä mainittu korkea maavara, kaikkiaan 21 senttiä, aiheuttaa sen, ettei pahallakaan polulla tarvitse väistellä kiven kiveä. Samalla havaitsee, että jämäkkä alusta alkaa toimia sitä paremmin, mitä huonompi alla oleva tie on. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisäiset sankarit Mökin pihassa autosta voi sitten purkaa ulos täysikokoisia matkustajia ja paljohkon määrän tavaraa. Nyt konkretisoituu se, miksi monet tykkäävät tästä kartanokorin ja citymaasturin sekoituksesta – samassa paketissa kun saa molempien autotyyppien parhaat puolet. Sisäinen kilpailu tosin on Volvolla tällä hetkellä kovaa, siitä pitää huolen aiemmin esitellyn XC90-katumaasturin ohella uunituore XC60-pikkuveli. Tarjontaa mökkikansalle siis riittää, ja mikäs sen mukavampaa näin kesäkauden kynnyksellä – etenkin kun näistä autoista eivät ominaisuudet lopu kesken, vaikka mökkeily jatkuisi talvipakkastenkin ylitse. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.volvocars.com/v90-cross-country Volvo V90 Cross Country D5 AWD Pro aut Hinta alkaen 70 414 € Koeajetun auton hinta varusteineen 84 564 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 173 kW (235 hv), 4000 r/min Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4939 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1543 mm, akseliväli 2941 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan