30.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: menevää maavaraa – Volvo V90 Cross Country Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V90 Cross Country on aiempaa sporttisempi maastokartanoauto, eikä pelkästään luiskaperäisen korinsa ansiosta. Hyvää: ajettavuus, tyylikkyys, käytännöllisyys, maavara. Huonoa: pintakova alusta. Volvo V90 Cross Country edustaa – uudesta mallinumerostaan huolimatta – jo neljättä sukupolvea tästä ylimääräisellä maavaralla kohotetusta kartanoautosta.Kaikki alkoi laatikkomaisesta V70 XC:stä kaksi vuosikymmentä sitten. Se korvattiin jo kolme vuotta myöhemmin pyöreämuotoisemmalla ja myös maasturimaisemmalla samannimisellä mallilla, jonka tunnus vaihdettiin sittemmin XC70:ksi.Kymmenen vuotta sitten tie vei kolmanteen polveen, joka kantoi yhä nimeä XC70. Tuo auto, siis tämän uusimman V90 Cross Countryn edeltäjä, oli kuulemma etenkin ruotsalaisautoilijoiden keskuudessa todella haluttu aina viimeisiin valmistuneisiin kappaleisiin asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPandaperinteitäEmme tiedä, miten V90 Cross Countryyn suhtaudutaan sitten joskus, kun sen tuotanto on loppusuoralla. On kuitenkin varmaa, että mieleen uutuus kyllä jää, sen verran paljon muodot ja luonne poikkeavat aiemmista maastokartanomalleista.Kuten jo ensikoeajossamme Ruotsin Åressa totesimme, matalan farkkukorin ja korkean alustan aiheuttamaa epäbalanssia ei kannata pelätä, sillä V90 Cross Country näytti silloin – ja näyttää nyt Suomessa – yllättävän tasapainoiselta ja vauhdikkaaltakin.Näin, vaikka koeajoauton valkoinen väri tuottaa mahdollisimman suuren kontrastin tummanharmaisiin lokasuojiin nähden.Jäykät sivakatVauhdikkuus toteutuu myös tien päällä. Muita uusimman sukupolven isoja Volvoja ajaneelle se ei tuota yllätystä, sen verran napakoita nämä 90-sarjan autot ovat kautta linjan olleet riippumatta rengaskoosta, alustan asetuksista tai valitusta moottorivaihtoehdosta.Käytännössä tätä realisoituu kahtena piirteenä. Ensinnäkin matkantekoa vaivaa tasaisellakin tiellä lievä, jatkuva tärinä, joka ei yksinkertaisesti kuuluisi tämän hinta- ja kokoluokan autoon. Edes koeajoauton lisävarusteinen takapyörien ilmajousitus ei auta.Asia korostui, kun samaan aikaan koeajossamme oli Mercedes-Benz E All-Terrain, saksalaistähden pelinavaus prikulleen samaan luokkaan. Mercedeksen kulku oli kevätkarheilla ja -reikäisillä teillä miellyttävämpää.Voi vain kuvitella, miten mukava matkakumppani V90 Cross Country olisi piirun verran pehmeämmällä alakerralla. Etenkin, kun istuimet edustavat huippuunsa vietyä ergonomiaa, tosin nekin varsin urheilullisiksi topattuina. Ohjaamossa ei ole muutenkaan moitteen sijaa. LuistovoidettaSe toinen piirre oikeastaan yllättää, kun muistaa kuusi senttiä vakio-V90:tä korkeamman maavaran. Cross Countryn alusta nimittäin toimii mutkaisella asvalttitiellä todella hyvin – murtomaavolvo ei juuri kallistele, ja kääntyilee kurveihin halukkaasti.Off road -henkisyys pysyy siis tältä osin piilossa. Koeajoauton moottori, kahdesta dieselvaihtoehdosta tehokkaampi, komppaa menoa onnistuneesti. Voimaa on kaikissa tilanteissa vähintään riittävästi, eikä automaattivaihteisto vastustele menoa.Hauskuus ja käytännöllisyys eivät lopu, kun mutkatieltä kaarretaan mökkitaipaleen viimeiselle metsäautotielle. Edellä mainittu korkea maavara, kaikkiaan 21 senttiä, aiheuttaa sen, ettei pahallakaan polulla tarvitse väistellä kiven kiveä. Samalla havaitsee, että jämäkkä alusta alkaa toimia sitä paremmin, mitä huonompi alla oleva tie on.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisäiset sankaritMökin pihassa autosta voi sitten purkaa ulos täysikokoisia matkustajia ja paljohkon määrän tavaraa. Nyt konkretisoituu se, miksi monet tykkäävät tästä kartanokorin ja citymaasturin sekoituksesta – samassa paketissa kun saa molempien autotyyppien parhaat puolet. Sisäinen kilpailu tosin on Volvolla tällä hetkellä kovaa, siitä pitää huolen aiemmin esitellyn XC90-katumaasturin ohella uunituore XC60-pikkuveli.Tarjontaa mökkikansalle siis riittää, ja mikäs sen mukavampaa näin kesäkauden kynnyksellä – etenkin kun näistä autoista eivät ominaisuudet lopu kesken, vaikka mökkeily jatkuisi talvipakkastenkin ylitse.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.volvocars.com/v90-cross-country Volvo V90 Cross Country D5 AWD Pro aut Hinta alkaen 70 414 € Koeajetun auton hinta varusteineen 84 564 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 173 kW (235 hv), 4000 r/min Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4939 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1543 mm, akseliväli 2941 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen