Koeajo: Mercedes-Benz EQ Power -mallisto – miksi yhteinen hybridijärjestelmä C:stä S-sarjaan on hyvä ratkaisu?
Jaettu voimalinja on Mercedes-Benzin uuden hybridimalliston ydin. Hyvää: sulava voimalinja, hyvä suorituskyky. Huonoa: akku verottaa tavaratilaa.
Koeajon kohde ei ole yksittäinen auto, eikä edes uusi voimanlähde. Moottori matkasi Mercedes-Benzin kotikaupunkiin Stuttgartiin tutustumaan konsernin uuteen ladattavaan hybridivoimalinjaan, jonka tehdas on nimennyt EQ Poweriksi. EQ-tuoteperhe kattaa myös 48-voltin järjestelmällä toteutetut EQ Boost -kevythybridit ja EQ-täyssähköautot.
Lue tästä EQ Boost -järjestelmällä varustetun C 200 -mallin koeajo. EQC-sähköautoon pääset tutustumaan tästä.
Nyt vuorossa ovat siis uuden sukupolven ladattavat hybridimallit, jotka korvaavat valmistajan aiemmat tuotteet C-, E- ja S-sarjoissa.
Laajan malliston ytimenä on 9-portaiseen automaattivaihteistoon yhdistetty hybridiyksikkö, joka koostuu momentinmuuntimesta, irrotuskytkimestä ja 122 hevosvoiman sähkömoottorista. 13,5 kilowattitunnin ajoakku on sijoitettu taka-akselin päälle tavaratilaan rakennetun kookkaan kyhmyn alle. Lataus onnistuu kahdella vaiheella 7,4 kilowatin teholla, eli kotilatausasemassa akku täyttyy parissa tunnissa.
Valitse vain moottori
Kaikki mallit C:stä S:ään siis jakavat saman hybridivoimalinjan, vain keulalla oleva polttomoottori vaihtelee. Nelisylinteristä bensiinivaihtoehtoa edustavat C 300 e ja E 300 e, joissa polttomoottorin ja sähkövoiman yhteisteho yltää 320 hevosvoimaan. Dieselillä liikkuvat C 300 de ja E 300 de saavat 306 hevosvoiman yhteistehon. S 560 e liikkuu 476 hevosvoiman turvin – mielenkiintoisena yksityiskohtana malli luottaa yhä V6-moottoriin, kun muut kuusisylinteriset S-sarjalaiset ovat jo siirtyneet rivimoottoreihin.
Sähköinen ajomatka asettuu NEDC-mittauksella auton koosta riippuen 50–57 kilometrin välille.
Lyhyillä ensikoeajoilla ei sähköistä toimintamatkaa voinut todentaa yhdelläkään mallilla. Teknisten tietojen valossa hyppäys esimerkiksi väistyvään E 350 e -malliin on huomattava, sillä akun kapasiteetti on yli kaksinkertaistunut.
Kuljettajalla on merkin aiempien lataushybridien tapaan valittavana automaattinen hybriditila, täyssähköajo, akun varaustilan säästö sekä ajonaikainen lataus polttomoottoria hyödyntäen.
Yhteistyöllä tehokkuuteen
Energiatehokkuuteenkin on panostettu: Mercedekset ohjeistavat kuljettajaa keventämään kaasupoljinta nopeusrajoituksen alentuessa, vuorottelevat rullauksen ja moottorijarrutuksen välillä liikennetilanteen mukaan sekä optimoivat energiankäyttöä esimerkiksi maastonmuotojen perusteella. Vuoren päälle saavutaan vajaalla akulla, jotta alamäen moottorijarruttelusta saadaan mahdollisimman paljon energiaa talteen. Dieselmalleissa reittioptimointi ulottuu jopa hiukkassuodattimen puhdistukseen, ja osaavatpa C 300 de ja E 300 de -mallit jopa lämmittää moottoria puhdistusta varten kuormittamalla sitä poikkeuksellisen korkealla energian talteenotolla.
Sivistynyt kaikissa malleissa
Ajossa uusi voimalinja toimii hienosti. Ensikoeajossa ehdittiin tutustua C 300 de -farmariin, E 300 e sedaniin sekä S 560 e:hen. Malleja yhdistää huomaamaton polttomoottorin ja sähkövoiman yhteistyö, jossa on päästy eroon valmistajan aiempia lataushybridejä vaivanneesta hienoisesta kulmikkuudesta. 122-hevosvoimainen sähkömoottori riittää liikuttamaan S-sarjaakin riittävän sähäkästi, ja jokainen malliversio kykenee kulkemaan sähköllä ainakin 130 kilometriä tunnissa.
Ripeä diesel
Sedanina ja farmarina saatava Mercedes-Benz C 300 de tarjoaa mielenkiintoisen yhdistelmän paikallispäästötöntä sähköistä kaupunkiajoa ja 2-litraisen dieselin matalaa kulutusta pitkillä siirtymillä. Sivistyneen dieselin ja sähkövoiman yhdistelmä on sähäkkä: etenkin liikkeellelähdöissä saa oppia annostelemaan kaasua herkästi. Täyskaasulla voimalinja sinkoaa C-sarjan sataseen korimallista riippuen 5,6–5,7 sekunnissa, joten ympäristötalkoisiin osallistuvan ei tarvitse kärsiä esimerkiksi ohitustilanteissa.
Vieläkin sivistyneempi bensiini
Bensiinikäyttöinen E 300 e tuo yhtälöön vielä hieman lisää sivistyneisyyttä, mutta muuten auto jakaa C-sarjan ansaitsemat kehut. 300 e-voimalinjalla E-sarjaa tarjotaan vain sedaniin, kun dieselin saa myös farmarikoriin.
Vaikka yhtiön korkeinta osaamista edustavassa S-sarjassa kuusisylinterinen bensiinimoottori on kaikkein parhaiten eristetty matkustamosta, tuo sähköllä lipuminen edustusautoon oman säväyksensä. Autonkuljettajaakaan ei enää voi pyytää odottamaan moottori käyden.
Isot ensin
Lyhyet ensikoeajot jättävät erittäin lupaavan kuvan Mercedes-Benzin uusista ladattavista hybrideistä. Lyhyellä altistumisella uudet voimalinjat eivät anna sijaa moitteelle, joten kritiikki kohdistuu vain kömpelösti tavaratilaa syövään ajoakun sijoitukseen.
Toisaalta juuri ladattavien hybridien kohdalla pidemmät koeajot ovat ensiarvoisen tärkeitä: vasta ne kertovat todellisesta sähköisestä toimintamatkasta, sähköajon toimivuudesta talviolosuhteissa (pysyykö moottori sammutettuna) ynnä muusta. Tähän palaamme alkuvuodesta, kun E- ja S-sarjan mallit saapuvat Suomeen. C-sarjan EQ Power -malleja saadaan vielä odottaa loppukesään 2019.